LikeFight: Egy héttel a választások előtt a Fidesz kényelmesen vezet a lájkok harcában, de még csak most jön a hajrá

2022. március 27. 11:20

Újra itt a Nézőpont LikeFight, a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatunk! Ezúttal a kampány utolsó előtti hetét, március 18-24-ét vizsgáltuk.

2022. március 27. 11:20
null

Béres Sándor írása

***

A LikeFight adatait és elemzését a Nézőpont Intézet szolgáltatja.

Az elmúlt héten a jobboldali és baloldali bejegyzések üzeneteit összehasonlítva kiderül, hogy a két tábor eltérő mondanivalóra összpontosított: Orbán Viktor és a jobboldal az orosz-ukrán háborúval, tehát a kormányzással foglalkozott, és erről is kommunikált, ezzel szemben a baloldal teljesen átkapcsolt választási logikára áll át. A döntés a baloldal részéről érthető, hiszen Márki-Zay Péter az elmúlt hetek során számtalan kommunikációs hibát követett el a háborúval kapcsolatban.

Ennyit költ a baloldal és a jobboldal hirdetésre

A jobboldal Facebook-előnyét a baloldal gyakran az elköltött hirdetés mennyiségével igyekszik magyarázni, de ez egy hamis állításnak mutatkozik. Az alábbi táblázatban látható: álhír, hogy a jobboldal többet költene hirdetésre.

A különbség vélhetően a módszertanban fedezhető fel. A jobboldalhoz kapcsolódó Facebook-oldalak láthatóan több energiát fektetnek a tartalmak minőségébe (kidolgozott videók a jobboldalon vs. belinkelt blog-cikkek a baloldalon), ezért tudhatnak kevesebb pénzből sokkal több interakciót kiváltani.

Politikusok

A politikusok körében Orbán Viktor határozza meg a tempót,

Szijjártó Péter külügyminiszterrel együtt húzzák felfelé a jobboldal teljesítményét.

Míg a Fidesz országosan is jobban ismert politikusai elsősorban a nemzetközi helyzettel foglalkoztak, addig talán az országosan kevésbé ismert jobboldali politikusok, mint például Bányai Gábor, már rákapcsoltak a kampányfinisre, és ezáltal fel is küzdötték magukat a TOP10-be.

A baloldalon Márki-Zay Péter eddigi legjobb számait hozta, de ez is kevésnek bizonyult. Érdekesség lehet ennek kapcsán, hogy ha kielemezzük az elmúlt 10 év „meglepetés” ellenzéki győzteseinek online tevékenységét a környező országokból, egy facebookos interakciótrend rajzolódik ki: óriási hajrát produkáltak az utolsó 2-3 hétben, több esetben akár megtízszerezték interakcióik számát a végső hetekben. 

Ha Márki-Zay Péter tényleg meg tudott volna szólítani bizonytalanokat, vagy tényleg át tudott volna csábítani Fideszeseket, annak jelei vélhetően már az interakciószámokból is láthatóak lettek volna ezen a héten.

Hivatalos oldalak

A Fidesz továbbra is tartja jelentős előnyét a baloldali pártokkal szemben, elhozta az interakciók 56,4 százalékát. A baloldali pártok viszont joggal aggódhatnak.

A Kutyapárt a múlt heti 6-ról 8.4 százalékra tornázta fel magát, és a többlet a fentiek alapján nem a jobboldalról származik. Ha a Facebook lájkokkal szavaznánk, a kétfarkúak bejutnának a parlamentbe.

Választókerületek

A politika választópolgárokhoz legközelebb eső szintjén tartja előnyét a Fidesz, a választókerületi jelöltek versenyében 78 helyen vezet a nagyobbik kormánypárt, a baloldal csupán 28 helyen áll jobban. A Fidesz ezt a csatateret is láthatóan komolyabban veszi ellenfelénél.

A medián Fideszes jelölt egy hét alatt 6 700 interakciót szerzett, míg a medián baloldali csupán 4 150-et.

Elemzésünkből az körvonalazódik ki, hogy a baloldal mintha feladta a választókerületek egy részét, míg a Fidesz jelöltjei ott is teljes erőbevetéssel kampányolnak, ahol még fél évvel ezelőtt is kevés sikert jósoltak számukra az elemzők.

Véleményvezérek

A véleményvezérek terén a jobboldal továbbra is vezet, de magasabb fokozatra kapcsolt a baloldal is, akinek a lemaradása ezen a héten nem olyan látványos, mint a korábbi korábban vizsgált időszakokban.

A jelenség mögött egyértelműen a Gyurcsány Ferenc vonzáskörébe tartozó Gondolkodó fedezhető fel, ahol érezhetően növekedett a bejegyzések mennyisége. A heti 300 bejegyzés a szakértők szerint már a spam kategóriába tartozik, az így összeszedett lájkmennyiség így inkább arra utal, hogy egy szűkebb, DK-s keménymagot nagyon aktivizált a baloldali kampány.

Fontos megemlítenünk, hogy

Facebook-lájkokkal még senki nem nyert választást, akinek fontos az, hogy ténylegesen hatással legyen az ország jövőjére, az mindenképp menjen el szavazni április 3-án!

 

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
erdei nyezega
2022. március 27. 18:45
hát?.....nem magafont kell nyerni, hanem választást!....na de majd kiderül 3-án este!
Dezsőke
2022. március 27. 17:22
HOGY MIT SZERETNÉNK? "Jogosultsága", esélye az ország vezetésére, a béke fenntartására, különösen a mai háborús helyzetben, csak az Orbán kormánynak van. Az emberek bizalma a kormány iránt változatlan. A baloldal kiszámíthatatlan, naponta változó állásfoglalásai veszélyeztetik a békét és biztonságunkat. Átgondolatlan lépéseik, különösen Márki-Zay Péter zavaros, feltételek nélküli "kapcsolatai" kötődései" és szavai és döntései miatt vissza nem fordítható ideológiai, szellemi, részben pedig sajátos fizikai "gyarmattá" válnánk. Ezt nem akarhatjuk! Nem hagyhatjuk magunkat sem ismeretlen távoli érdekektől, sem Gyurcsány Ferenctől, sem Márki-Zay Pétertől megvezettetni. Továbbra is nyugalomban, békében szeretnénk élni!
RobagD
2022. március 27. 17:15
MZP az előválasztás 1. fordulója előtt be sem jutott a top15-be a Lájkbajnokságban, de az őt előző Jakab tovább sem jutott a 2.-ba. A 2. forduló előtti Lájkbajnokságban MZP-t megelőzte Dobrev, és az előválasztást ki nyerte?... OV, kösd fel a gatyád! :D
Bagi Barna
2022. március 27. 13:17
Hajrá Zsigmond Barna Pál!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!