ÁSZ: kampányidőszakban a Facebook-tartalmakra is vonatkoznak az előírások

2022. március 04. 19:00

A közösségi médiában megjelenő politikai hirdetés jellegű tartalmak is kampánytevékenységnek minősülnek április 3-ig, így ezekre is vonatkoznak az ilyenkor érvényes korlátozások – hívta fel figyelmünket az Állami Számvevőszék.

2022. március 04. 19:00
null
Baranya Róbert
Baranya Róbert

Bizonytalanság övezi a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetések körüli szabályokat a mostani kampányidőszakban, ezért lapunk megkereste az Állami Számvevőszéket (ÁSZ), hogy segítsen tisztázni a helyzetet. A kérdés azért is aktuális, mert a politikusok, a képviselők, a jelöltek és a pártok is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a közösségi portálokon való jelenlétre, ami az áprilisi választások kapcsán pedig hatványozottan igaz.

Az ÁSZ ezzel kapcsolatban már tavaly év végén kiadott egy a honlapjáról letölthető Kézikönyvet, amelyben külön kitér erre a területre. Ebben felhívják a figyelmet, hogy a közösségi médiafelületeken megjelenő, politikai hirdetés jellegű tartalmak nem minősülnek a választási eljárási törvény (Ve.) szerinti politikai hirdetésnek, mivel annak megjelenési felülete csak sajtótermék vagy filmszínház lehet, a közösségi médiafelületek pedig nem tartoznak bele a törvényben meghatározott sajtótermék fogalmába.

Ugyanakkor mivel alkalmasak a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére, kampányidőszakban történő használatuk kampánytevékenységnek minősül.

Erre tekintettel a Ve. kampánytevékenységre vonatkozó előírásait a közösségi médiában a kampányidőszakban megjelenő tartalmak esetében is alkalmazni kell. A törvény szerint minden egyéni képviselő egymillió forintos állami támogatásra jogosult, azonban az összeget 2014 óta minden évben növelik a fogyasztói árindexszel, így ez jelenleg 1182896 forint.

A jelöltek lemondhatnak erről az összegről a jelölőszervezetük javára, amely szintén jogosult állami támogatásra, az általuk jelölt egyéni képviselők számának arányában. Ez jelöltenként 5 millió forint, illetve ennek a fogyasztói árindexszel növelt összege, ami jelenleg 5,9 millió forint.

Az ÁSZ azt ellenőrzi, hogy a jelölő szervezetek jelöltjeikkel együtt betartották-e az előírt, jelöltenkénti – a kampány költségeinek korlátját jelentő – 5 millió Ft összeghatárt, valamint, hogy a pártok, mint jelölő szervezetek, a törvényben meghatározott forrásokat vették-e igénybe a választási kampányidőszak alatt, a választási kampánytevékenységgel összefüggő kiadások finanszírozására.

Azaz a közösségi médiában megjelenő tartalmak is beletartoznak az 5 millió forint, és annak fogyasztói árindexszel növelt korlátos összegébe.

Az ÁSZ ugyanakkor csak a jelöltek és jelölőszervezetek által közzétett pénzügyi elszámolásokban rögzített adatokat és a közzétett elszámolásokat alátámasztó számviteli bizonylatokat értékelheti. Amelyek nem jelennek meg az elszámolásban, annak ellenőrzésére nem jogosult – írta a szervezet.

A ÁSZ lapunknak küldött válaszában kifejezetten felhívja a figyelmet arra, hogy a közösségi médiában megjelenő tartalmak kapcsán az egyéni jelölteket és jelölő szervezeteket fokozott felelősség terheli a választások tisztaságának megőrzéséért az 5 millió forintos keret betartása szempontjából.

(Fotó: Földházi Árpád/Mandiner)

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
backdrive
2022. március 05. 09:30
"Az Állami Számvevőszék később azt közölte, Koncz Zsófia szabályosan költött a kampányra, a Facebook-hirdetéseket viszont nem vették figyelembe, mert - a közösségi médiában közzétett hirdetések nem szoríthatóak be a jelenlegi politikai hirdetésekhez kapcsolódó hazai jogszabályok közé.- Vagyis ez alapján nem számít kampányköltésnek"
Láncfűrészes Attasé
2022. március 04. 23:43
A fidesz megtakaríthatna egy csomó közpénzt, amit Zuckerbergnek fizetnek, itt ők tolják fullban a kretént mindenféle okosba megoldott, mutáns mókusörs révén. A Youtube-nak vagyont fizethetnek azért, hogy a videókat még letiltani, átugrani se lehet, már ha nincs YT prémiumod...
Akitlosz
2022. március 04. 21:14
Ki kellene cseszni a facebookról az összes propagandistát.
Robur
2022. március 04. 19:38
Ja, és a kormány köszpénz szórására is vonatkozik ez?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!