Manninger Miksa írása
***
Az ukrán energiaügyi miniszter tanácsadója (a korábbi külügyminiszter-helyettes) csütörtökön megfenyegette Magyarországot az Ukrajnán áthaladó kőolajvezeték elzárásával. Tóth Máté energiajogász szerint Magyarország jogi értelemben nem eszköztelen, egy ilyen lépés nem maradna jogkövetkezmények nélküli.
Milyen jogi aggályokat is vet fel az olajvezeték elzárása?
„Akár valami történhet is ezzel a vezetékkel”, mondta a miniszteri tanácsadó: ez nem valami européer fenyegetés a hirtelen a nyugati világ szeretett mintaországává előlépett Ukrajnától. Az aggályok természetesen elsősorban ellátás-biztonságiak, de a vezeték elzárása nagyon súlyos jogi implikációikat is felvet. Ukrajna nemzetközi felelőssége több dimenzióban is felmerül, de a legfontosabb az Energia Charta Egyezmény (Energy Charter Treaty, ECT) 7. cikk és 27. cikk szerinti mechanizmusok tekintetében. Ukrajna és Magyarország egyaránt részes fele az ECT-nek, mely rögzíti az aláíró államok közötti konfliktus rendezésével kapcsolatos mechanizmust is.
Ukrajna ilyen felelőtlen lépése tehát bíróság elé citálhatóvá teszi Ukrajnát, mely alávetette magát az ECT vitarendezésének és kötelezte magát az ECT rendelkezéseinek betartására is. A bíróság az ECT-vel és a nemzetközi jog alkalmazott szabályaival és elveivel összhangban dönti el a vitát. A választottbíróság döntése végleges, és kötelező a Szerződő Felekre, a vita résztvevőire nézve. Ukrajna számonkérhető, kártérítésre kötelezhető a nemzetközi jog szerint.
Mit sértene meg Ukrajna, ami kapcsán egy független választottbíróság elítélné?
Az ECT a kereskedelmi vonzatú befektetési intézkedések körében rögzíti, hogy az államok nem alkalmaznak bizonyos kereskedelmi vonzatú korlátozó intézkedéseket. A 7. cikk rendelkezései még konkrétabban, és kimondottan a tranzitszállítás tekintetében mondják ki, hogy minden szerződő ország megteszi a szükséges intézkedéseket, hogy az energetikai anyagok és termékek tranzitszállítását elősegítse, összhangban a tranzit szabadságára vonatkozó elvvel, és ezen energetikai anyagok és termékek eredetének, rendeltetési helyének vagy tulajdonának megkülönböztetése nélkül, mellőzve az indokolatlan késedelmeket, korlátozásokat és terheket. Ezen túlmenően minden szerződő fél, így Ukrajna is kötelezettséget vállalt arra is, hogy az energetikai anyagok és termékek szállítására vonatkozó rendelkezései a tranzitáló energetikai anyagokat és termékeket nem részesítik kedvezőtlenebb elbánásban annál, mint amilyenben a sajátját részesíti.