Az Andy Vajna vezette magyar filmgyártás nemzetközi szinten is bizonyított, a díjnyertes alkotások mellett pedig a közönségfilmek színvonala is érezhetően emelkedett. A magyar filmipar végre elmozdult a 9 és ½ randi, az S. O. S. Szerelem és a Szuperbojz tengelyéről. Természetesen el lehet gondolkozni, hogy a Vajna által létrehozott struktúrák nélküle is működni fognak-e, de mindenesetre kevesen vonják kétségbe a teljesítményeket.
Általános
kritika viszont, hogy nem készülnek nagyszabású történelmi filmek,
amelyeket akár a nemzeti ünnepeken is le lehetne vetíteni, vagy úgy általában könnyebben emészthetőek, mint például a Szegénylegények. Október 23-án rendszeresen a Vajna produceri kezei közül kikerülő Szabadság, szerelmet szokták műsorra tűzni, amivel semmi gond nincs, talán Dobó Kata alakítását leszámítva. Az amerikai mintára felhúzott sztori működik, átélhetővé válnak a forradalom napjai, megjelennek a helyszínek: a rádió székháza, Kossuth tér, pesti utcák, szóval van itt minden, ami a forradalmi hangulathoz kell.
A Szabadság, szerelemhez hasonló, erőt sugárzó, lelkesítő hatású filmünk nincs sok, de talán ez nem is a mi műfajunk. Természetesen nem a stílus létjogosultságát kérdőjelezem meg, hanem arra szeretnék rávilágítani, hogy