Ősztől hangulatosabb matematikaórák jönnek

2020. március 26. 09:13

Nem kell matematikai definíciókat tanulniuk az alsósoknak, középiskolában pedig kimaradnak a tananyagból a logaritmusos egyenletek, újdonságként viszont a matekórák részévé válnak a logikai és pénzügyi játékok – sok egyéb mellett ilyen változásokat hoz az ősztől életbe lépő új tantervi szabályozás a matematikaoktatásban.

2020. március 26. 09:13
Csókás Adrienn

„A szakértő alsó tagozaton a leglényegesebb változások között említette, hogy teljesen kikerült a követelményekből a definíciók ismerete. A hangsúly inkább a konkrétumokhoz kapcsolódó megértésre és a cselekvő tapasztalatszerzése került, mert az elvonatkoztatások elvégzésére ebben az életkorban még nem elég érettek a diá­kok. – Alapelvként kimondható, hogy a számfogalom pontos kimunkálását, a mérés gyakorlati kivitelezését, a geo­metriai tevékenységeket nélkülözhetetlennek tartjuk a felső tagozatos továbblépéshez. Szintén kiemelt feladatnak tekintettük a tanulók önálló alkotó és problémamegoldó gondolkodásra nevelését – fűzte hozzá Csapodi Csaba. Felső tagozaton ugyancsak azzal a szándékkal alakították át a tananyagot, hogy elvont fogalmak, definíciók, tételek ismerete és számonkérése helyett a gyakorlatban megtapasztalható problémák jelenjenek meg. Előtérbe kerül tehát a játékos felfedezés.

Markáns változások figyelhetők meg a középiskolai évfolyamokon is. Ebben a szakaszban jelentősen csökken a tananyag, kifejezett cél volt, hogy a mindenkinek kötelező minimumkövetelményekből elhagyják a túlságosan absztrakt, a mindennapi élettől, tapasztalástól távol álló ismereteket. Ennek értelmében kikerültek a tananyagból például az abszolút értékes egyenletek, a valós számok halmazán értelmezett trigonometrikus függvények, a logaritmusos egyenletek és a vektorok skaláris szorzata is. A szakértő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ezek az ismeretek továbbra is fontosak, de azt javasolják, hogy inkább csak a matematika iránt fogékonyabb, a matematikával többet foglalkozó, műszaki, természettudományos, gazdasági irányban továbbtanuló diákoknak írják elő ezeket. A jelenlegi követelményekhez képest újdonság, hogy a középiskolában kötelező elemként jelenik meg egyes tételek bizonyítása”.

Összesen 56 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Amondó
2020. március 26. 22:52
Logaritmus nélkül kínkeserves lesz a pénzügyi számítások elsajátítása. Egyetemi hallgatók felzárkóztató gyorstalpalókon fognak szájtátva ámuldozni évszadokkal ezelőtti alapismeretek láttán.
Akitlosz
2020. március 26. 20:04
"A szakértő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ezek az ismeretek továbbra is fontosak," Kinek? Mikor? Mihez?
Akitlosz
2020. március 26. 20:03
"Ebben a szakaszban jelentősen csökken a tananyag, kifejezett cél volt, hogy a mindenkinek kötelező minimumkövetelményekből elhagyják a túlságosan absztrakt, a mindennapi élettől, tapasztalástól távol álló ismereteket." Azokat soha bele sem kellett volna tenni. Egy életen át feleslegesek, használhatatlanok, csak a gyerekek szívatására jók, semmi gyakorlati értelmük, hasznuk nincsen. Aki nem hiszi ő csak vonjon nyugodtan négyzetgyököt a negatív számokból!
Atomi
2020. március 26. 18:33
Nagyon helyes. Rengeteg felesleges, soha az életben nem használt baromságot nyomnak a gyerekek fejébe. A tananyag 90%-át egyszerűen elfelejtik pár hét múlva. Megtanulják, dolgozat, 2 nap és elfelejtik. Csak jussanak túl az egészen. A legtöbb felnőtt ember képtelen megoldani egy ötödik-hatodik osztályos matematika feladványt. Miért ??? Mert abszolúte felesleges tudás amit soha nem használt. Ha minden nap kellene tudnia mennyi 49-nek az egy ötöde akkor tudná. De nem tudja. Mert ez egy felesleges ismeret. Egyszerűen nincs rá szüksége egy átlag embernek. Pont.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!