G. Fodor Gábor a Scruton közösség által szervezett elemzői beszélgetésen kedden kijelentette: a politikai állásfoglalások öt nappal a választás előtt csatakiáltások. A XXI. Század Intézet stratégiai igazgatója és Závecz Tibor, a ZRI Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Kft. ügyvezetője egyetértettek abban, hogy bár az orosz–ukrán háború meghatározza a választást, az utolsó pár nap mozgósító kampánya felülírhatja a közvélemény-kutatási jóslatokat – számolt be az eseményről a Magyar Nemzet.
A beszélgetés első kérdése a vasárnapi választás várható eredményére vonatkozott. Závecz Tibor ezzel kapcsolatban a Závecz Research legfrissebb kutatására hivatkozva elmondta: az adatok magukért beszélnek,
a teljes népességen belül és a biztos részvételt ígérő szavazók körében a Fidesznek van előnye,
vannak azonban olyan faktorok, amelyek még az utolsó pillanatban is befolyásolhatják az eredményt.
Az ügyvezető arról is beszélt, a kutatás alapján körülbelül hatszázezer ember eldöntötte ugyan, hogy elmegy szavazni, abban azonban még bizonytalan, hogy kire adja le a voksát. Mint mondta, ez a csoport mindig is problémát jelentett a választási prognózisok tekintetében, ám éppen ezért van fontos szerepe az utolsó hét kampányüzeneteinek és azok hatásainak. Závecz Tibor szerint a baloldalnak van nagyobb esélye arra, hogy ebből a nyolcszázalékos szavazói rétegből szavazatokhoz jusson.
Felfelé ívelés helyett süllyedni kezdett a baloldal
G. Fodor Gábor szerint fontos megfigyelni a politikai energiákat.
„Ősszel az előválasztás eredményeként Márki-Zay Péter személyében új jelölt került a színre, ennek pedig felhajtóerőt kellett volna jelentenie. Bár egy darabig új remény és várakozások jellemezték a baloldalt, mivel azonban nem történt semmi és nem is kampányoltak, a felfelé ívelés helyett süllyedni kezdtek” – magyarázta.
A XXI. Század Intézet stratégiai igazgatója szerint a baloldal rossz pozíciót foglalt el, olyat, ami nem találkozik a választók elvárásaival és igényeivel.
G. Fodor: A baloldal megbukott a jelenlegi háborús helyzetben
G. Fodor Gábor meglátása szerint a kampány az orosz–ukrán háború kitörésével véget ért, az ugyanis olyan nagy impulzust jelent a politikában, ami mellett az egyéb ügyek alig érik el az emberek ingerküszöbét. Az igazgató szerint meghatározó, hogy
a politikai szereplők milyen pozíciót foglalnak el, üzenetük milyen kontextusban jelenik meg a jelenlegi háborús helyzetben,