A Budapest által az idén elnyert külföldi elismerések ellentmondanak a város tönkretételét hangoztató ellenzéki kritikáknak – mondta Tarlós István, a harmadik ciklusára készülő főpolgármester az M1 aktuális csatorna hétfő reggeli műsorában. Tarlós István emlékeztetett, hogy Budapest márciusban elnyerte az Európa legjobb úti célja kitüntető címet, majd legutóbb az Economist brit hetilap szerint a legélhetőbb kelet-európai főváros lett. A lap szerint – folytatta – 2010 óta a világranglistán húsz helyett lépett előre Budapest, „toronymagasan megelőzve ezzel” nemcsak a kelet-európai országok fővárosait, hanem akkora metropoliszokat is, mint New York vagy London.
„Ezek után azt mondani, hogy mi tönkretettük ezt a várost, az nem egy kész röhej; ezek után szabadságharcot hirdetni, nem egy kész röhej?” – tette fel a kérdést a főpolgármester. Hangsúlyozta: az elismerések magukért beszélnek, figyelemmel arra, hogy az Economist értékelési szempontjai között szerepelnek olyanok – mint például stabilitás, infrastruktúra, közlekedés, kultúra, környezet –, amelyek a jelenlegi városvezetés munkájának „egyértelmű indikátorai”. Elmondta, a fővárosnak működési hitele nincs, csak fejlesztési. Az ilyen hitelkeret nem keverendő össze a Karácsony Gergely ellenzéki főpolgármester-jelölt által vezetett Zugló súlyos működési, fizetésképtelenségi problémáival, akárhogy is megpróbálják a kettőt összecsúsztatni – közölte.
Jók a fővárosi közlekedés mutatói
A főpolgármester emlékeztetett: 2010-ben 180 milliárd forint adóssággal vették át a fővárost, ehhez jött még a BKV majdnem 80 milliárd forintos működési adósságállománya. Ez utóbbi 2013-ban még – a törlesztéseket követően – 53 milliárd forint körül volt. A 3-as metró felújítását csak azután tudták elkezdeni, hogy a BKV adósságállományát a kormány 2015 közepén átvette. Előtte ezt fedezet nélküli kötelezettségvállalás miatt meg sem tehették volna – emelte ki Tarlós István.
Elmondta, azóta felújították a 3-as metró szerelvényeit, amelyeknek az üzemeltetési meghibásodási mutatói legalább olyan jók, mint a 4-es metró szerelvényeié. A jelenlegi városvezetésnek kellett a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit is beszerezni, „nem könnyű szerződésmódosításokat” követően – jegyezte meg, hozzátéve, hogy 2010-ben csupán egy prototípus volt Budapesten, amelynek nem volt típusengedélye. A főpolgármester közölte, a 3-as metró északi szakaszán felújítása befejeződött, a déli „gőzerővel” folyik, valamint jelenleg tendereztetik a középső szakasz rekonstrukcióját.