Ez a világ egyik legszebb és legtragikusabb szerelmi története

A Recirquel Társulat új, Walk My World című produkciója két és fél óra intenzív utazás, amelynek során nem csak Aeneas és Dido kel új életre. Farkas Anita írása.

Mi már az első szigetezők gyermekeiként érkezünk a 26 éve működő fesztiválra – elsőszigezetőként.
Kilencvenes évek közepén született gyerekként éppen ahhoz a generációhoz tartozom, akiknek a szülei babakocsival jártak a Szigetre, s aminek tagjai már tizenévesen hónapokig hajlandóak voltak gyűjtögetni, hogy egy-egy napijegyre fusson és eljussanak Budapest legnagyobb nyári bulijára.
Mindennek dacára sikerült úgy eltöltenem életem első huszonhárom évét, hogy sosem voltam a mára legendássá vált fesztiválon, és habár sok hasonló helyen megfordultam már, mégis mondhatjuk: évtizedes kíváncsisággal érkeztem idén a helyszínre. Ez egy elsőszigetező mérlegvonása.
Mielőtt a pro-és kontra érvek sorakoztatásába kezdenék, a Sziget számomra eddig ismeretlen, teljesen új oldaláról írok – éppen ahogy én találkoztam vele. Első személyes élményeimnek ugyanis részét képezi az adventista egyház, a zsidó meeting point, a NaNe, a Transparency International, a Migráns Segítés Magyarország Egyesület, vagy éppen a Same-sex marriage sátra.

MTI Fotó: Mohai Balázs
A Szigetről az embernek budapesti lakosként akkor is van egy kialakult kép a fejében, ha sosem volt még a fesztiválon. Tudjuk, hogy tele van külföldiekkel, hatalmas a tömeg és minden nagyon drága. Emellett pedig azzal is tisztában vagyunk, hogy a legnagyobb külföldi előadók sorakoznak fel előttünk, lényegében a szomszédban van a Nagyszínpad, és akárhogy is vesszük, egy jobb napon egy húszasért akár három külföldi kedvencünket is láthatjuk.
Amiről azonban kevesebbet hall az ember, az a Sziget moralitása és ideológiája. Mert az alulöltözött tízen-huszonévesek kétségtelenül komoly lehetőségekkel – iránymutatásokkal – állnak szemben két buli között (esetenként alatt). Példaként említhetjük az idei Sziget szlogenjét; „Join the love revolution”, amiről a honlapon részletesebben így írnak: „Mindannyian mások vagyunk, máshonnan érkeztünk, más a vallásunk, a bőrünk színe, más nyelvet beszélünk, más az érdeklődési körünk, az ízlésünk, különböző dolgokat tartunk fontosnak, de amikor együtt vagyunk, rájövünk, hogy a különbözőség ereje nagy dolgokra képes”.
A szervezők a helyszínen is hűek maradtak a meghirdetett programhoz. Érkezés után az emberek nagy többsége találkozik a Civil Szigettel, avagy az Agorával, ahol a már fent felsorolt szervezeteken túl számos más csoportosulással találkozhatunk. Az egzotikusság – tömeg skálák mentén értékelve végül a Mighelp sátránál ültem le, ahol bárkinek lehetősége van idézetes képeslapokat színezni, egy ugandai hölgytől kosárfonási technikákat ellesni, vagy bejelölni egy térképen, hogy honnan származik/hol járt legmesszebb élete során.
„Ezzel azt szeretnénk megmutatni, valójában milyen kicsi a világ” – meséli Linda, a szervezet egyik külföldi munkatársa a térkép előtt állva. A Mighelp nemrégen alapult, céljuk a magyarországi menekültek, bevándorlók segítése. Jelenleg főként önkéntesek segítségével nyújtanak szolgáltatásokat; például nyelvleckéket, számítógépes ismereteket oktató kurzusokat vagy gyermekmegőrzést.

Habár a délután egy jó részét ezen a Szigeten belüli NGO-szigeten töltöttem, az eseményre mégis inkább az esti koncertek vonzottak. A szombati fesztiválnap kétségtelen húzónevei, és a mostani pro-kontra lista legnagyobb pozitívumai a Bastille és a Mumford and Sons voltak. Egymás után lépett fel a nagyszínpadon a brit indie pop sztárcsapat és a szintén angol folk-rock együttes. Közös vonás, hogy mindkét zenekar hatalmas népszerűségnek örvend világszerte, és hazánkat is többedjére tisztelték meg látogatásukkal (a Mumford & Sons ráadásul idén egyedül a Szigeten lépett fel Európa-szerte).
A koncertekben egy rajongónak sem kellett csalódnia: mindkét zenekar hozott a régi slágereket és újabb dalokat is, hatalmas bulit szervezve a nagyszínpad köré. A fellépések minőségére technikai szempontból sem lehetett panasz: a hangosításon át az effektekig minden rendben volt – jól hallható, látványos műsort kapott a százszázalékos kihasználtságú Sziget.
A két zenekar közül a Bastille áll közelebb a szívemhez. Ezért kicsit csalódott is voltam a koncert után: minden törekvés és pozitívum ellenére szerintem a tavalyi, Balaton-parti koncertjük élvezhetőbb, közönség-közelibb volt.

MTI Fotó: Sóki Tamás
A folytatás azonban mindenért kárpótolt: a Mumford & Sons fellépése elfeledtette velem, hogy a tömeghez általában a nyomor szó társul, a nagyon hangos többnyire negatív jelző, vagy hogy a tombolás veszélyes lehet. Mumfordék a közönséggel is nagyjából minden hétköznapi nyűgöt elfeledtettek. Előttem egy brit fiú vett a nyakába egy német lányt (majd fordítva!), míg mellettem egy frissen megismerkedett ír srác és mediterrán hölgy kapaszkodott össze, hogy torkuk szakadtából ordítsák kedvenc számaikat.
Ezen a tömegen jó volt végignézni. Augusztus 11-e, éjjel fél 11, Budapest. Felfoghatatlanul nagy közönség, tele emberekkel, akik a világ különböző pontjairól jöttek ide, a magyar fővárosba, a Duna közepére, mert a bulizás, a zene és a túltolt koncertek segítségével kapcsolódni tudnak egymáshoz, kapnak valamit – mert a Szigeten kérdés nélkül kapsz egy ingert, amit fel kell dolgoznod.
Egy dologból ugyanis biztosan nincs hiány: az intenzitásból. Minden nagyon drága, a zene iszonyatosan hangos, a tömeg hatalmas. Azt, hogy a fesztivál maga hozza-e az elvárt szintet, felér-e régi-új híréhez, vagy egyáltalán látogatásra érdemes-e még, mindenki döntse el maga. Elsőszigetezőként én maradok a szuperlatívuszoknál – a lista mindkét oldalán.