Karácsonyék a téli szezonra spórolás címszó alatt leállítják a fogaskerekűt, ami hatalmas felháborodást keltett a helyiek és a közlekedési szakértők körében is.
Nagy hullámokat vert Karácsony Gergely bejelentése, miszerint a téli időszakra spórolási okokból leállítják a hegyvidéki lakosok egyik legfontosabb tömegközlekedési eszközét, a fogaskerekűt, ami a Városmajort köti össze a Széchenyi-heggyel. Amellett, hogy a jármű hét közben a helyiek munkába járást segíti, a turisták körében is igen közkedvelt, arról nem is beszélve, hogy
A Fővárosi Önkormányzat számításai szerint 120 millió forintot tudnak a jelenlegi energiaválságban megspórolni azzal, ha leállítják a téli hónapokra a fogaskerekűt. Arról nem érkezett tájékoztatás a városvezetés részéről, hogy mekkora költséggel jár majd, hogy buszokkal pótolják a kieső járatokat és ennek a költségét beleszámolták-e a spórolásról kiadott közleménybe.
Budapesten a város saját bevétele arra sem elég, hogy idén kifizessük belőle a megnövekedett energiaszámlát
– panaszolta egy korábbi Facebook-bejegyzésében a főpolgármester, és hozzá is tette, hogy a most kialakult helyzetre „nem jelent megoldást, ha bármit bezárunk, megszüntetünk, nem is ebbe az irányba indulunk”.
Úgy látszik, ez az állítás nem állta meg a helyét, mivel a karácsonyi díszkivilágítás „megpuccsolása” után a fogaskerekű a következő áldozat.
A főváros közlekedésének fenntartása évi 200 milliárd forintba kerül, magyarul ezzel az intézkedéssel még fél ezreléket sem tudnak megtakarítani. Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára úgy reagált a hírre, hogy a főpolgármester döntésének köszönhetően
Fürjes szerint a kiszúrás és a hátrány sokkal nagyobb, mint a haszon, véleménye szerint Karácsonynak Budapest csak eszköz, a kormány elleni politikai háborújában foglyul ejti a budapestieket.
A hegyvidéki önkormányzat alpolgármestere hivatalos levélben adott felháborodásának hangot, Fonti Krisztina megdöbbenéséről tájékoztatta Karácsony Gergelyt. Azt írta, hogy a 135 éves fogaskerekű működtetése kötelező feladata a Fővárosnak, védendő és megtartandó érték is egyben. „Tisztában vagyok azzal, hogy a jelenlegi helyzetben nagyon fontos és támogatandó stratégia a takarékosság (...),
ám nehezen hihető a takarékosságra való hivatkozás a fogaskerekű esetében”
– jelezte a politikus. Úgy folytatta, hogy szép és nemes gondolat több száz millióért jubileumi rózsakertet létrehozni, de nem biztos, hogy ez a legsürgetőbb a jelenlegi helyzetben és biztosan nem fontosabb, mint üzemeltetni a főváros egyik legrégebbi kötöttpályás eszközét, ami kötelező feladata a Fővárosnak.
A XII. kerület alpolgármestere szerint csak akkor fogadható el, hogy a Főváros Brüsszelben „súlyos pénzekért” irodát nyisson és tartson fent,
„A fogaskerekű nem játék. Kérem, hogy politikai döntések helyett az itt élők érdekeit képviselje, és tegye lehetővé, hogy ismét használhassuk a fogaskerekűt” – zárta levelét Fonti Krisztina.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook-oldalán kelt ki az új spórolási ötlet ellen: azt írták, aligha a Fogas bezárása fogja megmenteni a helyzetet. Úgy fogalmaztak, hogy Karácsony azért a fogaskerekűt záratta be, mert az nem a szíve csücske.
Állításuk szerint „a kormánnyal folyó múlt heti tárgyalásokon az elkövetkezendő időszak uniós forrásairól szóló, a kormány részéről Navracsics Tiborral történt egyeztetéseken
a főpolgármester még csak nem is kérte a forrást a fogaskerekű fejlesztési projektjéhez”.
Úgy fogalmaztak, annak ellenére sem kérte Karácsony a forrást, hogy fogaskerekű-projekt az egyetlen készen álló, azonnal indítható beruházása a fővárosnak.
A helyiek petíciót indítottak, hogy ne állítsák a járművet, ezt vasárnapig már ezren aláírták, többek között Fonti Krisztina alpolgármester. Telefonon kerestük Hajnal Miklóst, a térség momentumos országgyűlési képviselőjét, mit szól a témához, ám nem vette fel a telefont. Az ügyben kerestük a Fővárosi Önkormányzat sajtóosztályát, cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz, amint ez megtörténik, frissítjük cikkünket.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán