Március 9-ig maradt idő arra, hogy hatályba lépjen a 3-as metró Határ úti megálló aluljárójának felújítására és akadálymentesítésére tavaly decemberben a főváros és a nyertes vállalkozó között megkötött szerződés, írja a Világgazdaság. Hozzátették: a Göncz Árpád Városközpont esetében ugyanez a dátum április 4-e. Ha ez nem történik meg, az azt jelentené, hogy az M3-as metróvonal felújításának zárásáig, 2023 végéig nem lesz megoldva a két megálló akadálymentesítése. Ezeknél csak az aluljárók rendezésével lehet elérni akadálymentesen a felszínt. Mivel a metróvonal rekonstrukciójának uniós támogatását egyebek mellett a teljes akadálymentes hozzáférés megteremtéséhez kötötték, ez a szcenárió veszélybe sodorja a projekt célkitűzéseit, amelyek alapján az Európai Bizottság jóváhagyta a beruházás finanszírozását.
Ez végső soron pénzvisszafizetéshez és bírsághoz is vezethet,
írják. Az M3-as felújítása az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós forrás, 44,7 milliárdot a hazai központi költségvetés, a főváros pedig 5,5 milliárdot finanszíroz.
A főváros egyetlen utat lát: pénzt kér a kormánytól
A főváros a helyzet megoldására egyetlen utat lát a Világgazdaság szerint: plusz pénzt kér a kormánytól. A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása alapján a megkötött szerződések hatályba léptetéséhez szükséges a források biztosítása, melynek érdekében megvalósítási megállapodást kötne a kormánnyal. Karácsony Gergely főpolgármester ezért Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez fordult közbenjárásért, és tárgyalást kezdeményezett a részletekről. Hogy mi a kabinet illetékessége az ügyben, azt a városháza egy 2020 februári Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa üléssel magyarázta. A városvezetést és a kormányzat ezen az egyeztetőfórumon határozatot fogadott el „a metrófelújítás és az állomások akadálymentesítésének támogatásáról azzal, hogy a támogatás konkrét összegének meghatározhatóságáért a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) folytasson le feltételes közbeszerzési eljárást a kivitelezésre”. Ugyanakkor az is tény, hogy sem akkor, sem azóta sem a támogatás összegéről, sem a finanszírozás megoszlásáról nem született döntés.