Erre senki sem számított: lemondott Meloni elnöki tisztségéről
Az olasz kormányfő az ECR elnöki tisztségére Mateusz Morawiecki volt lengyel miniszterelnököt jelölné.
Újra itt a Nézőpont LikeFight, a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatunk! Ezúttal a kampány utolsó előtti hetét, március 18-24-ét vizsgáltuk.
Béres Sándor írása
***
A LikeFight adatait és elemzését a Nézőpont Intézet szolgáltatja.
Az elmúlt héten a jobboldali és baloldali bejegyzések üzeneteit összehasonlítva kiderül, hogy a két tábor eltérő mondanivalóra összpontosított: Orbán Viktor és a jobboldal az orosz-ukrán háborúval, tehát a kormányzással foglalkozott, és erről is kommunikált, ezzel szemben a baloldal teljesen átkapcsolt választási logikára áll át. A döntés a baloldal részéről érthető, hiszen Márki-Zay Péter az elmúlt hetek során számtalan kommunikációs hibát követett el a háborúval kapcsolatban.
A jobboldal Facebook-előnyét a baloldal gyakran az elköltött hirdetés mennyiségével igyekszik magyarázni, de ez egy hamis állításnak mutatkozik. Az alábbi táblázatban látható: álhír, hogy a jobboldal többet költene hirdetésre.
A különbség vélhetően a módszertanban fedezhető fel. A jobboldalhoz kapcsolódó Facebook-oldalak láthatóan több energiát fektetnek a tartalmak minőségébe (kidolgozott videók a jobboldalon vs. belinkelt blog-cikkek a baloldalon), ezért tudhatnak kevesebb pénzből sokkal több interakciót kiváltani.
Szijjártó Péter külügyminiszterrel együtt húzzák felfelé a jobboldal teljesítményét.
Míg a Fidesz országosan is jobban ismert politikusai elsősorban a nemzetközi helyzettel foglalkoztak, addig talán az országosan kevésbé ismert jobboldali politikusok, mint például Bányai Gábor, már rákapcsoltak a kampányfinisre, és ezáltal fel is küzdötték magukat a TOP10-be.
A baloldalon Márki-Zay Péter eddigi legjobb számait hozta, de ez is kevésnek bizonyult. Érdekesség lehet ennek kapcsán, hogy ha kielemezzük az elmúlt 10 év „meglepetés” ellenzéki győzteseinek online tevékenységét a környező országokból, egy facebookos interakciótrend rajzolódik ki: óriási hajrát produkáltak az utolsó 2-3 hétben, több esetben akár megtízszerezték interakcióik számát a végső hetekben.
Ha Márki-Zay Péter tényleg meg tudott volna szólítani bizonytalanokat, vagy tényleg át tudott volna csábítani Fideszeseket, annak jelei vélhetően már az interakciószámokból is láthatóak lettek volna ezen a héten.
A Fidesz továbbra is tartja jelentős előnyét a baloldali pártokkal szemben, elhozta az interakciók 56,4 százalékát. A baloldali pártok viszont joggal aggódhatnak.
A Kutyapárt a múlt heti 6-ról 8.4 százalékra tornázta fel magát, és a többlet a fentiek alapján nem a jobboldalról származik. Ha a Facebook lájkokkal szavaznánk, a kétfarkúak bejutnának a parlamentbe.
A politika választópolgárokhoz legközelebb eső szintjén tartja előnyét a Fidesz, a választókerületi jelöltek versenyében 78 helyen vezet a nagyobbik kormánypárt, a baloldal csupán 28 helyen áll jobban. A Fidesz ezt a csatateret is láthatóan komolyabban veszi ellenfelénél.
A medián Fideszes jelölt egy hét alatt 6 700 interakciót szerzett, míg a medián baloldali csupán 4 150-et.
Elemzésünkből az körvonalazódik ki, hogy a baloldal mintha feladta a választókerületek egy részét, míg a Fidesz jelöltjei ott is teljes erőbevetéssel kampányolnak, ahol még fél évvel ezelőtt is kevés sikert jósoltak számukra az elemzők.
A véleményvezérek terén a jobboldal továbbra is vezet, de magasabb fokozatra kapcsolt a baloldal is, akinek a lemaradása ezen a héten nem olyan látványos, mint a korábbi korábban vizsgált időszakokban.
A jelenség mögött egyértelműen a Gyurcsány Ferenc vonzáskörébe tartozó Gondolkodó fedezhető fel, ahol érezhetően növekedett a bejegyzések mennyisége. A heti 300 bejegyzés a szakértők szerint már a spam kategóriába tartozik, az így összeszedett lájkmennyiség így inkább arra utal, hogy egy szűkebb, DK-s keménymagot nagyon aktivizált a baloldali kampány.
Fontos megemlítenünk, hogy