Index: Újabb budapesti közlekedési csomópont eshet el

2021. szeptember 10. 12:24

A fontos budapesti villamosvonal katasztrofális állapotban van.

2021. szeptember 10. 12:24
null

„Pártpolitikai hovatartozástól függetlenül a fővárosi politikusok is egyetértenek abban, hogy Buda és ezzel Budapest egyik legfontosabb kötöttpályás közlekedési korridorja a Szilágyi Erzsébet fasor. Naponta 100 ezer utas használja az 56-os, az 59-es és a 61-es villamost. A vonal azonban katasztrofális állapotban van, a végét járja” írja az Index.

CAF-villamosok mindenhol, kivéve, ahová kellenének

Jól mutatja az érintett szakasz kétségbeejtő állapotát,  hogy szinte végig jelentős sebességkorlátozások vannak érvényben: a Széll Kálmán tér felől legalább 8 helyen, így a tér utáni balos ívben (20 km/h), a Nyúl utcától a Szent János Kórházig (35 km/h), a Városmajornál (15 km/h), a Szent János Kórház és a Nagyajtai utca között (30 km/h, de van, ahol 10 km/h), a Hűvösvölgyi ívekben (10 km/h).

Az Index megszerezte Karácsony Gergely főpolgármester hivatalának egy 2021. tavaszi feljegyzését, amelyből az derül ki, hogy a BKK/BKV az akadálymentesítési beavatkozásokon túl áramellátási beavatkozásokat (áramellátási hálózat felújítása és bővítése) és pályafelújítást is szükségesnek tart mind az 50-es, mind pedig az 56/56A-s vonalakon. Ez azt jelenti, hogy így tovább csúszik a korszerű  CAF-villamosok megjelenése a kérdéses vonalakon – pedig a BKK még tavaly novemberben még azt kommunikálta, hogy a megrendelt CAF-szerelvények várhatóan idén ősztől rendeltetésszerűen megjelennek az 50-es és 56/56A-s pályákon. 

Kis túlzással ma már mindenhol közlekednek modern CAF-szerelvények, csak ott nem, ahol kellene – jegyzi meg az Index.

A teljes beruházás tervezett összes költsége így viszont a korábbi 3 milliárd forintról – amely még a Tarlós István vezette Budapest tervei közt szerepelt – 10-11 milliárd forintra nőtt.

Budapest vezetése ehhez a tervhez nem rendelkezik megfelelő forrással, a finanszírozást teljes egészében az államtól, illetve az Európai Uniótól várják.

Két megállót szüntetnének meg – sokan tiltakoznak

Ez még azonban nem minden: a fővárosi hivatal egy másik dokumentumából az is kiderül, hogy  a helyi közösségek és illetékesek megkérdezése nélkül „a két, minimális forgalommal rendelkező és kellően sűrű párhuzamos buszforgalommal kiszolgált Nyúl utca és Nagyajtai utca megállóhelyek megszüntetésre kerülnek”.

Az indoklás szerint az érintett megállók felszálló utasforgalma elenyésző, ráadásul számos párhuzamos buszjárattal el lehet jutni a Széll Kálmán térre. Azt is hozzáteszik, hogy a tervek 2021 végére rendelkeznek az összes szükséges engedéllyel,

a kivitelezés pedig jövőre indulhat, nagyjából 7 milliárd forintos költségvetéssel. 

Ezen elképzelések megvalósulásával az a helyzet állna elő, hogy az érintett lakosok rosszabb helyzetbe kerülnek a felújítást követően, mint korábban voltak:  a Nagyajtai utcai villamosmegálló elsősorban a Torockó téri templom elsődleges megközelítését szolgálja. A Budapesti-Pasaréti Református Egyházközösség és a Baár–Madas Református Gimnázium vezetése idén tavasszal közös levélben fordultak az illetékes országgyűlési képviselőkhöz és Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős államtitkárhoz a megálló megtartása mellett, sőt, mint érveltek, a megállót mielőbb akadálymentesíteni szükséges, mert a templomot  az idősek mellett a fiatal gyermekesek is látogatják.

Hasonló a helyzet a Nyúl utcával: ez a megálló ugyanis a Városmajori park egyik közösségi közlekedési kapuja, aminek felszámolása közvetlenül rontja a közösségi és a rekreációs felületek tömegközlekedéssel történő elérhetőségét, így közvetett módon a parkba irányuló gépjárműforgalom növekedéséhez vezetne – zárul az Index cikke.

Nyitókép: MTI Fotó, Máthé Zoltán

Összesen 24 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Carsac
2021. szeptember 10. 18:16
Budapest közlekedésnél (is) tönkre tenni valóban a legjobb ajánlólevél a miniszterelnökséghez.
Akrobata
2021. szeptember 10. 15:11
Az hogy lehet, hogy Gelgo alatt minden szarabb es dragabb lesz? Koltoi a kerdes...
iIonah
2021. szeptember 10. 14:13
Hát mi a lufauszt csinált az elmúlt két évben Kamugeci?
Vakfolt
2021. szeptember 10. 13:47
"Budapest vezetése ehhez a tervhez nem rendelkezik megfelelő forrással, a finanszírozást teljes egészében az államtól, illetve az Európai Uniótól várják." Meg is lepődtem volna, ha nem így lenne. Kell a pénz Gelej kampányára! Még két salala szám pinot noárral és kurvajó lesz. A villamosokkal meg szenvedjen a kormány.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!