Egy nap alatt 30 ezer „Trump-menekült” jelentkezett be az egyeurós házakra egy olasz faluban
Úgy tűnik, az amerikai liberálisok a poklok poklát kénytelenek elszenvedni, így inkább Európába menekülnének Trump elől.
Milyen eszközei és lehetőségei vannak a magyar kistelepüléseknek, hogy élhető környezetet teremtsenek lakosaik számára? Mit tehet az önkormányzat és mit tehetnek a civilek? Milyen jövőképek várnak a magyar falvakra? Többek között ezekről beszélgettek kutatók és polgármesterek a Karátson Gábor Kör konferenciáján. Tudósításunk!
„Tessék mondani, itt ki kormányoz? Ön például kormányoz? Önkormányzati kiutak a magyar falu válságából” – címmel rendeztek kerekasztal-beszélgetést a Kisközösségi Program és a Karátson Gábor Kör szervezte „Miért (lesz) jó vidéken élni” című konferencián.
Vitaindítójában Kükedi Zsolt, a Kisközösségi Program helyi gazdaság- és közösségfejlesztési szakértője elmondta, hogy a mai közép- és szépkorúak gyermekkorának faluja még együttműködő, termelő közösség volt, amely jólétet, megélhetést biztosított tagjainak.
Hiába függött a falvak fejlődése a hatalmi szervek akaratától, a politikai önszerveződést leszámítva, az akkori faluban jó volt élni. A hatvanas években kidolgozott településfejlesztési tervekben ipari és mezőgazdasági adottságok szerint sorolták be a falvakat, de igazi fejlődésre csak a városi rangot szerző településeknek volt lehetősége.
Úgy vélte
és vezették a „vidékiséget” abba az aránytalanul „alulfejlesztett” állapotba, ami ma jellemzi.
A rendszerváltoztatást követően a falvak prosperitása csökkent, önfenntartó-képessége megszűnt. Csökkent az egyéni gazdaságok száma és nőtt a mezőgazdasági cégeké. A háztáji gazdaságok, helyi piacok megszűnésével a helyi közösség és a mezőgazdaság különvált.
A falu mint közösség és családfenntartó gazdaság elveszítette jelentőségét, mégis sokan hisznek abban, hogy a magyar falu a megmaradás és az önfenntartás záloga és rejtett tartaléka – emelte ki.
és egyre hangsúlyosabb a nemzeti identitás megalkotásában és a múlttal való kapcsolat megteremtésében is.
Sok vidéki település erre az igényre válaszul skanzenszerűen jeleníti meg a kulturális örökséget. De hogyan lesz ebből élő hagyomány és kiút az ökológiai fenntarthatatlanságból? Hol van ebben az önkormányzat szerepe? – tette fel a kérdést.
Az Alaptörvény és az önkormányzati törvény szerint az önkormányzatok a közösség öngondoskodásának elősegítése érdekében működnek, de korántsem biztos, hogy az öt évre választott polgármesterek és helyi képviselők ezt szolgálják – jegyezte meg. Nem biztos, hogy ezt a feladatot csak rájuk kell bízni, de kérdés, hogy mit tehetnek az emberek a kisközösségekért.
A városi parasztok
Kükedi szerint szükség van olyan képzett értelmiségiekre és fiatalokra, akik értik a települések problémáit, és hajlandóak is tenni ezek megoldásáért.
„»Kik ezek a város parasztok?« – halljuk sokszor, ha az értelmiség szerepét vizsgáljuk a helyi ökologikus fejlesztésekben” – fogalmazott.
Sokszor magasan képzett fiatalok költöznek vidékre, akik szívesen tennének ökológiai szempontokat figyelembe véve a település fejlesztéséért.
De kérdés, milyen eszközök állnak ehhez rendelkezésükre?
