A Transzparens Újságírásért Alapítvány elindítja a Transzparens Oktatásért projektet
A projekt keretein belül képzési anyagot állítanak össze a hallgatók számára, amely segíti őket abban, hogyan ismerhető fel a világnézeti alapú diszkrimináció.
A felvételi jelentkezési határidő február 15-e – emlékeztetett az államtitkár.
Egyre növekszik az érdeklődés a felsőoktatási informatikai képzések iránt, és a kormány továbbra is arra biztatja a fiatalokat, válasszák minél többen az ilyen típusú képzéseket – mondta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden Budapesten újságíróknak. Az államtitkár kifejtette: arra buzdítanak, hogy a felsőoktatási tájékoztató böngészése közben mindenki fordítson kiemelt figyelmet arra az összesen 20 felsőoktatási intézményre, ahol informatikát lehet tanulni.
Az ország minden táján van lehetőség: Budapest, Sopron, Győr, Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Pécs, Dunaújváros, Veszprém, Baja, Kecskemét, Szeged, Gödöllő, Eger, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza intézményei is kínálnak ilyen képzést – mondta, emlékeztetve: a felvételi jelentkezési határidő február 15-e. Schanda Tamás rámutatott: a kormány azt szeretné, hogy a magyar fiatalok a jövő nyertesei legyenek. Mivel az informatika a leggyorsabban fejlődő ágazat, az ilyen irányú képzések biztos megélhetést nyújthatnak a későbbiekben a fiataloknak – hangsúlyozta. Kiemelte: a hazai GDP több mint ötödét közvetve a digitális gazdaság állítja elő, Magyarország élen jár ezen a területen Európában.
Az informatika és az IKT iparág (azaz a információs és kommunikációs technológiák) szerepe és súlya folyamatosan növekszik a magyar és a nemzetközi gazdaságban, így az informatikus szakemberek is egyre keresettebbek a munkaerőpiacon. Felidézte: a kormány azért fogadta el 2016-ban a Digitális Oktatási Stratégiát (DOS), hogy az oktatási, nevelési rendszerben való szemléletváltással Magyarország alkalmazkodjon a digitalizáció kihívásaihoz. Azt szeretnék, hogy senki ne hagyja el az oktatás és a képzés rendszerét a megfelelő digitális kompetenciák nélkül. A DOS az oktatási rendszer egészét célozza meg, kezdve a közneveléstől, a szakképzésen és felsőoktatáson át egészen az felnőttkori tanulásig – ismertette.
Schanda Tamás kitért arra: A Programozd a jövőd! projektet is azért indították el 2016-ban, hogy egyre több fiatal válasszon informatikai képzést a felsőoktatásban, illetve, hogy akik már ilyen területen tanulnak, további, a piaci körülményeket, lehetőségeket minél jobban bemutató programokon is részt vehessenek. A program keretében például pályaválasztás előtt álló általános és középiskolás diákoknak tartanak pályaorientációs, motivációs előadásokat IT-cégek informatikusai, vagy a területtel foglalkozó más szakemberek. Eddig több mint 200 előadás valósult meg, és ezek több mint 12 ezer diákot értek el. Schanda Tamás kifejtette: az erőfeszítések eredménye a felvételi statisztikákon is látszik, 2019-ben a felsőoktatásba jelentkező mintegy 126 ezer diák több mint 10 százaléka, csaknem 14 ezer fiatal jelentkezett valamilyen informatikai szakra. Közülük mintegy 7600-an felvételt is nyertek. 2018-hoz képest tavaly mintegy 6 százalékkal, 2016-hoz képest pedig több mint 30 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik informatikai területen folytatják a felsőoktatási tanulmányaikat – közölte az államtitkár.
Azért, hogy az informatika világát minél érdekesebben és szemléletesebben lehessen bemutatni, úgynevezett digitális élményközpontok elindítását is ösztönözik. Győrben már meg is nyílt a MobillTy, az első ilyen létesítmény, és további három élményközpont megnyitását is tervezik: Budapesten, Debrecenben és Zalaegerszegen. Kérdésre a parlamenti államtitkár elmondta: idén 41 kiemelt szakon csökkentették 400 pontra a ponthatárokat, a legjelentősebb a jogászképzésnél volt a mérséklés, ahol 440 pontról 350-re vették vissza a bekerülési küszöböt. Nemzetközi gazdálkodás szakon 420-ról 400-ra, nemzetközi tanulmányok szakon 455-ről 400-ra csökken a bekerülési ponthatár. Az a cél, hogy azok is bejuthassanak a felsőoktatásba államilag támogatott képzésekre, akik nem rendelkeznek jelentős többletpontszámmal, de a középfokú tanulmányaikat kitűnően zárták – jelezte Schanda Tamás.
(MTI)