Szerintem Budapest lehetne egyetlen (max. a Duna miatt kettő) egyéni szavazókörzet
Hatvanpuszta és Felcsút pedig egy-egy kiemelt egyéni szavazókörzet legyen, mert a tekintély adja a nemzet tartását a békerezsiharcban.
Hajlandó felvetni a Római-partról szóló népszavazás lehetőségét Tarlós István, ugyanakkor szerinte erről szóló korábbi nyilatkozatát átértelmezték. Az LMP szerint átértelmezésről szó sincs, az MSZP pedig leszögezte: „tele gatyával nem lehet tárgyalni”.
Tarlós István a népszavazás lehetőségét hajlandó felvetni a Fővárosi Közgyűlésben a római-parti védmű ügyében, de az álláspontján nem változtat.
Tarlós: „Hajlandó vagyok a népszavazás lehetőségét felvetni”
A főpolgármester szerdán budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, korábbi nyilatkozatát átértelmezték, „a saját álláspontjával szemben nyilván nem tesz javaslatot”. Elsősorban arról van szó, hogy ha a Fővárosi Közgyűlés akar népszavazást, akkor azt nem vétózná meg – tette hozzá.
Tarlós István hangsúlyozta: nem azt mondta, hogy határozati javaslatot terjeszt a közgyűlés elé. „Továbbra is azt állítom, hogy hajlandó vagyok a népszavazás lehetőségét felvetni, de annak a kockázataival együtt, a Kúria döntését megvárva, és a saját álláspontomon nem tudok változtatni” – fogalmazott. Álláspontját a főváros által készíttetett szakvéleményekre alapozza, amelyek mindegyike a védmű part menti változatát támogatja – közölte.
A főpolgármester szerint az Együtt és a Párbeszéd által kezdeményezett népszavazásnak „semmi értelme nem lenne”, ugyanis a „nyomvonal helyzetére nézve semmilyen utasítást nem ad”. Ebből az látszik, nem akarják, hogy megépüljön a védmű, a kezdeményezés egyetlen célt szolgálhat, hogy további fél évre ellehetetlenítsék az építkezést – jelentette ki.
Tarlós István megjegyezte azt is, hogy a 2010 előtti Fővárosi Közgyűlés is part menti védművet akart, és – ellentétben a mostanában elhangzottakkal – nem ideigleneset.
Nem valószínű, hogy lesz légkondi a 3-as metróban
A 3-as metró szerelvényeinek esetleges légkondicionálásáról szólva a főpolgármester közölte: az orosz mérnökök jelenleg is vizsgálják „a klimatizálás utólagos megoldását”. Egyelőre kérdéses az is, hogy a magyar közbeszerzési jog megengedi-e, hogy a kötbér terhére terméket vagy szolgáltatást szerezzenek be – mondta.
Tarlós István elmondta azt is, hogy a BKV korábban vizsgálta, az eredeti járművek karosszériája statikailag elbírná-e a klímaberendezések többletsúlyát. Az derült ki, hogy jelentős szerkezeti átalakításra volna szükség, és a magassági korlát miatt a berendezésekkel együtt a kocsik nem férnének el az alagútban – ismertette.
A felújított szerelvények esetében a korszerűbb hajtásrendszernek köszönhetően jelentősen csökken a járművek hőkibocsátása, a metróvonal rekonstrukciója során a szellőztetést nagy teljesítményű ventilátorokkal fogják megoldani – közölte. Így mindezek „rendkívül kedvezően fognak hatni az utasok hő- és komfortérzetére” – mondta a főpolgármester, megerősítve, hogy ennek ellenére továbbra is vizsgálják az utólagos klimatizálás lehetőségét.
LMP: „A magyar nyelv szabályai” alapján jönnie kell a népszavazásnak
A védmű ügyére reagálva az LMP szerint Tarlós István főpolgármester egyértelműen kihátrált ígérete mögül, korábbi bejelentése ugyanis „a magyar nyelv szabályai” alapján egyértelműen azt jelentette, népszavazást kezdeményez a római-parti védmű nyomvonalának kiválasztásáról.
Az LMP politikusa szerint e mérések nélkül a part menti védekezés csökkenti az egész Csillaghegyi-öblözet biztonsági szintjét. A mobilfalnál ugyanis nincs lehetőség korrekcióra, ezért gátszakadás esetén két órán belül víz alá kerül a Nánási útig tartó terület, 5-6 óra alatt pedig a teljes öblözetet – fejtette ki Csárdi Antal.
MSZP: „Tele gatyával nem lehet tárgyalni”
Az MSZP szerint Tarlós István főpolgármester azért nem támogat egy a Római-part árvízvédelméről szóló népszavazást, mert fél az emberek véleményétől.
Horváth Csaba, az ellenzéki párt budapesti képviselője szerdán Budapesten tartott sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, Tarlós István korábbi III. kerületi polgármesterként és főpolgármesterként immár 27 éve nem tudja megoldani a Római-part árvízvédelmét, ehelyett a megoldást keresőket fenyegeti. A szocialista politikus szerint a főpolgármester az óbudaiakat is lenézi, amikor „a helyi népszavazás ellen ágál”.
Emellett „mérhetetlen cinizmus vagy nettó hazugság” Tarlós István azon korábbi kijelentése is, amely arról szólt, hogy a metrószerelvények után járó kötbérből megoldják a járművek klimatizálását – fogalmazott Horváth Csaba, hozzátéve: a metrófelújításból 40 milliárd forint hiányzik, ami a kötbért is felemészti majd.
„Tele gatyával nem lehet tárgyalni” – mondta a képviselő, aki szerint Tarlós Istvánnál kevesebbet senki nem tudna elérni a kormánynál ezen a poszton, a jelenlegi főpolgármester ugyanis nem meri felvállalni a budapestiek érdekeinek képviseletét
(MTI)