„Nem arról van szó, hogy generálisan kitiltunk bizonyos autókat, hanem arról, hogy bizonyos közlekedési besorolású autók esetében ezt meglépjük” – jelentette ki Karácsony Gergely az M1 műsorában.
Az M1 Ma este című műsorának vendége volt a száz napja főpolgármesterré választott Karácsony Gergely.
A beszélgetés elején Karácsony bevallotta: nem biciklivel, hanem egy kis teljesítményű elektromos autóval érkezett a közmédia stúdiójába. „Nulla fok környékén nem szoktam biciklizni” – mondta a főpolgármester. Karácsony Gergely elmondta: nem ragaszkodik ahhoz, hogy az emberek biciklivel vagy gyalog járjanak, de Budapest egyre élhetetlenebbé válik a sok autó miatt.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy a dízelautók kitiltását még mindig napirenden tartja-e, a főpolgármester azt mondta: a városvezetés feladata az, hogy alternatívákat kínáljon. Nem autósokra, kerékpárosokra vagy tömegközlekedőkre akarják osztani Budapestet, hanem emberekre, akik egyik pontról a másik akarnak eljutni, az ő számukra pedig környezetkímélő közlekedési módokat szeretnének kínálni. „Ehhez természetesen még sokat kell tennünk” – mondta Karácsony, aki szerint az biztosan nem szerepelt a programjában, hogy „az isten háta mögötti Kunigunda utcába” mindenkinek biciklivel kell érkeznie.
Karácsony szerint Budapest bizonyos, rossz levegőjű részein meg kell vizsgálni olyan övezetek kialakítását, ahol magas károsanyag-kibocsátású autók nem közlekedhetnek. Ez nem csak a dízeles autókra vonatkozik, hiszen Nyugat-Európából nagyon sok régi gépkocsi áramlik a magyar fővárosba, amiknek a károsanyag-kibocsátása jelentősen megrövidíti a budapestiek várható élettartamát. „Nem arról van szó, hogy generálisan kitiltunk bizonyos autókat, hanem arról, hogy bizonyos közlekedési besorolású autók esetében ezt meglépjük” – jelentette ki Karácsony Gergely.
A műsorvezető ezután Karácsony fejére olvasta, hogy azt terjeszti: nem hívják meg a közmédiába, miközben ennek az ellenkezőjét SMS-ekkel lehet bizonyítani. Karácsony szerint a Mozgó Világ riporterének kérdése arra vonatkozott, hogy a megválasztása óta kapott-e meghívást a közmédiába, az M5-ös csatorna meghívásáról pedig elfeledkezett, mert politikusként a „közmédia” szó hallatán a Kossuth rádióra és az M1-re asszociált. A műsorvezető szerint Karácsony a múltban azt mondta, senki sem nézi a közmédiát, miközben a közszolgálati csatornák nézettsége milliós. Karácsony Gergely úgy reagált: szívesen elnézést kér, amiért azt mondta, hogy nem hívták a közmédiába, ha a közmédia is elnézést kér, amiért nem hívták meg a politikával foglalkozó csatornáik műsoraiba. „De most is butaságokról beszélgetünk, már elnézést, ahelyett, hogy értelmes kérdéseket meg tudnánk tárgyalni” – reagált Karácsony Gergely.
A Lánchíd felújításáról szólva Karácsony Gergely elmondta, az előző városvezetés a rekonstrukcióra 26 milliárd forintot tervezett be, de kiderült, hogy „ennek nagyjából a kétszerese kellene, és nincs az a műszakitartalom-csökkentés, amellyel át lehet ezt a különbséget hidalni”. Mi a váralagút felújítását kivettük volna a projektből, és mivel erre a célra a főváros nem tud több forrást biztosítani, azt kértük a kormánytól, hogy a korábbi hatmilliárdosnál nagyobb mértékben járuljanak hozzá a felújításhoz – közölte, hozzátéve: elfogadja, hogy ez nem valósult meg, és ennek megfelelően fognak tárgyalni arról, hogy tudnak-e egy kisebb árat a tárgyalásos szakaszban elérni a beruházóktól. Ha nem, akkor kénytelenek lesznek egy újabb pályázatot kiírni – közölte Karácsony Gergely.
A főpolgármester, aki egyben a Párbeszéd társelnöke, elmondta azt is, nem gondolja, hogy most reális a pártja LMP-vel való egyesülése, de – mint hozzátette – ez jogos felvetés.Elmondta, nyugat-európai mintára meg kell vizsgálni azt, hogy a nagyon rossz levegőjű városrészeken alacsony kibocsátású zónákat alakítsanak ki. Ez nem általában a dízelautók kitiltását jelenti, hanem a nagyon rossz környezetvédelmi besorolású autókét – mutatott rá a főpolgármester, hangsúlyozva: lépni kell annak érdekében, hogy Budapesten jobb legyen a levegő.