Bizonytalanság övezi a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetések körüli szabályokat a mostani kampányidőszakban, ezért lapunk megkereste az Állami Számvevőszéket (ÁSZ), hogy segítsen tisztázni a helyzetet. A kérdés azért is aktuális, mert a politikusok, a képviselők, a jelöltek és a pártok is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a közösségi portálokon való jelenlétre, ami az áprilisi választások kapcsán pedig hatványozottan igaz.
Az ÁSZ ezzel kapcsolatban már tavaly év végén kiadott egy a honlapjáról letölthető Kézikönyvet, amelyben külön kitér erre a területre. Ebben felhívják a figyelmet, hogy a közösségi médiafelületeken megjelenő, politikai hirdetés jellegű tartalmak nem minősülnek a választási eljárási törvény (Ve.) szerinti politikai hirdetésnek, mivel annak megjelenési felülete csak sajtótermék vagy filmszínház lehet, a közösségi médiafelületek pedig nem tartoznak bele a törvényben meghatározott sajtótermék fogalmába.
Ugyanakkor mivel alkalmasak a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére, kampányidőszakban történő használatuk kampánytevékenységnek minősül.
Erre tekintettel a Ve. kampánytevékenységre vonatkozó előírásait a közösségi médiában a kampányidőszakban megjelenő tartalmak esetében is alkalmazni kell. A törvény szerint minden egyéni képviselő egymillió forintos állami támogatásra jogosult, azonban az összeget 2014 óta minden évben növelik a fogyasztói árindexszel, így ez jelenleg 1182896 forint.
A jelöltek lemondhatnak erről az összegről a jelölőszervezetük javára, amely szintén jogosult állami támogatásra, az általuk jelölt egyéni képviselők számának arányában. Ez jelöltenként 5 millió forint, illetve ennek a fogyasztói árindexszel növelt összege, ami jelenleg 5,9 millió forint.
Az ÁSZ azt ellenőrzi, hogy a jelölő szervezetek jelöltjeikkel együtt betartották-e az előírt, jelöltenkénti – a kampány költségeinek korlátját jelentő – 5 millió Ft összeghatárt, valamint, hogy a pártok, mint jelölő szervezetek, a törvényben meghatározott forrásokat vették-e igénybe a választási kampányidőszak alatt, a választási kampánytevékenységgel összefüggő kiadások finanszírozására.
Azaz a közösségi médiában megjelenő tartalmak is beletartoznak az 5 millió forint, és annak fogyasztói árindexszel növelt korlátos összegébe.
Az ÁSZ ugyanakkor csak a jelöltek és jelölőszervezetek által közzétett pénzügyi elszámolásokban rögzített adatokat és a közzétett elszámolásokat alátámasztó számviteli bizonylatokat értékelheti. Amelyek nem jelennek meg az elszámolásban, annak ellenőrzésére nem jogosult – írta a szervezet.