Tovább bonyolódik a „rejtélyes” szír repülőgép ügye
Kínos és önmagának ellentmondó magyarázkodásba kezdett a legújabban már csak „Magyar Péter Hangjaként” emlegetett Magyar Hang nevű propagandalap.
Még mindig nem tisztázott, mennyibe került a főpolgármester kormányfőjelölti kampánya. Márki-Zay Péter sem reagál a kampánybüdzséjére vonatkozó kérdéseinkre.
Bár még nincs vége a hétnek, Karácsony Gergely főpolgármester, valamint az általa gründolt 99 Mozgalom ezidáig nem tette közzé az előválasztási kampányköltéseit. Az ügyben a Mandiner több cikket is közölt, a Fővárosi Önkormányzat az egyikben megkeresésünkre jelezte: a héten nyilvánosak lesznek az adatok.
Hétfőn és szerdán ismételten kérdéseket juttatunk el a szervezethez, afelől érdeklődve: valójában mikor is teszik közzé a kampányköltéseket és kik a támogatóik. Karácsony október 8-i visszalépését követően azt is meg szerettük volna tudni, belépett-e már Márki-Zay Péter a mozgalomba, s hogy a hódmezővásárhelyi polgármester ellenzéki előválasztási győzelmét követően támogatni fogják-e az ő választási kampányát. Válaszokat azonban nem kaptunk.
Holott a főpolgármester visszalépése előtt nem csupán a Mindenki Magyarországa Mozgalom vezetője utalt Karácsony bőkezű kampányköltéseire (Márki-Zay 500 millió forintos büdzsét emlegetett), hanem az MSZP korábbi kommunikációs igazgatója, Kerényi György is, akinek a Szabad Európa felületén megjelent cikkében (egy nevét nem vállaló politikai tanácsadóra hivatkozva) az szerepel: „aki beletett több száz millió forintot Karácsony kampányába, az nem arra adta, hogy visszalépjen”.
Ugyan Karácsony miniszterelnök-jelölti online kampányhirdetéseinek adatai elérhetőek a Facebook és a Google transzparencia-felületein – közösségi oldalára 2019. áprilisa óta összességében több mint 144 millió forintot költött a 99, a Mindenki Budapestért Egyesület, a Fővárosi Önkormányzat és a Párbeszéd; a 99 Google-hirdetéseire pedig több mint 26 milliót költöttek –,
A Magyar Hang utóbbi nyomán arról írt, az augusztusban induló, Nem adjuk a jövőnket! elnevezésű, voksolásra buzdító kampány ára 25 millió forint körül mozgott – ez a 99 Mozgalom bevallása szerint hétszáz óriásplakátot, háromszáz City Lightot, illetve ezer B1-es posztert jelentett –, de az általunk megkérdezett reklámszakértő szerint (figyelembe véve a piaci viszonyokat) ez az összeg igencsak alábecsült. Mint mondta, csak a plakáthely havi átlagos bérleti díja 80 ezer forint, ez hétszáz darab óriásplakátra vetítve viszont több mint 50 millió forint, nem beszélve a kisebb hirdetési felületek bérléséről.
Deák Dániel, a XXI. Század Intézet vezető elemzője korábban a Mandinernek hangsúlyozta: a 99 egyik legfőbb feladata az adománygyűjtés, azonban ezzel Karácsony gyakorlatilag megkerülte a hivatalos párt- és kampányfinanszírozást, amely például megtiltja a külföldi adományok, pénzek elfogadását. A szakértő felvetette, érdemes lesz figyelni az elkövetkezendő évek budapesti közbeszerzéseit, hiszen a milliárdos üzletemberek, akik most támogatták a városvezető kampányát, alighanem a tenderek megkaparintásával szeretnék majd visszaszerezni a pénzt, „amiben a főpolgármester partner is lehet”.
Lapunk a héten ugyancsak több alkalommal fordult a közös ellenzéki kormányfőjelölthöz, hogy megtudjuk: miként kommentálja, hogy Karácsony még mindig nem fedte fel kampánybüdzséjét; belépett-e már a 99-be, ha igen, tudja-e, hogy kik a mozgalom főbb adakozói – akiket a főpolgármester eddig nem kívánt felfedni –, s hogy mikor hozza nyilvánosságra jómaga is a kampányköltéseit; ám kérdéseinkre Márki-Zay sem válaszolt.
Címlapkép: MTI/Balogh Zoltán