Összeférhetetlenül juthat felügyelőbizottsági elnöki jövedelemhez a második kerületi szocialista polgármester – írtuk meg hétfőn Őrsi Gergely második kerületi MSZP-s polgármester nyilvánosságra került vagyonnyilatkozatára és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény (Mötv.) 72. szakasz 2. bekezdésére hivatkozva.
Mint megírtuk, az Mötv. 72. szakasz 2. bekezdése szerint „a 3000 fő feletti lakosságszámú település főállású polgármestere – a tudományos, oktatói, lektori, szerkesztői, művészeti, jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony kivételével – egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyt nem létesíthet, más kereső foglalkozást nem folytathat, nem lehet gazdasági társaság személyesen közreműködő tagja.” Ehhez képest Őrsi a vagyonnyilatkozata szerint a FŐKERT Zrt. felügyelőbizottsági elnökeként havi bruttó 322 000 forintot keres.
Cikkünk megjelenése után jelentkezett lapunknál Őrsi Gergely, aki szerint a felügyelőbizottsági pozíciója nem összeférhetetlen, hiszen a kinevezését követően a felügyelőbizottsági tisztségért járó tiszteletdíjat minden hónapban a FŐKERT egy munkavállalója kapja. A szocialista politikus azt állítja, egy január 16-i ülésen kezdeményezte, hogy a tiszteletdíját a cég egy „fizikai munkása” kapja meg helyette minden hónapban.
Őrsi magyarázata több sebből vérzik.
A vagyonnyilatkozatot a teljesség elve és a valódiság elve alapján kell kitöltenie a nyilatkozattételre kötelezetteknek. Ez azt jelenti, hogy az esedékességkor a valóságnak megfelelő jövedelmi viszonyairól kell beszámoljon Őrs. Ha tehát valóban egy munkavállalónak juttatja a felügyelőbizottsági tisztségért járó tiszteletdíjat, akkor azt a valóságnak megfelelően fel kellett volna tüntetnie a vagyonnyilatkozatában.
Őrsi érvelése azonban már ott sántít, hogy egy főállású polgármesterséggel összeférhetetlen pozícióból (felügyelőbizottsági elnökség) származó jövedelemről rendelkezett állítása szerint egy január 16-i ülésen. Összeférhetetlen pozícióból ugyanis nem származhat olyan keresménye, amely felett szabadon rendelkezhet. A törvény szerint a polgármesterre az önkormányzati képviselőre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat kell alkalmazni. Ezek a szabályok (Mötv. 37. szakasz 1. bekezdés) pedig világosan fogalmaznak: amennyiben felmerül az összeférhetetlenségi ok, akkor azt „az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított harminc napon belül” meg kell szüntetni, méghozzá „összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony” megszüntetésével. A megszüntetésnek tehát az a módja, hogy
vagy lemond a felügyelőbizottsági elnöki vagy polgármesteri pozíciójáról, vagy bármelyik tisztségét díjazás nélkül folytatja tovább