A röpködő békegalamb hete
Nem tudjuk, hogy egyáltalán létezik-e tényleges, konkrét magyar javaslat a tűzszünetre.
Életveszélyes körülmények között dolgoznak a búvárok, letartóztathatják a hajóskapitányt, a dél-koreai utazási iroda pert indíthat – összefoglalónk a Duna belvárosi szakaszán történt hajóbaleset pénteki fejleményeiről.
BM: Eddig nem tudták megközelíteni a hajóroncsot
A szerda esti dunai hajóbaleset következtében elsüllyedt hajótestet az eddigi merülések során – a körülményekre tekintettel – nem lehetett megközelíteni – közölte a Belügyminisztérium (BM) pénteken az MTI-vel. A tárca közleménye szerint a fővárosban a Margit híd magasságában elsüllyedt termes személyhajó kiemelésével kapcsolatos feladatok irányításával Pintér Sándor belügyminiszter a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatóját, Hajdu János vezérőrnagyot bízta meg.
A TEK a munkálatok koordinálására a Margitszigeten kihelyezett vezetési pontot állított fel és mintegy
továbbra is keresi azt a biztonságos megoldást, amellyel első ütemben vagy a hajótestet, vagy a nagy valószínűséggel a hajótestbe szorult embereket a felszínre lehet emelni.
A szakemberek álláspontja szerint egyedi megoldást kell találni a kitűzött célok valamelyikének eléréséhez, a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása és a vízbeli „nulla látástávolság” nem teszi lehetővé egyetlen hagyományos eljárás alkalmazását sem.
A lehetőségeket elvi modellkísérletekkel és gyakorlati tesztmerülésekkel is vizsgálják – olvasható a BM közleményében.
A szerda este történt hajóbalesetben legkevesebb heten meghaltak, 21 ember eltűnt. A baleset nem sokkal 9 óra után történt a Margit hídnál; a Viking szállodahajóval ütközött össze a jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó, és másodpercek alatt elmerült. Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét embernek pedig már csak a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak.
Drámai videó a balesetről
Lefényképezték a roncsot
A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ) által 2019. május 31-én közreadott szonárképen a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó. A képen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik. A roncs legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel van, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van.
A határokat súrolják – életveszélyes körülmények közt dolgoznak a búvárok
Semmit nem lehet látni a víz alatt – mondta az M1-nek a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület búvárja. Kovács Gábor elsőként merült az elsüllyedt Hableányhoz.
„Rettenetesek a körülmények a víz alatt, ipari búvárok és katasztrófavédelmi búvárok merülnek csak ilyen körülmények között”
– mondta. Kovács hozzátette, hogy megkísérelték a merülést.
„Szembesültünk azzal, hogy lehetetlen ilyenkor dolgozni. Leengedtük a létrát, pozícióba helyeztük. Van egy kisegítő személyzet, egy merülésvezető, mentőbúvárok, egy hajóscsoport. Lementünk, körbenéztem, gyakorlatilag nulla látás távolság van” – mondta a szakember az M1 aktuális csatorna riporterének. Hozzátette: a hajóra nem tudott átmenni a Duna erős sodrása miatt. Azon dolgoznak, hogy leárnyékolják a hajó előtti szakaszt, hogy a búvár be tudjon jutni a hajótestbe.
Szathmári Zsolt, a Szatya Búváriskolától, a másik búvár, aki lemerült csütörtökön azt mondta az RTL Klubnak, hogy a határokat súrolják, mert ilyen 600-as vízállásnál már olyan nyomás érheti, hogy nem tud megmaradni létrán – írta az Index.
Azt is elmondta, hogy a nagy sodrás miatt többször felszakadtak az oldalhorgonyok, sőt, kétszer hátrább is csúszott a roncs.
A 24.hu arról számolt be, hogy a Terrorelhárítási Központ egyik búvárja megpróbált leereszkedni, de olyan nagy volt a sodrás, hogy a mentőbúvárok is csak a létrába beakadt légzőcsövének elvágása után tudták kimenteni. A mentési munkálatokban részt vevő szakemberek szerint a 10-11 km/órás sodrás mellett életveszélyes a merülés.
Szijjártó Péter: A magyar hatóságok mindent megtesznek
A magyar hatóságok minden tőlük telhetőt megtesznek a szerdai dunai hajóbalesetet követően a mentési munkálatok sikere, az eltűntek felkutatása és a baleset körülményeinek tisztázása érdekében – mondta pénteki sajtótájékoztatóján Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A tárcavezető Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszterrel találkozott, aki a szerdai hajóbaleset miatt érkezett Budapestre. Közös sajtótájékoztatójukon Szijjártó Péter kiemelte: nagyszabású műszaki előkészületek zajlanak, hogy a roncsot mielőbb felhozzák, de a nehéz és veszélyes körülmények e cél sikere ellen dolgoznak.
