Elfogadta, hogy saját büdzséből fedezi a hármas metró alagútjának felújításáért a kivitelező által kért extra milliárdok egy részét a BKV Zrt.– értesült a Népszava. A fővárosi közlekedés folyamatos működtetéséhez likviditási hitelt kell felvenni, így kérdéses, miből is fizetik ki a vállalkozót a munka elvégzése után – jegyzi meg a lap.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő IH június elején közölte a fővárosi céggel: „a kivitelezői pluszkövetelés csaknem harmada megalapozatlan. A hatályos jogszabályok alapján lefolytatott elszámoltathatósági vizsgálat során arra jutottak, hogy a műszaki és gazdasági szempontokra tekintettel nem támasztható alá az alagúti rekonstrukció szerződésmódosításában szereplő 9,5 milliárdos áremelés csaknem harmada” – idézi a Népszava.
A határozat értelmében az uniós források terhére ebből nettó 6,2 milliárd forint és az ehhez tartozó 5 százalékos tartalékkeret számolható el, a fennmaradó nettó 2,6 milliárdot a hozzá tartozó 5 százalékos tartalékkal a fővárosi cégnek kell állnia.
Ha a kivitelező Swietelsky nem fogadja el a csökkent értékű szerződésmódosítást, akkor az a felújítás leállásához vezethetett volna, így vélhetőleg a Swietelsky perrel fog hozzájutni a pénze fennmaradó részéhez akkor is, ha most bele is mennek a módosításba. A kontraktus záradékában már most rögzíteni kívánják, hogy nem mondanak le teljes igényük érvényesítésről, ami egy több milliárdos pert vetít előre. Ezzel a BKV, bár elhárította a beruházás összeomlását, de mégis komoly perre számíthat. A beruházás átadása mostani állás szerint 2023 első harmadára várható.
Fotó: MTI Fotó: Beliczay László