Füstbe ment százmilliók – Karácsony szponzorai nem erre számítottak
2021. október 14. 17:03
Rengeteg pénzt öltek Karácsony Gergely előválasztási kampányába. A főpolgármester szerint ez a több száz millió forint nem pénzkidobás, azt a politikát építette, amit az első fordulóban képviselt.
2021. október 14. 17:03
p
5
97
133
Mentés
„Az a pénz, amit elköltöttem az előválasztási kampányban, azt a politikát építette az első fordulóban, amit képviseltem. És most azért vagyok itt, hogy ezt a politikát, annak stafétáját átadjam valakinek, akiről tudom, hogy el is fog vele jutni a célba” – reagált Karácsony Gergely múlt hét pénteken arra az újságírói kérdésre, amely azt firtatta: mennyit költött a miniszterelnök-jelölti kampányára; nem érzi úgy, hogy a kifizetett összeg kidobott pénznek számít visszalépését követően. Az ellenzéki városvezető leszögezte,
azonban konkrét számot nem volt hajlandó említeni.
Rejtélyes szponzorok
Amint arra Kerényi György, az MSZP korábbi kommunikációs igazgatója utalt a Szabad Európa felületén megjelent cikkben, „aki beletett több száz millió forintot Karácsony kampányába, az nem arra adta, hogy visszalépjen”. Hogy ki vagy kik lehetnek a főpolgármester szponzorai, nem derült ki az elemzéséből. Az viszont biztos, hogy a Párbeszéd társelnöke által is gründolt 99 Mozgalom Egyesület – amit a városvezető és Bajnai Gordon volt miniszterelnök háttérembere, Perjés Gábor jegyeztetett be június 22-én a bíróságon – jelentős összegekkel járult hozzá kampányához. Hogy ezt a szervezet milyen forrásokból tehette meg, szintén homály fedi.
Cikkünk közlése előtt kérdéseket tettünk fel a Főpolgármesteri Hivatalnak és a 99 Mozgalomnak. Arra szerettünk volna választ kapni, készült-e pontos pénzügyi kimutatás Karácsony Gergely előválasztási kampányáról; mekkora összeget költöttek a kormányfőjelölti kampányra; miből tudták finanszírozni a közösségi médiában megjelenő hirdetéseket, az utcai óriásplakátokat, szórólapokat, valamint egyéb kampányrendezvényket, mozgósító kampányokat. A 99 Mozgalom egy korábbi megkeresés kapcsán úgy reagált: „az egyesületeknek a nyilvánosság illetve az átláthatóság érdekében be kell számolniuk az adományok felhasználásáról a 350/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § 3) bekezdés szerint. Ez határidőre meg fog történni a 99 Mozgalom honlapján.”
Frissítés: Kérdéseinkre reagált a Fővárosi Önkormányzat. Mint írják, Karácsony Gergely kampányát és az előválasztást a 99 Mozgalom és a miniszterelnök-jelöltet támogató pártok finanszírozták. „A kampányköltéseket a törvényben előírt határidőig nyilvánosságra hozzuk, a jövő héten a 99 Mozgalom költései a mozgalom honlapján – szintén a jogszabályokban előírtaknak megfelelően – nyilvánosak lesznek” – teszik hozzá.
Repkedő kampánymilliók
Ahogy arról a Mandinerbeszámolt, miközben Orbán Viktor egyetlen forintot sem költ közösségi oldalára, Karácsony az ellenzéki kormányfőjelöltek közül is kiemelkedő összegeket fordított profiljára. A Facebook-hirdetéstár adatai alapján 2019. április 15. és 2021. október 11. között
a Kilencvenkilenc Mozgalom Egyesület 104 millió 518 ezer 386 forintot,
a Mindenki Budapestért Egyesület 15 millió 142 ezer 988 forintot,
Budapest Főváros Önkormányzata 2 millió 600 ezer 930 forintot,
a Párbeszéd Magyarországért pedig 22 millió 172 ezer 971 forintot szánt az oldalra.
Ez összességében 144 millió 477 ezer 818 forint, amelyből csak a kormányfőjelölti kampányra ment száztizennégy millió. Volt időszak, amikor a városvezető oldalának hirdetésére hetente több 10 milliót költöttek – szeptember 24. és október 11. között egészen pontosan 21 millió 509 ezer 598-at –, de ez a kampány Karácsony október 8-i kapitulációjával alább hagyott. Ennek ellenére a főpolgármester szabadságot vett ki, hogy elkísérje Márki-Zayt a kampányrendezvényeire.