A kisközösségi program kutatásai szerint a helyi ökológiai fejlesztéseket főként a városból vidékre költöző diplomás fiatalok indítják el, de alig tapasztalható, hogy ezt az önkormányzat bevonásával tennék. Az már gyakrabban előfordul, hogy a kezdeményezés sikere és népszerűsége miatt maguk is képviselők lesznek, és a jó példákat kialakító mentalitás rajtuk keresztül megjelenik az önkormányzat működésében.
A kisközösségi mentalitás azonban csak akkor hatja át a falu vagy a város működését, ha a képviselők és a polgármester képviseli az ökológiai szemléletet. A választópolgárok és az önkormányzat képviselői közti együttműködésre van szükség, hogy mindez a faluközösség felvirágzásához vezessen. Ehhez azonban szerinte
Sok hasonló próbálkozás azonban zátonyra futott. A polgármesterek néha szükségtelennek tekintik a választópolgárok bevonását és úgy vélik, elégséges, ha pár évente részt vesznek a választáson.
Kükedi Zsolt és a beszélgetés résztvevői
Gazdasági fejlesztések kontra ökológia
A gazdasági szempontú fejlesztéseknél az ökológiai korlátok lebontandó akadályokként jelentkeznek, a környezetvédelmi szempontok szem előtt tartása inkább hátráltatja a beruházásokat. Nem veszik figyelembe, hogy egy-egy fejlesztést a következő generáció érdekében hoznak létre, ezért azoknak nem csak gazdasági, hanem társadalmi, ökológiai szempontból is fenntarthatónak kell lennie.
A természeti környezet magában foglalja a társadalmat és ezen belül csak egy kis rész a gazdasági működés, és nem fordítva.
Demográfiai problémák
A közeljövőben megjelenő demográfiai problémák, a közösségeket építő „utánpótlás” szükségessége egyértelmű. A kistelepüléseket nem csak az elvándorlás, hanem az önreprodukció demográfiai helyzetből fakadó nehézsége is fenyegeti.
A KSH Települések a lét határán – erősen fogyó népességű törpefalvak Magyarországon című, 2014-es kutatása szerint a 200 főnél kisebb népességű települések adták az ország településállományának 13 százalékát.
A jelenlegi 1,5 százalékos teljes termékenységi arányszám nagyon nehezen tartható, mert a 35-40 éves korosztály öt éven belül harminc százalékkal csökken majd.
– jelentette ki Kükedi.
Léteznek jó példák, olyan települések, ahol az önkormányzat kreatív módon teremti meg a közjó feltételeit. Ezeket a sajtó és a szájhagyomány felkapja, de példájuk ritkán ragad át más településekre, nem terjed el szélesebb körben. Vajon miért van ez így?
A Kisközösségi Program tízéves kutatómunkájának tapasztalatai szerint van ökologikus kisközösségi megoldás a vidéki élet újrateremtésére. A meghívott polgármesterek olyan településeket vezetnek, amelyek sikeresek ebben, a résztvevő kutatók az ilyen kezdeményezések sikerét kutatják.
Szentkirály, a paraszti gazdálkodásra berendezkedett település
Élni kell az adottságokkal
Szabó Gellért, az „ásványvizes” Szentkirály polgármestere, a Magyar Faluszövetség elnöke elmondta, hogy az általa 1990 óta vezetett, nem egészen kétezres lakosságú, 10 ezer hektáros település tipikus alföldi paraszti gazdálkodásra berendezkedett közösség.
Nem látja olyan sötéten a jövőt, szerinte
Szentkirály számára adottság az ásványvíz, és 2004 óta bevételi lehetőség az erre épült cég által fizetett adó, de korábban is ugyanazzal a mentalitással gazdálkodtak: minden településnek élnie kell a saját adottságaival és nem háríthatja át senkire ezt a felelősséget.
Úgy vélte, a párbeszéd, az ehhez a konferenciához hasonló beszélgetések összeköthetik a szigetként létező jó példákkal szolgáló kisközösségeket, településeket, ezzel elősegítve a nemzet fenntartását.
