Farkas Örs: A kormány célja, hogy minél többen megtartsák a munkahelyeiket

2020. április 03. 09:11

„Elképesztően elkeserítőnek tartom, hogy az európai baloldal és a brüsszeli bürokrácia ebben a helyzetben is a magyar jogállamért aggódik, de a védekezésben érdemi lépéseket nem tesz” – mondja Farkas Örs. A Kormányzati Tájékoztatási Központ szóvivőjét a felhatalmazási törvényről, távolabbi kormányzati tervekről és a teljes kijárási tilalom eshetőségéről kérdeztük.

2020. április 03. 09:11
Konopás Noémi
Konopás Noémi

„A kínai koronavírus-járvány megengedné Európa egyik legautoriterebb vezetőjének, hogy eljelentéktelenítse a kritikákat és politikai ellenfeleit” – írja a brit Guardian, diktatórikus, felelősségre vonás nélküli hatalmat emlegetve. A felhatalmazási törvény a hatalom bebetonozásának eszköze?

Aki elolvasta a törvényjavaslatot és tisztában van a magyar jogszabályi környezettel, annak teljesen világos, hogy nem arról van szó, amiről az ellenzék beszél, és amit az idézett lap mellett még jó néhány, más európai baloldali napilap is közölt.

A felhatalmazási törvényben teljesen egzakt módon rögzítve van a veszélyhelyzet hatálya

és a különleges jogrend magyar jogrendre gyakorolt hatása is. Az elkövetkező időszakban ebben a keretrendszerben fog dolgozni a magyar kormány. Ez a jogi része. Ami a politikát illeti, két dolgot fűznék hozzá. Az egyik, hogy elképesztően elkeserítőnek tartom, hogy az európai baloldal és a brüsszeli bürokrácia ebben a helyzetben is a magyar jogállammal foglalkozik, ahelyett, hogy a védekezésben érdemi lépéseket tenne. A másik, hogy nagyon furcsa, amikor az állítólagos rendeleti kormányzástól félve a baloldal könyörög, hogy inkább a kétharmados kormánypárti többség hozzon döntéseket az Országgyűlésben, merthogy most erről volt szó. A Fidesznek tíz éve kétharmados többsége van, ami gyakorlatilag bármire felhatalmazást adna, mégsem láttuk, hogy diktatúra épült volna ki ezalatt az idő alatt. Az ellenzék csupán riogat. 

Az is riogatás, hogy 13 EPP-tagpárt is kizárná a Fideszt az Európai Néppártból a koronavírus-törvény miatt, arra hivatkozva, hogy a Fidesz eltávolodott a jogállami normáktól? Valós veszély a Néppártból való kizárás?

Ez ugyanaz a politikai vita, amit az Európai Unióval lassan tíz, a Néppárttal pedig néhány éve vív a Fidesz. Nincs új a nap alatt. Elszomorító, hogy a baloldali európai pártoknak ebben a helyzetben is ez a legfontosabb kérdés, ahelyett, hogy például arról vitáznánk, hogy az Európai Unió miért nem képes segítséget nyújtani a tagállamoknak. Csak a jogállami vitát hallgatjuk tőlük, most már idestova tíz éve. Kezd nagyon unalmassá válni.

A kritikus hangok szerint a miniszterelnök által március közepén bejelentett intézkedések – többek között a hitelek visszafizetésének felfüggesztése, a rövid lejáratú vállalkozási hitelek meghosszabbítása – látszatintézkedések csupán. Vannak, akik úgy tartják, a befektetők a gazdaságélénkítő-csomag bejelentésére várnak, szerintük a késői bejelentés az oka a hazánkba vetett befektetői bizalom csökkenésének, és a forint gyengülésének. 

A tőzsde összeomlása nem magyar jelenség.

A magyar tőzsde együtt mozog a világpiaci trendekkel,

ha valaki túl tekint a BUX-index számain, és megnézi, hogy a nyersanyagpiac hogyan alakult az elmúlt néhány hónapban, akkor láthatja, hogy például az olaj ára is a töredékére esett vissza. Ehhez pedig nem hiszem, hogy Orbán Viktornak sok köze lenne. Elsősorban nem a tőzsde vagy a forint árfolyama határozza meg, hogy egy gazdaság iránt milyen bizodalma van a világpiacnak, hanem sokkal inkább mondjuk, hogy mennyire olcsón tudja finanszírozni magát egy ország. Az úgynevezett kockázati felár például sokkal jobban mutatja, hogy mennyire kockázatos egy ország, a tőzsde alakulása a befektetési kedvtől függ inkább. Pláne úgy, hogy a BUX esése együtt jár az összes, világpiacon található hasonló index esésével is. Ami pedig a korai, vagy késői intézkedéseket illeti: a vírus elleni védekezés Magyarországon nagyon korán elindult. Január végén megalakult az Operatív Törzs, a határok lezárása és a rendezvények korlátozása is időben történt. Ha azt nézzük, hogy a vírus megjelenését követő hányadik napon születtek megelőző intézkedések más országokhoz képest, akkor azt láthatjuk, hogy Magyarország nagyon elöl jár ebben a listában. A vírus megjelenését és a gazdasági következményeit tekintve sem vagyunk elmaradva. A más országokban meghirdetett gazdasági intézkedések – az ottani viszonyokat tekintve – sokszor később születtek meg, mint Magyarországon. 

Mi a helyzet az otthontanulásra való átállással? Az is jó időben meghozott döntés volt?

Az Operatív Törzs ajánlása mentén született meg a távoktatásra való átállásról hozott döntés, ami igen, jó időben született. Mindig a járvány terjedésének megfelelően kell döntéseket hozni, a korai tiltások kontraproduktívak is lehettek volna. A kontraproduktív döntések pedig utat engedhetnek a járvány második hullámának. Ettől a kínaiak is óvva intették a többi országot. 