Tegnap már volt egy búvármerülés, de a rossz látótávolság miatt lehetetlen volt megközelíteni a roncsot. A roncs hatméteres mélységben helyezkedik el, és a vízszint még mindig emelkedik, ezért speciális módszerekre és szaktudásra van szükség – közölte.
Kifejtette: köszönet illeti a mentési és kutatási munkálatokban résztvevőket, és azokat a civileket, hajósokat, akik segítettek a baleset után a mentésben. Közölte:
a Dunának a balesettől délre eső teljes szakaszán zajlanak felderítési munkálatok. Együttműködnek a szerb hatóságokkal is, mert nem elképzelhetetlen, hogy rájuk is számítani kell az elkövetkező napokban – tette hozzá.
Közölte: a pénteken megérkező koreai speciális egységekkel is együttműködnek, az osztrák speciális búváregység pedig már a helyszínen van. A koreai csoport és eszközeik bejuttatását könnyített és gyors eljárásban hajtják végre – tette hozzá.
Megjegyezte: több cég, így a lengyel légitársaság és a budapesti repülőtér is felajánlotta segítségét. Folyamatosan kapcsolatban állnak a koreai nagykövetséggel, ahogyan a két ország konzuli szolgálata is együttműködik.
A dél-koreai és a magyar külügyminiszter sajtótájékoztatója
Szijjártó Péter arról is beszélt, hogy a baleset körülményeinek tisztázására nyomozást rendeltek el, és a bizonyítékok alapján felmerült a gyanú a szállodahajó kapitánya ellen, akit gyanúsítottként hallgattak ki, majd őrizetbe vettek. A gyanúsítás ellen a kapitány panasszal élt, de az őrizetbe vétel ellen nem – fűzte hozzá.
A tárcavezető felidézte:
amely súlyos traumát okozott a magyaroknak. A külügyminiszter a magyarok nevében kifejezte részvétét és együttérzését a koreai nemzetnek, különösen az áldozatok családtagjainak, továbbá gyors felépülést kívánt a túlélőknek. Emellett együttérzésről biztosította az eltűntként nyilvántartott magyarok családját is.
Kang Kjung Vha köszönetet mondott a magyar kormány és hatóságok munkájáért. Most azért küzdenek, hogy minden eltűntet megtaláljanak, ennek érdekében a kutatási területet is kiszélesítették – mondta.
Hozzátette: a megtalált holttestek azonosításához minden segítséget megadnak. Hangsúlyozta: magyar kollégájával korábban meglátogatta a baleset helyszínét, és biztos benne, hogy mindent megtesznek az eltűntek megtalálásáért és a roncs kiemeléséért. A dél-koreai külügyminiszter részvétét fejezte ki a koreai és a magyar áldozatok hozzátartozóinak.
Letartóztathatják a hajóskapitányt, aki ügyvédje szerint a Duna egyik legtapasztaltabb hajóvezetője
A meggyanúsított hajóskapitány letartóztatását indítványozta a szerdai dunai hajóbaleset miatt a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség – tudatta a Fővárási Főügyészség pénteken közleményben.
A Duna budapesti szakaszán történt vízibaleset ügyében a nyomozó hatóság előterjesztése alapján
mivel álláspontja szerint a jelenléte csak így biztosítható az eljárásban. A kényszerintézkedésről a Fővárosi Törvényszék nyomozási bírája várhatóan szombaton dönt – közölte a főügyészség.
Tagadja, hogy szabályt szegett volna a szállodahajó kapitánya, akit a szerdai dunai hajóbalesettel összefüggésben gyanúsítottként hallgattak ki a nyomozók. Erről a férfi ügyvédje tájékoztatta pénteken az MTI-t. Az ügyvédek nevében M. Tóth Balázs azt közölte: megerősítik, hogy védencüket csütörtökön őrizetbe vették a rendőrök a tragikus hajóbalesettel összefüggésben. Védencük a gyanúsítással szemben panasszal élt, tagadja, hogy szabályt szegett volna vagy bűncselekményt követett volna el.
Az ügyvéd közleményében úgy értékelt, a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás „idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél, az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján”. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van – jegyezte meg.
Védencük 44 éve hajóvezető, a „Duna egyik legtapasztaltabb hajóvezetője”, balesetet soha nem okozott
– írta. A férfit megrendítette a baleset következménye, sajnálja, hogy a baleset elkerülésére nem volt módja, az áldozatok hozzátartozóinak részvétét fejezi ki - olvasható az ügyvédi közleményben.
A szerda este történt dunai hajóbaleset miatt meggyanúsított hajóskapitány letartóztatása mellett és ellen is szólnak érvek – mondta Borbély Zoltán közlekedési szakjogász az M1 aktuális csatornán péntek este.
Borbély Zoltán közlekedési szakjogász az M1 műsorában elmondta: a megalapozott gyanú szerint
ami a törvény szerint 2-től 8 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Ez a büntetés tétel önmagában még nem teszi szükségessé a letartóztatást, de például az, hogy külföldiről van szó, már indokolhatja.