Egyedi problémák – egyedi megoldások
Váradi Mónika Mária, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpontjának (MTA KRTK) tudományos főmunkatársa szerint nem vidékről, hanem „vidékekről” kell beszélni, hiszen a hasonló társadalmi (demográfiai, gazdasági, stb.) statisztikákkal leírható települések nagyon különböző adottságokkal és lehetőségekkel rendelkeznek. Épp ezért más-más problémákkal küzdenek és településre szabott egyedi megoldásokat kell keresniük.
Hangsúlyozta, hogy a vidék nem elkülönült entitás, folyamatosan kölcsönhatásban van a városokkal. Szerinte
és lesznek olyan helyek, amelyek nem maradnak élhetőek.
Hozzátette, tévedés, hogy a magyar falvak nem fejlődtek. A rendszerváltoztatás óta rengeteg fejlesztési forrás került vidékre, és az, hogy ma kiépült csatornahálózat vagy például aszfaltutak vannak a kistelepüléseken, szerinte önmagában is fejlődés a korábbi állapothoz képest.
Változásra van szükség
Pálné Kovács Ilona, az MT KRTK kutató professzora egyetértett azzal, hogy nem lehet általánosságban a „magyar vidékről” beszélni.
„Nem az a vidék, ami nem város” – fogalmazott. Szerinte a rendszerváltoztatáskor elrontották az új hatalmi modell kialakítását, és
Nehéz azonban a hatalom decentralizációja mellett érvelni, hiszen Magyarországon nincs meg a kultúra, a tudás és az erőforrás, hogy a háromezer magyar falu mind önálló kis köztársaságként működjön.
Úgy vélte, az erős állam, a paternalizmus érvényesülése miatt a kistelepülési önkormányzatok nem rendelkeznek hatalommal, politikai befolyással a közösség felett. Ennek ellenére az önkormányzatokba vetett a társadalmi bizalom erősebb, mint a pártok vagy az állam felé irányuló bizalom.
Ez a bizalom és az egymásra utaltság szerinte talán segítheti a kisközösségek boldogulását, de nem optimista, és ha nem történik változás, a jól működő kistelepülések devianciák maradnak.
Közfoglalkoztatás = hatalom?
Molnár György az MTA KRTK tudományos főmunkatársa, közgazdász-matematikus elmondta, hogy tíz éve önkéntesként dolgozik a KIÚT Programban, amiben északkelet-magyarországi települések szegény, nagyrészt roma származású lakóit mentorálással, gyakorlati oktatással és kis összegű hitelekkel segítik, hogy mezőgazdasági termelőkké váljanak.
A program sikerét bizonyítja, hogy az uborkatermesztésben a korábban soha mezőgazdasággal nem foglalkozó emberek egy év alatt elérték az éves megyei termésátlagot.
– mondta.
Szerinte a települések vezetőinek óriási hatalma van, mert ők döntenek a közfoglalkoztatásról, amely sok esetben a kistelepülés fenntartásának egyetlen eszköze.
Az egyik szélsőség, hogy a feudális hatalmi struktúra újjáépítésére használják a közfoglalkoztatás rendszerét, ami kiszolgáltatottá teszi a szegényeket. A másik esetben a település vezetése önálló vízióval rendelkezik, ennek érdekében pályázatokat ad be, és a központi forrásoktól függetlenül próbál tenni a jövőjéért. Szerinte a települések e két véglet között helyezkednek el.
Hangsúlyozta még a közlekedés fejlesztésének fontosságát, hiszen egyrészt a helyi a termékeknek el kell jutnia a piacra, másrészt a település népességmegtartását is segítheti egy jól működő közlekedési rendszer.
Faluház, Alsómocsolád
Sikeres programok
Dicső László, a Baranya megyei Alsómocsolád polgármestere, aki 1990 óta vezeti a 314 fős „deviáns” (vagyis jól működő) települést, hangsúlyozta, hogy a jó helyi gyakorlatokat minden településnek adaptálnia kell saját egyedi viszonyaihoz.