A kijárási korlátozás is jó időben lett bevezetve? Sokak szerint indokolt lenne a teljes tilalom. Miért nem ezt lépte meg a kormány?

A kijárási korlátozás Magyarországon jelenleg érvényben lévő formája egyelőre elegendő a járvány lassításához. A kormánynak folyamatosan figyelembe kell vennie a mindennapok megszervezését is. Az elsődleges szempont természetesen az emberélet, ez mindent felülír, ugyanakkor nincs szükség indokolatlan túlszigorításra sem.

A magyar gazdaság nem bírná el, ha az embereknek megtiltanánk, hogy utcára lépjenek.

Az egészségügyi szempontokat szem előtt tartva, azokat elsődleges helyen kezelve, de arányosan kell tehát választ adni a járvány terjedésére. Mellesleg, akik kétkednek a jelenlegi szabályok hatékonyságában, azokat szeretném megnyugtatni, hogy szerencsére töredékére esett vissza a személyes találkozások száma. Aki kinéz az utcára, maga is meggyőződhet, hogy jóval kevesebben vannak kint, mint egy átlagos hétköznapon. Ez látszik a vírus terjedésében is: eddig kedvezőbben alakul a valóság, mint azt az egészségügyi szakemberek a különböző modellekkel előre jelezték. Ezt pedig az időben meghozott döntéseknek és a lakosság együttműködésének köszönhetjük.

Várható a korlátozás húsvét utáni meghosszabbítása vagy akár teljes tilalom bevezetése?

Abban az esetben, ha a jelenlegi intézkedések már nem elegendők, és a járvány terjedése gyorsul, nyilván előfordulhat a korlátozás hosszabbítása, vagy akár további szigorítás is. Ezeket a döntéseket minden nap mérlegeli az Operatív Törzs, ez az ő kompetenciájuk.

Ha arra fognak javaslatot tenni, hogy szükség van szigorításra, a kormány hallgatni fog a szakemberek tanácsára,

és meg fogja hozni a szükséges döntést. De az sem kizárt, hogy enyhítésre kerül sor, ezt majd az adott helyzet dönti el.

Év végéig a magánszemélyek és a vállalkozások is mentesülnek mindennemű hitelfizetési kötelezettség alól. Nagyságrendileg hány embernek jelent ez könnyebbséget? 

Azt, hogy mennyien élnek majd a lehetőséggel, nehéz megmondani. Akik életét nem befolyásolja jelentős mértékben a járvány és a válság, azok nyilván tovább fogják fizetni hiteleiket. Mindenesetre a Magyar Bankszövetség becslései szerint háromezermilliárd forintra is rúghat az az összeg, amit az idei évben nem fognak visszafizetni a családok, és a vállalkozások. Ez alapján családok százezrei lehetnek érintettek.  

Előzetes becslések szerint a munkaképes lakosság hány százaléka marad állás nélkül?

Nehéz megbecsülni. Ahogy a legutóbbi Kormányinfón Gulyás Gergely fogalmazott: könnyen lehet, hogy százezres lesz azok száma, akiket elbocsátanak. Nyilván a cél, hogy ez minél kevesebb legyen, és akit csak lehet, a munkában tudjunk tartani.

Miért nem pénzbeli segítséget ad a családoknak a kormány? 

A magyar kormány gazdaságvédelmi céljai elsősorban mindig a munkahelyek megtartása és munkahelyteremtés köré összpontosultak az elmúlt tíz évben. Ez most is így van.

A célunk, hogy minél többen megtartsák a munkahelyeiket,

lehetőség szerint ebben igyekszünk segítséget nyújtani. Sajnos lesznek bevételkiesései a gazdaság szereplőinek, ezért próbáljuk levenni az emberekről az összes olyan terhet, amit az állam levehet. Ma már odáig jutottunk, hogy a leginkább sújtott ágazatokban a bruttó és a nettó bér közötti különbség lényegében minimális. Mindezek mellett sajnos arra is kell számítanunk, hogy egyes munkaadók csökkenteni fogják dolgozóik fizetését, vagy az elbocsátás mellett döntenek, ezért úgy látjuk, további intézkedésekre is szükség van. A válság hatása nagy lesz, ezért is mondta a miniszterelnök, hogy minden idők legnagyobb gazdasági mentőcsomagjának tervét fogja bejelenteni. 

Milyen bejelentésre számíthatunk?

Konkrét választ most nem tudok adni, nem is az én feladatom erről beszélni. Jelenleg is tárgyalások folynak a Nemzeti Bankkal, a Kereskedelmi és Iparkamarával, az Információs és Technológiai, valamint a Pénzügyminisztériummal. A kormány az elmúlt hetekben is több rendkívüli intézkedést tett a munkahelyek és a családok védelme érdekében, és jelenleg is dolgozunk minden idők legnagyobb gazdaságvédelmi akciótervén.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zolizolizoltan
2020. április 03. 14:56
Elnézést, Kovács Zoltán.
zolizolizoltan
2020. április 03. 14:42
Lehetek én bármilyen, nem oszt-nem szoroz. Az viszont már számít, ki milyen vonalas dumával hiszi, hogy érvényesülhet Orbán környezetében. Egymásra licitálnak, ahogy hallottam Kocács Zoltánt a minap. Ez a módi Orbán környezetében?
mozgó lelkész
2020. április 03. 10:20
Az EU megnyitotta a pénzcsapokat 100 MILLIÁRD EURO formájában. Használni kéne és nem várni a jövő heti "csodára".
mozgó lelkész
2020. április 03. 10:17
Elkéstetek öcsi.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!