A Facebook mellett a Google adatai szerint is a 99 Mozgalom dominált a Karácsony-féle hirdetéseknél. Mint az átláthatósági jelentés mutatja, a szervezet július óta 26 millió 460 ezer forintot fordított reklámokra.
A főpolgármester online imázsára tehát csak a Facebook és a Google adatai szerint 170 millió 937 ezer 818 forintot költöttek el.
Átláthatóság helyett becslések
Az online reklámok mellett Karácsony és a stábja több óriásplakát-kampányt is indított ebben az évben. A Magyar Hang ennek nyomán arról írt, a Nem adjuk a jövőnket! kampány ára 25 millió forint körül mozgott, ez hétszáz óriásplakátot, háromszáz City Lightot, valamint ezer B1-es posztert jelentett. Csakhogy a Nem adjuk a jövőnket! kampánynak több hulláma is volt, szeptember mellett októberben is frissítették a hirdetéseket.
Továbbá az általunk megkérdezett reklámszakértő szerint ez a 25 millió forint is alábecsült összeg lehet, mivel ma a piac 20 és 130 ezer forint közé teszi az óriásplakátok havi bérleti díját, Karácsony hirdetései pedig frekventált pontokon jelentek meg, így árajánlattól és kedvezményektől függően egy-egy plakáthely havi bérleti díja elérheti átlagosan a 80 ezret.
Hétszáz óriásplakátra vetítve ez viszont 56 millió forint,
és ebbe még nincs bekalkulálva a 99 Mozgalom által említett háromszáz City Light és az ezer B1-es poszter. Természetesen ez a hetvenezres összeg erősen árajánlatfüggő – fűzte hozzá a szakember –, ám piaci viszonyok között ennyi felületet nem lehet 25 millióért kibérelni egy hónapra. Megjegyzendő, az állami, kormányzati szereplők kötött árjegyzékkel hirdethetnek. Ezek listáját ITT lehet elérni.
Mennyi lehet a végösszeg?
Ugyan Karácsony Gergely pontos kampányköltéseit nehéz megállapítani – kontraktus hiányában nem tudni, mennyibe kerültek a nyomdai, szállítási költségek; mekkora haszonnal dolgozott, mennyi kedvezményt adott a reklámügynökség; továbbá az outdoor kampány és a mozgósítási kampányok költségei sem nyilvánosak –, azonban csak a főpolgármester online hirdetéseire közel 140 milliót költöttek el a támogatók, a bő két hónapnyi utcai hirdetésekre pedig száz millió feletti összeg is elmehetett.
Áfával számolva ez összesen akár 300 millió forintot is jelenthet – csak az előválasztási kampányban. És lehet, mi is alábecsültük a büdzsét.
Többszörösére emelkedtek 2010 óta a hajléktalanellátásra szánt források, a gondoskodáspolitikáért felelős államtitkár pedig a napokban arról tájékoztatott, a legkritikusabb, téli időszakra már felkészültek az érintett hatóságok és szervezetek. Minden feltétel adott volt tehát, hogy Szentkirályi Alexandra drasztikus javaslattal álljon elő.
A fővárosi Fidesz-KDNP a november 27-i Fővárosi Közgyűlésen kezdeményezni fogja a jelenlegi szabályozás eltörlését, illetve társadalmi egyeztetést követően minden releváns szakmai szerv, hatóság bevonásával egy új drogellenes stratégia megalkotását.
Rendszeres szokásunk volt korábban tanácsokat adni az ellenzéknek, hogyan igazgassák saját magukat, hogy ha nem is kedvelhető, de tűrhető szereplői legyenek a magyar közéletnek.
Menczer szerint a Tisza Párt elnöke mindenre képes.
p
2
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 133 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Daily
2021. október 15. 07:50
Ha Karácsony befektetői engedték hogy lemondjon a magyar RINO MZP részére akkor valószínű kártalanítja MZP befektetői háttere őket. Egy háttértelennel szóba sem állnának Karácsonyék nemhogy lemondjanak és kampányoljanak MZP javára.
"A főpolgármester szerint ez a több száz millió forint nem pénzkidobás"
Ezt majd az dönti el, aki a pénzt adta. Fogsz még te csodálkozni! (miközben elásnak)
Bocsánat, arra még senki nem gondolt, hogy a kerékpársportban szokásos az előmenő aki felfogja az ellen és menetszelet a befutásra kijelölt csapattárs előtt, ugyanazt a taktikát a politikában valahogy így lehet megvalósítani?