Az Európai Bizottság új kezdeményezéseket fogadott el az európai polgárok kulcskompetenciáinak és digitális készségeinek fejlesztése, a diákok Európai Unió működésével kapcsolatos tudatosságának növelése, valamint a társadalmi és gazdasági egyenlőtlenségek csökkentése érdekében – jelentette be Navracsics Tibor, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportügyért felelős biztosa szerdán.
A magyar biztos elmondta: a javasolt ajánlás fő célja a versenyképesség fenntartása egy egységesebb, erősebb és demokratikusabb Európa megteremtése érdekében. A célok között szerepel továbbá a kulcskompetenciák – például az írni, olvasni tudás, a nyelvtudás, az állampolgári ismeretek, a digitális készségek – fejlesztésének egész életen át tartó javítása az oktatási rendszerekben, életkortól függetlenül mindenki számára, valamint iránymutatás a tagállamoknak arra vonatkozóan, hogy hogyan valósítsák meg e célokat. Fontos, hogy mindenkit a lehető legjobban felkészítsenek a munkaerőpiacok változásaira, a mindinkább sokszínűbbé, mobillá, digitálissá és globálissá váló társadalmakban elvárt aktív polgári szerepvállalásra. Az ajánlás e célból külön hangsúlyt helyez a vállalkozói ismeretekre és az újító szellem kialakítására – húzta alá Navracsics Tibor.
A bizottsági tájékoztatás szerint a digitális oktatást célzó cselekvési terv számos kezdeményezést vázol fel a digitális változásokhoz való alkalmazkodás elősegítésére. Az intézkedések között szerepel a nagy sebességű, széles sávú internetkapcsolat biztosítása az iskolák számára, a bizottság által kifejlesztett, SELFIE nevet viselő új önértékelési eszköz használatának elterjesztése a technológia oktatási és tanulási célú alkalmazásának hatékonyabbá tétele érdekében. Ezek mellett egy figyelemfelkeltő kampány indul az online biztonság, a kiberhigiénia és a médiaműveltség témájában, ugyanis a bizottság döntő fontosságúnak tartja a gyermekek és fiatalok kritikus gondolkodásának és médiaműveltségének erősítését.
Mint elmondták, az úgynevezett európai oktatási térség létrehozása érdekében javasolt kezdeményezés azt jelenti, hogy a képesítések elismerése és megbízhatósága – különösen határokon átnyúló összefüggésben – abban az esetben is biztosítható, ha azok kis oktatási vagy képzési szolgáltatóktól származnak. A digitális aláírással ellátott képesítések keretrendszere nagyobb koherenciát tesz lehetővé és támogatást nyújt a minőségbiztosításhoz. Javítani fogja az átruházhatóságot és az összehasonlíthatóságot, valamint támogatja a mobilitást, az együttműködést és a csereprogramokat – közölte az uniós bizottság.
(MTI)