Elképesztő: józan résztvevőkre költene milliókat a hetente csőddel riogató budapesti városvezetés
A terv totálisan ellentmond a Magyarországon hatályos törvényeknek.
A Közlekedési Múzeum kiköltözése miatt újratervezendő városligeti épület alá kerülhet az ott megnyíló műszaki múzeum és az Új Nemzeti Galéria mélygarázsa.
Várhatóan a Közlekedési Múzeum kiköltözése miatt újratervezendő városligeti épület alá kerülhet az ott megnyíló műszaki múzeum és az Új Nemzeti Galéria mélygarázsa, így tovább nőhet a megújuló Városliget teljes értékű zöldfelülete – mondta pénteken Budapesten a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa.
Baán László az óbudai múzeumok és a helyi önkormányzat közötti együttműködésről szóló sajtótájékoztató után újságírói kérdésre közölte: a Közlekedési Múzeum újjáépítendő eddigi otthonában a magyar találmányok és feltalálók, a magyar innováció interaktív múzeumát hozzák létre. Mint emlékeztetett, a komoly műszaki gyűjteménnyel rendelkező intézmény teljes neve Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, melynek közlekedési eszközökből álló, hatalmas kollekcióját soha nem sikerült egyben elhelyezni, sőt eddig csupán töredékét mutatták be.
Nem volt méltó
A régi épületben 4500 négyzetméternyi kiállítóhely állt rendelkezésre, de ez korántsem volt méltó az eredeti múzeumhoz. A ház ugyanis a 2. világháborúban megsérült, és nagyon "lebutítva" állították helyre, így sokan nem is sejtik, hogy a Millenniumi világkiállítás egyik legszebb épületéről van szó. Az 1970-es években a dobozszerűvé tett építmény ráadásul kapott egy legalább annyira csúnya bővítést - idézte fel a miniszteri biztos. Mint hozzáfűzte, az eddigi tervek szerint helyreállítva az 1896-os épületet a 4500 négyzetméteres kiállítótér megduplázódott volna, de a gyűjtemény még ennél nagyobb teret is meg tud tölteni. Évtizedek óta húzódó kérdés, hogy ezt a teljes spektrumú járműállományt hol lehetne egyben bemutatni. Világos, hogy a Városliget erre nem alkalmas, hiszen zöldfelületet ilyen célra nem lehet igénybe venni – jegyezte meg.
Baán László elmondása szerint a kormány most egy teljes spektrumú bemutatást lehetővé tevő, új közlekedési, valamint egy új műszaki múzeum létrehozásáról döntött. Az új Közlekedési Múzeum mindenképpen barnamezős beruházás lesz, miközben a kormány nem tett le az intézmény történelmi épületének felújításáról sem, az azonban a műszaki gyűjteményére alapozva a magyar találmányok, feltalálók, innováció interaktív múzeuma lesz – közölte. A tervek szerint a Közlekedési Múzeum új otthonában több tízezer négyzetméternyi belső és külső kiállítóhelyen lesz lehetőség a járműgyűjtemény bemutatására, ezzel egy több évtizedes álom válik valóra – hangsúlyozta.
Gazdaságosabb koncepció
Baán rámutatott: ez a koncepció mindenképpen gazdaságosabb, hiszen térszint alatt építkezni a legdrágább. Az a több milliárd forint, amelyet a földalatti kiállítóterek építésére fordítottak volna, jelentős részben fedezni fogja egy új kiállítócsarnok kialakítását. Ennek költségei természetesen függnek attól, hogy melyik lesz a végleges helyszín, de az új Közlekedési Múzeum már nem a Liget Budapest projekt keretéből épül majd – tette hozzá. Mint megjegyezte, a kormány néhány hónapon belül döntést hoz a helyszínről; a potenciális területek vizsgálata a múzeumot vezető Vitézy Dávid feladata. Mintegy tucatnyi helyszín jöhet szóba, a leginkább reflektorfényben lévő az egykori Északi Járműjavító, ahol az Operaház már megkapta az Eiffel-csarnokot, míg a Közlekedési Múzeum szomszédos, csaknem 20 ezer négyzetméteres Diesel-csarnokba költözhetne – árulta el.
A miniszteri biztos szerint rendkívül izgalmas lenne a gyűjteményt egy régi ipari épületben elhelyezni, de más, egykori vasúti épületek is szóba jöhetnek még. Baán László hozzáfűzte, a Közlekedési Múzeum felújítandó régi otthonának terveit a földalatti szintek elhagyásával módosítani kell. Mivel az új műszaki múzeum és az Új Nemzeti Galéria körül nem lesz lehetőség parkolásra, mélygarázs épül majd. Az eddigi tervek szerint ez a Közlekedési Múzeum 1970-es évekbeli bővítésének helye alá került volna, most azonban valószínűleg be tud kerülni a ház alá, ezzel több lesz a teljes értékű zöldfelület. A módosított engedélyeztetési tervek őszre készülhetnek el, és ezek alapján 2017 őszén vagy 2018 tavaszán indulhat a ház kivitelezése – számolt be a Liget Budapest projekt vezetője.
(MTI)