Ukrajna ilyen felelőtlen lépése tehát bíróság elé citálhatóvá teszi Ukrajnát, mely alávetette magát az ECT vitarendezésének és kötelezte magát az ECT rendelkezéseinek betartására is. A bíróság az ECT-vel és a nemzetközi jog alkalmazott szabályaival és elveivel összhangban dönti el a vitát. A választottbíróság döntése végleges, és kötelező a Szerződő Felekre, a vita résztvevőire nézve. Ukrajna számonkérhető, kártérítésre kötelezhető a nemzetközi jog szerint.
Mit sértene meg Ukrajna, ami kapcsán egy független választottbíróság elítélné?
Az ECT a kereskedelmi vonzatú befektetési intézkedések körében rögzíti, hogy az államok nem alkalmaznak bizonyos kereskedelmi vonzatú korlátozó intézkedéseket. A 7. cikk rendelkezései még konkrétabban, és kimondottan a tranzitszállítás tekintetében mondják ki, hogy minden szerződő ország megteszi a szükséges intézkedéseket, hogy az energetikai anyagok és termékek tranzitszállítását elősegítse, összhangban a tranzit szabadságára vonatkozó elvvel, és ezen energetikai anyagok és termékek eredetének, rendeltetési helyének vagy tulajdonának megkülönböztetése nélkül, mellőzve az indokolatlan késedelmeket, korlátozásokat és terheket. Ezen túlmenően minden szerződő fél, így Ukrajna is kötelezettséget vállalt arra is, hogy az energetikai anyagok és termékek szállítására vonatkozó rendelkezései a tranzitáló energetikai anyagokat és termékeket nem részesítik kedvezőtlenebb elbánásban annál, mint amilyenben a sajátját részesíti.
Ukrajnára továbbá egészen konkrétan vonatkozna az a rendelkezés is, hogy akinek a területén keresztül energetikai anyagok és termékek áthaladnak, az áthaladásból származó semmilyen vita esetén nem szakítja meg vagy csökkenti az energetikai anyagok és termékek szállításának létező csatornáját.
A fenyegetés szerinti magatartás tehát Ukrajna súlyos nemzetközi felelősségét vetíti előre.