Példaként említette a 2013 óta jól működő „Magunk kenyerén” nevű gazdaságfejlesztési programjukat, amellyel bevonták a helyieket a termelésbe. A program sikere bizonyítja, hogy ha nem várjuk a csodát, hanem elkezdünk dolgozni a közösségünkért, eredményeket tudunk elérni. A program részeként helyi pénzt is kibocsátottak, ami a közösség gazdaságának fenntartását szolgálja.
Ez önmagában is elég, ha ennél többet érnek el vele, az még jobb – emelte ki a polgármester.
Egy másik kezdeményezésük, a Jövő-szövő program célja a település népességmegtartó erejének növelése. Ennek részeként létrehoztak egy letelepedési kézikönyvet és egy mentorprogramot, amelyek segítik a beilleszkedésben a betelepülőket, valamint egy vállalkozást is elindítottak.
Eddig négy család és hét magánszemély költözött be a településükre. A beköltözők jellemzően nagyon tudatosak céljaik és életvitelük szempontjából, sokan bár kicsiben, de rögtön gazdálkodásba kezdtek, és néha körültekintőbben tették, mint az őslakosok.
Dicső László szerint
Az alsómocsoládiak célja a helyiek és a beköltözők együttműködésére épülő közösség.
Emellett rájöttek arra, hogy a hasonló programokat térségi szinten érdemes szervezni, így már öt falu együttműködésében, „mikrotérségként” dolgoznak a közösségek jövőjéért.
Napkollektorok a pitvarosi iskola tetején
Város és falu szimbiózisa
Radó Tibor, Pitvaros polgármestere szintén saját programjaikról beszélt. Pitvaroson a legmagasabb a napsütéses órák száma Magyarországon, ezt kihasználva
de további bővítést terveznek. Legsikeresebb programjuk a település energetikai rendszereinek fejlesztése, 2011 óta napkollektoros, hőszivattyús rendszereket működtetnek a közintézményekben. Jelenleg egy egészségház fejlesztése zajlik, a cél itt is az, hogy önfenntartó legyen az intézmény.
A Csongrád megyei kistelepülés a térség digitális központja, nyolc másik falu rajtuk keresztül jut internethez és kábeltévéhez. Három másik kistelepüléssel működnek együtt egy közösségként. Általános iskolájukban 133 diák tanul, 45 óvodásuk van.
Ő maga 2010 óta polgármester, azóta 2 milliárd forint fejlesztési forrást sikerült befektetniük a településbe, de az intézmények fenntartásához nem elegendő az évi 17 milliós adóbevétel, ezért
Radó szintén hangsúlyozta a közlekedésfejlesztés fontosságát. Szerinte a vidék és a városok távolsága viszonylagos, ő például 2 óra 10 perc alatt ért a konferencia helyszínére, pedig Pitvaros 4 kilométerre fekszik a román határtól.
Szerencsénk van, mert a megyében nem csak a városokban fejlesztik a közlekedést, hanem összekötik a települési szintű fejlesztésekkel, nem úgy mint például Békésben – mondta. Ezért, bár minden fontos ügyet a tőlük 30 kilométerre található Makón kell intézniük, ez mégis megoldható számukra.
Úgy vélte, a döntéshozatali lehetőségek elvonása a kistelepülésektől nem feltétlenül rossz gyakorlat, hiszen vidéken nem mindig van több területen is kompetens, elegendő képviselő. A három traktorosnak a képviselő-testületben például nincs kellő ismerete és információja ahhoz, hogy az iskolával kapcsolatos kérdésekben hozzon döntéseket – mondta.
Radó szerint
Nem lehetünk egymás nélkül, csak együtt! – hangsúlyozta végül.
Borítókép: Alsómocsolád
Fotók: alsomocsolad.hu, pitvaros.hu, szentkiraly.hu