A Republikon Intézet „Magyar felsőoktatás - Korlátok és lehetőségek” címen szervezett kerekasztal-beszélgetést a Mozsár kávézóban.A Kunhalmi-Böröcz vitáról már beszámoltunk, most a másik beszélgetésről tudósítunk. Hol tartunk, mire számíthatunk a felsőoktatásban? – vitatták meg a felek: Balogh Ákos Gergely közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem volt kommunikációs igazgatója, a Mandiner korábbi főszerkesztője; Fodor Éva, szociológus, a CEU rektorhelyettese; Polónyi István, oktatáskutató, egyetemi tanár és Szolcsányi Péter, ELTE ÁJK Hallgatói Önkormányzat alelnöke.
Van-e olyan, hogy kívánatos méretű autonómia? – indította a beszélgetést Ónódy-Molnár Dóra, az esemény moderátora.
Polónyi István elmondta, hogy nem csak magyar jelenség az autonómiaszűkítés. A tömegoktatás megjelenésének köszönhetően ez az egész világon zajlik. Magyarországon a 1993-as törvény alapján az egyetem még az egyetemi polgároké volt. A gazdasági autonómia területén komoly kérdésként merült fel, hogyan lehetne odaadni a tulajdont az egyetemi polgároknak. Ma már nincs egyetemi tulajdon. Először a gazdasági autonómiát szűkítették, aztán 2000-től megszűnt az egyetemi hatáskörben elbírált felvételi. Ez csak a mesterképzésen maradt meg, de oda „aki köszön, azt úgyis felveszik”. A 2000-es törvény elvette az egyetemi tanárkinevezést is. „Az autonómiaszűkítés tehát nem a Fidesz találmánya, de radikálisan nyúltak bele”. Vezető gondolatuk, hogy az oktatásnak a munkaerőpiacot kell kiszolgálni, a kormány bürokratái talán tudják, hogy mi kell a piacnak. Az egyetemi tanár leszögezte, hogy
az akadémiai autonómia a lényeg: ha nem adod meg az egyetemnek, akkor megfojtod.
Ezt követően Szolcsányi Péter kapta a szót,: szerinte amíg az állam tartja fenn az egyetemet, addig biztosan nem lehet teljesen autonóm, de törekedni kell erre. Az egyetemi képzésnél sokkal nehezebb meghatározni, hogy mik a célok, honnan hova kell eljutni. Piaci alapon azonban nem szabad meghatározni, hogy mi legyen a tudomány. A HÖK-öt elsősorban a gazdasági rész érinti, ugyanis az ELTE-ÁJK-n évről-évre csökken a költségvetésük. Ösztöndíjakkal sem igazán tudnak operálni, így a hallgatóknak nincs motivációja a HÖK-ben való részvételre. Bizonyos posztok rengeteg idővel, munkával járnak. A rendezvényekre is kihat ez, ezért kevésbé tudjuk integrálni a hallgatókat, így a megítélésük is romlik.