A fontos budapesti villamosvonal katasztrofális állapotban van.
„Pártpolitikai hovatartozástól függetlenül a fővárosi politikusok is egyetértenek abban, hogy Buda és ezzel Budapest egyik legfontosabb kötöttpályás közlekedési korridorja a Szilágyi Erzsébet fasor. Naponta 100 ezer utas használja az 56-os, az 59-es és a 61-es villamost. A vonal azonban katasztrofális állapotban van, a végét járja” – írja az Index.
CAF-villamosok mindenhol, kivéve, ahová kellenének
Jól mutatja az érintett szakasz kétségbeejtő állapotát, hogy szinte végig jelentős sebességkorlátozások vannak érvényben: a Széll Kálmán tér felől legalább 8 helyen, így a tér utáni balos ívben (20 km/h), a Nyúl utcától a Szent János Kórházig (35 km/h), a Városmajornál (15 km/h), a Szent János Kórház és a Nagyajtai utca között (30 km/h, de van, ahol 10 km/h), a Hűvösvölgyi ívekben (10 km/h).
Az Index megszerezte Karácsony Gergely főpolgármester hivatalának egy 2021. tavaszi feljegyzését, amelyből az derül ki, hogy a BKK/BKV az akadálymentesítési beavatkozásokon túl áramellátási beavatkozásokat (áramellátási hálózat felújítása és bővítése) és pályafelújítást is szükségesnek tart mind az 50-es, mind pedig az 56/56A-s vonalakon. Ez azt jelenti, hogy így tovább csúszik a korszerű CAF-villamosok megjelenése a kérdéses vonalakon – pedig a BKK még tavaly novemberben még azt kommunikálta, hogy a megrendelt CAF-szerelvények várhatóan idén ősztől rendeltetésszerűen megjelennek az 50-es és 56/56A-s pályákon.
Kis túlzással ma már mindenhol közlekednek modern CAF-szerelvények, csak ott nem, ahol kellene – jegyzi meg az Index.
Budapest vezetése ehhez a tervhez nem rendelkezik megfelelő forrással, a finanszírozást teljes egészében az államtól, illetve az Európai Uniótól várják.
Két megállót szüntetnének meg – sokan tiltakoznak
Ez még azonban nem minden: a fővárosi hivatal egy másik dokumentumából az is kiderül, hogy a helyi közösségek és illetékesek megkérdezése nélkül „a két, minimális forgalommal rendelkező és kellően sűrű párhuzamos buszforgalommal kiszolgált Nyúl utca és Nagyajtai utca megállóhelyek megszüntetésre kerülnek”.
Az indoklás szerint az érintett megállók felszálló utasforgalma elenyésző, ráadásul számos párhuzamos buszjárattal el lehet jutni a Széll Kálmán térre. Azt is hozzáteszik, hogy a tervek 2021 végére rendelkeznek az összes szükséges engedéllyel,
Ezen elképzelések megvalósulásával az a helyzet állna elő, hogy az érintett lakosok rosszabb helyzetbe kerülnek a felújítást követően, mint korábban voltak: a Nagyajtai utcai villamosmegálló elsősorban a Torockó téri templom elsődleges megközelítését szolgálja. A Budapesti-Pasaréti Református Egyházközösség és a Baár–Madas Református Gimnázium vezetése idén tavasszal közös levélben fordultak az illetékes országgyűlési képviselőkhöz és Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős államtitkárhoz a megálló megtartása mellett, sőt, mint érveltek, a megállót mielőbb akadálymentesíteni szükséges, mert a templomot az idősek mellett a fiatal gyermekesek is látogatják.
Hasonló a helyzet a Nyúl utcával: ez a megálló ugyanis a Városmajori park egyik közösségi közlekedési kapuja, aminek felszámolása közvetlenül rontja a közösségi és a rekreációs felületek tömegközlekedéssel történő elérhetőségét, így közvetett módon a parkba irányuló gépjárműforgalom növekedéséhez vezetne – zárul az Index cikke.
Nyitókép: MTI Fotó, Máthé Zoltán