Ki hitte volna?! Balliberális káderekkel bővült a kutyapárti önkormányzat
Kutyapártos, momentumos és DK-s kötődésű tanácsadók érkeztek a hegyvidéki önkormányzathoz.
Újra jelentkezik a Nézőpont LikeFight, a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatunkban ezúttal a március 4-10. közötti időszakot vizsgáltuk.
Béres Sándor írása
***
A LikeFight adatait és elemzését a Nézőpont Intézet szolgáltatja.
Háború, választási kampány, köztársaságielnök-választás: az elmúlt héten ez a három közéleti téma határozta meg a politikai aktivitást a Facebook magyar felhasználóinál, és mindhárom téma esetén a jobboldal sokkal több interakciót (lájkot, megosztást, kommentet) szerzett baloldali vetélytársaihoz képest.
A lájk nem feltétlenül jelent szavazatot
Fontos kiemelnünk, hogy a LikeFight számai leginkább a táborok várakozásait és a szereplők által beletett energiát tükrözik. Egy lájk értelemszerűen nem egyenlő egy szavazattal.
A háborúval kapcsolatos bejegyzések interakció-oszlásából ezen a héten is világosan látszott, hogy Orbán Viktorral és a jobboldallal azonosultak a magyarok, a miniszterelnök ezúttal is letarolta a teljes politikai mezőnyt a közösségi médiában. A pártok közül ezúttal is a Fidesz uralta a versenyt, a Kétfarkú Kutyapárt pedig tartósan megerősödött, már megelőzték a baloldali összefogás legtöbb pártját. A Kutyapárt már az interakciók 7,3 százalékát tudhatja sajátjának.
Az orosz-ukrán háború első hetéhez képest némileg mérséklődött a politikusok számára kiosztott interakciószám, azonban továbbra is ez a téma dominálja a közéletet. A politikusok körében a jobboldal fölénye egészen meggyőző: a közel kétmilliós interakciószám nagyon magasnak számít, és
Érdekesség, hogy nemcsak az abszolút győztes Orbán Viktor, hanem Szijjártó Péter és Varga Judit is megelőzte a baloldal listavezetőjét.
Pedig Márki-Zay Péter stábja a héten sok új eszközzel próbálkozott: az Egyesült Államokból „importáltak” kampánydalt, de az Államokból kölcsönözték még a rendkívüli bejelentkezésének stílusát is.
A baloldali interakcióik a közös jelölt helyett minden héten megtalálnak egy régi klasszikust, múlt héten Karácsony Gergelyt, most Jakab Pétert röpítették Márki-Zay nyomába, de még Gyurcsány Ferenc is beért a negyedik helyre.
A pártok versenyében a héten a Fidesz 53 százalékot is meghaladó eredménye lassan már a megszokott, ennél sokkal izgalmasabb, hogy
Ha a Facebook-interakciószámokat szavazatra lehetne váltani, a Kétfarkúak bejutnának a parlamentbe.
A választókerületi győzelmek vizsgálata során láthatjuk, milyen hatékonysággal vannak jelen a különböző politikai tömbök a választópolgárokhoz legközelebb eső politikai színtéren.
A Fidesz jelöltjei nem hanyagolták el ezt a munkát sem, egyre nagyobb arányban hódítják el a választókerületeket a baloldaltól: február 27-én 71 db, március 6-án 77 db, mostani elemzésünkben pedig már 80 db választókerület borult narancssárgába.
Azonban nemcsak a trend, a Fidesz győzelmeinek színhelye is beszédes. A sokszor csatatérként hivatkozott budapesti agglomerációban és a Pest megyei választókerületekben alaposan megerősödött a jobboldal: Menczer Tamás és Szél Bernadett, Vitályos Eszter és Buzinkay György, Tuzson Bence és Dorosz Dávid, vagy éppen Rétvári Bence és Inotay Gergely csatája jobboldali győzelemmel zárult a mögöttünk hagyott héten.
A baloldali remények fellegváraként elkönyvelt Budapesten szintén jelentős győzelmeket aratott a jobboldal: Böröcz László legyőzte Csárdi Antalt, Simicskó István maga mögé utasította Orosz Annát, Wintermantel Zsolt lekörözte Varju Lászlót, Szathmáry Kristóf pedig Vajda Zoltán felett aratott győzelmet. Az látszik leginkább, hogy a Fidesz minden szavazatért, minden interakcióért megdolgozik.
Jelentős különbséggel nyerte meg a jobboldal a véleményvezérek versenyét is a mögöttünk hagyott héten. A jó eredményekért ezúttal zömében a megafonos szereplők dolgoztak meg, de mémoldalak, rajongói oldalak és népfelkelők is színesítették a jobboldali tábort. Deák Dániel ezúttal is kiugró eredményt ért el, azonban Rákay Philip nagyon közel került hozzá. Harmadik helyen pedig Bohár Dániel végzett, aki komoly ellenszélből ért el dobogós helyezést.
A közösségi médiában ráadásul a jobboldali szereplőknek a folyamatos letiltásokkal is meg kell megküzdeniük, ezzel kapcsolatban több képernyőmentést is nyilvánosságra hoztak az utóbbi időszakban: a baloldal szervezetten jelentgeti oldalaikat. Többek között Bohár Dániel is új oldalt kellett indítson emiatt, de a véleményvezér egy hét alatt „célba ért”.
Jól látszik, az erős jobboldali közösség a teljes tiltásból is percek alatt vissza tud rántani egy szereplőt. A baloldal számára a rosszindulatú feljelentgetési stratégia és a Facebook cenzoraiban való reménykedés nem hozott áttörést. A baloldalon továbbra is a Gyurcsány Ferenchez közel álló szereplők és mém oldalak határozzák meg a jelenlétet, azonban pont ezek az oldalak kevésbé lelkesednek Márki-Zay Péter iránt, üzeneteik inkább a kormány támadására éleződnek ki.