„Amit látunk, az leginkább utólagos kármentésnek, a szorult helyzetből való kitörési kísérletnek tűnik. Amióta miniszterelnök-jelöltként felmerült Karácsony Gergely neve, azt tapasztalhatja, hogy megváltozott körülötte a nyilvánosság minősége. Elveszítette érinthetetlenségét, az ügyek, amelyek előkerülnek, már képesek a reputációjában kárt okozni. A miniszterelnök-jelöltséggel kiérdemelt médiafigyelem jóval nehezebb pálya, mint amit eddig tapasztalat” – összegez a Mandinernek Perlaky-Papp József, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense, nyilvánosság-stratéga, akivel alapvetően a tanévkezdéssel kapcsolatos fővárosi tájékoztatást, illetve kommunikációt értékeltük.
A szakember felidézi: Karácsony vesszőfutása a nyelvtudás témájával kezdődött, ami épp olyan kompetenciabeli kérdés, mint amit a főpolgármester-jelölti kampányában ellenfelei felvetettek. Egy nagy különbség van: ez már működött. Azóta pedig jönnek sorra az ügyek.
„Karácsony számára ügytermelő környezetté vált a nyilvánosság. A címlapra kerülő ügyek pedig újra és újra megkérdőjelezik a kompetenciáját, ami mára a saját nevének helyes leírásának képességéig jutott. Karácsony és stábja megtapasztalhatta a politikai krízisek paradoxonját: ha reagálok rá, magam is segítek a napirenden tartásában, ha nem, akkor a politikai ellenfeleim szándékai szerint ég rám a téma.”
Perlaky-Papp József szerint látható, hogy a nyelvtudás kérdésben egy ideig keresték a legjobb választ, próbálkoztak több módszerrel is, nézték melyik működhet, a végén viszont a legrosszabb eredményt nyerték el. Az össze-vissza válaszok épp azt a hitelességet devalválták, amelyet a kommunikáció megmenteni szeretett volna. A szakértő szerint a krízisek speciális feladványai a nyilvánosságnak: csak egy kód nyitja a zárat és azt első próbálkozásra meg kell tudnunk adni. Ha ezt elvétjük, ránk zárja a témát.
Karácsony Gergelyre tavasz óta szinte minden eddig felvetett téma rávágta a zárat.
Elhagyta a szerencséje. Ezek közül is számára a legfájdalmasabb a közlekedési dugók témája, mert az már az eddigi támogatóinak a közepét is fertőzi, jóval túl van a nyilvánosság megismert megosztásán” – fogalmaz a nyilvánosság-stratéga.