és úgy vélte, hogy az USA és a Szovjetunió felosztotta a világot. Az ügyet, akárcsak Rychard Sywiec önégetését hónapokkal korábban Varsóban – majd a további önkéntes, „emberi fáklyák” ügyeit – a kommunista diktatúrák szervei hatékonyan titkolták el.
1968 öröksége ilyeténképpen kettős. Az eredmény nem az volt, amire a Brezsnyev-doktrína alapján számítani lehetett. Ahogyan a régi, kipróbált nemzetközi elvtárs és hírszerző, Tömpe András írta tiltakozó levelében az MSZMP KB-nak: Csehszlovákia 1968 után lett a Varsói Szerződés gyenge láncszeme. Kádár ugyan elutasította Tömpe megkeresését, de Andropovnak megjegyezte: „A jelenlegi csehszlovákiai helyzetet vizsgálva megállapíthatjuk, hogy az nem egy első díjas műalkotás”. Csémi altábornagy, magyar vezérkari főnök pedig így fogadta a hazatérő katonákat: „Jó munkát végeztek elvtársak! De ne higgyék azt, hogy egy győztes hadjáratban vettek részt!”.
A cseh és szlovák történeti emlékezetben nem szereztünk „jó pontokat”, és a felvidéki magyarok sorsa sem fordult jobbra, hiszen a „normalizáció” időszakában esküdt ellenségük, Gustav Husák szlovák kommunista politikus töltött be meghatározó szerepet Csehszlovákia élén. A szocialista Magyarország – önmaga is megszállás alatt levő ország – egy szuperhatalom csatlósaként egyébként sem maradhatott volna ki a bevonulásból, pláne nem Kádárral az élen, aki szintén egy megszállásnak köszönhette pozícióját. Ennek ellenére egy évtizeddel ezelőtt, 2008-ban, a megszállás 40. évfordulóján a szocialista politikus,
Hiller István a magyar kormány nevében formálisan bocsánatot kért
a megszállásban való részvételért, bár hozzátette, hogy a magyar csapatok szovjet kényszer hatására vettek részt az akcióban. Az akkor ellenzékben levő Fidesz erre úgy reagált: „Ez a bocsánatkérés mindenekelőtt az akkori diktatórikus államhatalmat működtető MSZMP jogutód pártjának erkölcsi kötelessége.”.
Az 1968-as bevonulást lényegében még itthon is eltitkolva hajtotta végre a kommunista Magyar Népköztársaság egyik erőszakszerve, a Magyar Néphadsereg. A történelem súlyos torzítása lenne, ha egyszerre vennénk magunkra ezt a kellemetlen örökséget, valamint azt, hogy a bevonulás ellen csak elvtársi berkekből érkezett volna tiltakozás. Ez azt jelentené, hogy a marxista mozgalom önmagával szemben szerezhetett volna – szerezhetne – legitimitást. Mint az „ellentétek egysége és harca”, ez igazán a marxista dialektika legszebb diadala lenne.