Kérdésre válaszolva a szakember elmondta: ebben az ügyben óriási lesz a szakértők jelentősége, de még korai lenne a szabályok szigorításáról gondolkodni.
Felfüggesztették dél-koreai utazási irodák a dunai városnéző túrákat
Több nagy dél-koreai utazási iroda, közöttük a szerda este szerencsétlenül járt dél-koreai turistacsoport útját szervező Very Good Tour felfüggesztette meghatározatlan időre a városnéző túrákat a Dunán.
A The Korean Times című lap úgy tudja, hogy a Very Good Tour mellett a Hana Tour, a Mode Tour és a Yellow Balloon Tour is inkább éjszakai városjáró utakat javasol, vagy pedig szállodai pihenést ajánl csoportjainak. A dél-koreai lap jelentése szerint a szerdai szerencsétlenség óta a Very Good Tournál sorozatban mondják le a foglalásokat, az új utasok száma pedig csaknem a felére zuhant.
A The Korea Times idézte a dél-koreai utazási iroda egyik illetékesét, aki azt mondta, hogy
de megvárják amíg kiderül, hogy pontosan mi okozta a szerencsétlenséget. Az illetékes hozzátette: nincs még eldöntve, hogy az utazási iroda vagy a biztosító indít pert.
Személyhajósok Szövetsége: a hajósoknak utasaik biztonsága a legfontosabb
Az utasszállító hajósok hitvallása, hogy elsődleges az utasok biztonsága – írta a Személyhajósok Szövetsége a hajóbalesettel kapcsolatban kiadott pénteki közleményében.
A személyhajózás valamennyi közlekedési forma közül a legbiztonságosabb, a szerdaihoz hasonló tömegszerencsétlenség 75 éve történt legutóbb itthon.
„Kollégáink sem tudták elhagyni a süllyedő hajót” – áll a közleményben.
A szövetség emlékeztet arra, hogy a baleset közelében tartózkodó hajók – a Halászbástya és a Hullám motoros – egy percen belül megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, és két-két ember életét mentették meg. Büszkék rájuk, mert tudták a kötelességüket, ha nem így tesznek, akkor ma több embert gyászolnánk – írták.
Kitértek arra is, hogy a hajózási szabályzat tételesen meghatározza a hajók között előforduló közlekedési helyzeteket. A szerdai baleset egy megkezdett előzés során történt. Ilyenkor az előzni szándékozó hajónak engedélyt kell kérnie az előtte haladótól, az előzést pedig biztonságos sebességgel úgy kell végrehajtania, hogy a hajók fizikai érintkezése kizárt legyen.
Naponta átlagosan kétszáz budapesti városnéző sétahajózáson vehetnek részt turisták, ehhez képest az utóbbi harminc évben húsznál kevesebbszer fordult elő Magyarországon, hogy egy hajó műszaki hibája miatt komolyabb kényszerintézkedésre volt szükség, hajót kellett menteni. Ez több tényező eredménye. A többnyire európai uniós szabályok megfelelőek, a hatósági ellenőrzés következetes, a hajósok képzése magas színvonalú – szögezték le.
A baleset akkor következett be, amikor
az esti, éjszakai órákban.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség kezdeményezésére a hajózási hatóság olyan biztonsági intézkedéseket léptetett hatályba két éve és módosított fél éve, amelyek jelentősen csökkenthetik a veszélyforrásokat. Így például
és lényegesen intenzívebb kommunikációt követelnek meg a hajóktól a belvárosi szakaszon.
A hajózási hatóság tételesen meghatározza a csoportos és egyéni mentőeszközök, egyéb felszerelések fajtáját, darabszámát, méretét, elhelyezésének módját, mindezt a hatóságok rendszeresen ellenőrzik. Hiányosság esetén a hajó üzemelését megtilthatják, ami piacvesztéshez, bírsághoz, kártérítéshez vezetne, ezért a hajósok fegyelmezetten betartják a szabályokat.
A hajózási szabályok ugyanakkor nagyhajók utasai számára nem írják elő mentőeszköz teljesen felesleges viselését, mivel jól védett a terület, a kiesés veszélye gyakorlatilag nulla, csak veszélyhelyzetben követelik meg mentőeszköz viselését pontosan szabályozott módon. Amikor a hajó vezetője észleli a veszélyhelyzetet, tájékoztatja az utasokat, irányítja biztonságba helyezésüket, szervezett módon képes cselekedni – olvasható a közleményben.
A szerda balesetben minderre a hajó személyzetének nem volt egy perce sem – emelték ki –, az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között legfeljebb két perc telt el úgy, hogy a hajó előbb felborult, a mögötte haladó hajó pedig tolta az áramlással szemben, így ebben az esetben nem lehetett intézkedni.
A hajó személyzete is a baleset áldozatául esett – emlékeztetett a közlemény, amelyet a Személyhajósok Szövetségének elnöksége nevében Varga Zsolt elnök és Horváth Imre főtitkár írt alá.
Képek:Földházi Árpád, MTI