Állami érdek, hogy csak a társadalomra jelentős veszélyt magukban hordozó, enyhébb eszközzel nem szankcionálható cselekmények megítélése kerüljön a büntetőbíróságok elé. Ellenkező esetben a büntetőügyek száma megsokszorozódik, a büntetőbíróságok túlterheltsége növekszik, a büntetőeljárások pedig elhúzódnak. Ez az igazságszolgáltatás hatékony, gyors működését akadályozza, ami nem csupán a büntetés elrettentő, megtorló jellegét és a hatékony jogvédelmet teszi kétségessé, de a tisztességes eljáráshoz való jogból fakadó észszerű idő jogállami követelményét is csorbítja.
A büntetőjog ultima ratio jellegét ráadásul az adja, hogy a büntetőjogra csak végső eszközként tekinthetünk, vagyis büntetőeljárásra csak akkor kerülhet sor, ha a büntetőjogon kívüli eszközök az adott élethelyzet, konfliktus kezelésére már egyáltalán nem alkalmasak. Ezt az alkotmányos követelményt az Alkotmánybíróság is kimondta, amikor szigorú mércét állított a törvényhozónak a büntetendő magatartások körének meghatározásához. Az Alkotmánybíróság a 30/1992. határozatában úgy érvel, hogy »valamely magatartás büntetendővé nyilvánításának szükségességét szigorú mércével kell megítélni: a különböző életviszonyok, erkölcsi és jogi normák védelmében az emberi jogokat és szabadságokat szükségképpen korlátozó büntetőjogi eszközrendszert csak a feltétlenül szükséges esetben és arányos mértékben indokolt igénybe venni, akkor, ha az alkotmányos vagy az Alkotmányra visszavezethető állami, társadalmi, gazdasági célok, értékek megóvása más módon nem lehetséges«. Továbbá, és ez talán jelentősebb, azt is megállapította, hogy a büntetőjogi szankciókkal nem a közvéleményt és a politikai stílust kell formálni – ez paternalista hozzáállás –, azokat csak más jogok védelmében az elkerülhetetlenül szükséges esetekben lehet alkalmazni.Ez azt jelenti, hogy a büntetőjogilag tilalmazott cselekménynek olyan súlyúnak kell lennie, hogy más jogágak felelősségi rendszerei, így például a sajtójog, a polgári jog vagy a szabálysértési jog eszközei ne legyenek elégségesek az ilyen magatartást tanúsítókkal szemben.
A fenti három eszköz – sajtóper, személyiségi jogi per, büntetőper – közül viszont véleményünk szerint az első kettő eszköz szükséges, de egyúttal elegendő a sérelmet szenvedett fél hatékony igényérvényesítéséhez. A büntetőjogi fenyegetettség jóval aránytalanabb a többinél: egy szintre helyezi az újságírót – akinek tevékenysége, azzal együtt, hogy néha sérthet bizonyos érdekeket, hozzájárul egy plurális, szabad, a közügyeket minden oldalról ismerő társadalom kialakulásához – a köztörvényes bűnözőkkel. Ráadásul a hosszadalmas jogi procedúra nem szolgálja a sértett érdekeit sem. Utóbbiét azért nem, mert ha a vádlottat végül jelentősebb pénzbüntetésre ítélik is, az összeg nem a sértetthez, hanem az államhoz kerül. Ezzel szemben a polgári eljárásban megítélt sérelemdíjat a sértett kapja, ráadásul nagyobb valószínűséggel is, hiszen polgári perben a kiadó is alperes lehet. Ez biztosabb teljesítést jelenthet.
Összességében tehát úgy gondoljuk, hogy az esetleges túlkapások kezelésére a büntetőjogi út szükségtelen, az könnyen kiváltható lenne egy hatékonyan működő sajtó- és polgári peres gyakorlattal, ezért indítványozzuk a 2012. évi C. törvény 226., 227., és 228. paragrafusának felülvizsgálatát.
Tisztelt Frakcióvezető Asszony/Úr! Végezetül szeretnénk felhívni a figyelmét arra, hogy amennyiben javaslatunk kedvező fogadtatásra találna, az nemcsak az újságírók munkájának szabadabbá válását hozná el, hanem a szabályozás összhangba kerülhetne az elmúlt években kikristályosodni látszó alkotmánybírósági gyakorlattal is, amely a közéleti vitákról tudósító újságíró felelősségét igyekszik új alapokra helyezni, új értelmezési keretet adva ezzel a rágalmazás híreszteléssel való megvalósításának.