„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
Hiába támogatná az unió, s költöttek százmilliókat az előkészítésre, a főpolgármester mégis leállította a nagyszabású közlekedési fejlesztést – írta meg a Magyar Hírlap.
Hozzátették: meglepően hangzik, ám tény, hogy a meglévő forgalmi sávokat – a Nagykörúton, az Üllői úton és a Bartók Béla úton – előszeretettel kerékpárúttá alakító főpolgármester, Karácsony Gergely egy olyan bicikliutat akadályozott meg, amelyhez a fővárosnak csupán csekély önerőt kellett volna biztosítania, s egy több kilométeres fejlesztést valósíthatott volna meg. Ráadásul a főpolgármesternek a hosszú előkészítést követően szinte csak a dicsőséget kellett volna learatnia.
Az uniós támogatás csak 2021-ig vehető igénybe
A kerékpárút megépítésére hazánk 80 százalékos támogatást nyert el az Európai Uniótól, amely azonban csak a 2021-ig tartó uniós költségvetési időszakban vehető igénybe és mivel a ciklus végéhez közeledünk, más fejlesztésre már aligha lehet átcsatornázni. A megvalósításhoz szükséges fennmaradó részhez pedig még a kormányzat, az érintett kerületek is biztosítottak volna forrást. Az összesen 2,1 milliárd forintra tervezett projektből
amit Tarlós István korábbi főpolgármester támogatott is, ám az állítólag kerékpárosbarát Karácsony Gergely leállította a kivitelezést. Hiába költött az előkészítésre több mint százmillió forintot a csepeli, a soroksári és a pestszentlőrinc–pestszentimrei önkormányzat, hiába készültek el az útvonaltervek, a hatástanulmányok, az elgondolás anyagai az archívumba kerültek.
Hatalmas fejlesztés része lenne
A dél-pesti kerékpárút hosszú távon egy hatalmas fejlesztése része lenne, amely lehetővé tenné, hogy a pesti oldal szmogmentes területein Dunakeszitől Csepelig lehessen két keréken közlekedni, de a budai oldalra is el lehetett volna ezen keresztül jutni, sőt a Megyeri hídon keresztül akár Szentendre is elérhetővé vált volna.
A grandiózus elképzelés első szakaszának lelkes támogatója Ughy Attila, a fővárosi közgyűlés tagja, a tervek előkészítésekor Pestszentlőrinc polgármestere volt. Szerinte nem csupán a szabadidős túrakerékpározás lehetőségét biztosítaná az út, de a külső kerületek tömegközlekedésében is fontos szerepet játszhatna.
Az M5-ös autópálya teljesen elvágta a XVIII. kerületben élők természetes kapcsolatait, kerékpárral azóta biztonságosan nehezen megközelíthető Soroksár – fűzte hozzá Ughy, aki szerint mivel a fővárosi úthálózatot úgy tervezték, hogy a belvárostól sugárirányba futnak az utak a város széle felé, a keresztirányú közlekedés nehézkesebb, kerékpárral szinte lehetetlen.
A nagykörúti sávlezárás egy tévút
Az autópályán átívelő Méta utcai felüljárót a nagy forgalom miatt csak kevesen használják, ebben is alapvető változást hozhatna a kerékpárút. „Nem igaz, hogy a tömegközlekedésben nem jelentene valós alternatívát az út.
hanem ha környezetbarát megoldásokkal egészségesebb közlekedési lehetőségeket biztosítunk” – érvelt Ughy.
A Nagykörúton hiába alakítottak ki sávlezárással kerékpárutat, ezzel csak a maradék egy sávon lett nagyobb a dugó, a pöfékelve vánszorgó autósok mellett haladó kerékpárosoknak járványtól függetlenül is maszkot kellene viselniük. Úgy tűnik, a dél-pesti kerékpárúttal az a legnagyobb probléma, hogy nem Karácsony Gergely találta ki – írta a Magyar Hírlap.