„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
A Nagykörút hosszú évek óta a budapesti közlekedéspolitika neuralgikus pontja.
„Belassított és tömött nagykörúti villamosokkal csábítaná át az embereket autóból tömegközlekedésre a főpolgármester
Karácsony Gergely főpolgármester múlt héten egy ötpontos intézkedéscsomagot jelentett be a »budapesti közlekedés javításáért«, melyek elsősorban az autóval közlekedők megnyugtatására tesznek kísérletet. A bejelentett beavatkozások közül a legjelentősebb a nagykörúti lámpaprogram módosítása: a 4-6-os villamosokhoz igazodó, azok egyenletes követését biztosító programot úgy állították át, hogy az autóknak kedvezzenek vele. Mindez közlekedésszakmailag teljesen értelmetlen, ellentétes a zöld, fenntartható város víziójával és káros az amúgy is rossz helyzetben lévő közösségi közlekedés szempontjából, így egyesületünk azt kéri, hogy ezt az intézkedést vonják vissza.
A Nagykörút hosszú évek óta a budapesti közlekedéspolitika neuralgikus pontja. A 2012-ben bevezetett, a villamosokat előnyben részesítő lámpaprogram már a kezdetekkor kapott hideget-meleget. A Tarlós-éra második, egyre autócentrikusabb időszakában, 2017-ben már egyszer felmerült a régi lámpaprogram visszaállítása, de a tiltakozások hatására végül akkor elálltak a tervektől. Most pedig az új, névleg a zöldpolitikát fókuszba helyező városvezetés ismét felteszi ugyanazt a régi lemezt, és a körúton jelentős többséget alkotó tömegközlekedők szívatásában látják a dugók megoldását. Különösen értelmetlen mindez annak tükrében, hogy a bejelentéskor maga a főpolgármester is elismerte, hogy a Nagykörúton a forgalom mindössze 14%-át adják az autósok, a maradék 86% villamossal, gyalog vagy kerékpárral közlekedik.
A lámpaprogram átállítása miatt a villamosok lassabban tudják megtenni a két végállomás közötti utat, így ugyanannyi villamos ritkább követést tud csak biztosítani, azaz csökken a kapacitás, növekszik a zsúfoltság. A 2012-ben bevezetett program igazodik a villamosok csúcsidei 2 perces követéséhez, ennek hiányában szétesik a villamosok menetrendje, hol egymás mögött lohol két villamos, hol pedig nagyobb lyukak vannak két járat között. Mindez különösen kártékony akkor, amikor a belvárosban, az M3-as metró felújítása miatt így is kapacitáshatáron működik a felszíni közösségi közlekedés, és a 4-6-os járatok a metró alternatívájaként is szerepelnek bizonyos relációkban.
Elfogadhatatlan, hogy egy 14%-os kisebbség (legyen az akármilyen hangos is) vélt érdekei miatt minden más érintettet hátrányos helyzetbe hozzanak – főleg, hogy nekik is csak minimálisan javítja a helyzetüket a beavatkozás. Különösen álszent, hogy mindezt névleg azért teszik, hogy »minél többen térjenek vissza a közösségi közlekedéshez«, ami igazi fából vaskarika logika. Ráadásul a kapcsolódó kommunikáció is zavaros és ködösítő: utólagos kommentárok szerint mindössze egy hónapra, szeptember végéig, a Blaha felújítása miatt kerül bevezetésre, azonban a főpolgármester nyilatkozata, miszerint »lehet, hogy az autósoknak kedvező lámpaprogram nem csak átmeneti intézkedés lesz« arra enged következtetni, hogy nem eldöntött még, hogy szeptember végén mi legyen.
Egyesületünk úgy látja, hogy a nagykörúti villamosközlekedés semmilyen hátrányt nem szenvedhet azért, hogy a belvárosi autós közlekedést erősítsék. A villamosok egyenletességét biztosító lámpaprogram szétverése sem ideiglenes, sem végleges intézkedésként nem fogadható el, ezért egyesületünk az intézkedés azonnali visszavonását kéri. A Blaha Lujza tér felújításával járó lezárások nyilván kényelmetlenségekkel járnak, de semmi szükség arra, hogy a városvezetés az autósoknak szóló politikai látszatintézkedések révén a tömegközlekedést használókkal szúrjon ki.”
Fotó: Közlekedő Tömeg, Facebook