A miniszter szerint a családoknak tudnia kell arról, hogy ha a gyermeküknek nehézségei vannak a közösségi léttel, a tanulással vagy saját magukkal, akkor a segítség az első pillanattól rendelkezésre áll. Szerinte a feladat adott: az érintett gyerekeket lehetőséghez kell juttatni, és folyamatosan kísérni kell őket.
Balog Zoltán beszélt arról is, hogy a „gyermekút” tekintetében mindig az átmenet a legnehezebb, vagyis bölcsődéből óvodába, óvodából iskolába, vagy általános iskolából a következő szintre kerülni. Ott sok „képesség elveszik”, ezért a legutóbbi kormányülésen fontos szakmai döntés született arról, hogy elindulnak a kilencosztályos általános iskola irányába, ami „egyfajta preschool-t (előiskola) jelent”, mert a szakmai viták ebbe az irányba mutatnak - közölte.
Hangsúlyozta, hogy a bevezetését komoly társadalmi vita fogja megelőzni, miközben a szükségességéről egyre inkább szakmai konszenzus van. A tervek között speciális tanulmányi program van, de arról még viták zajlanak, hogy négyéves óvoda, ötéves alsó tagozat vagy 3+3+3 éves általános iskola lenne-e a jó megoldás – tette hozzá.