Nem szeretnék nevet mondani, a diszkréció az diszkréció. Egyébként nem volt durva elutasításban részem. Többen várakozó álláspontra helyezkedtek. Nem a legvéresebb szájú ellenzőket kértem föl nyilván, hanem olyan embereket, akiket ismerek és tudom, hogy objektív gondolkodásúak. De sajnos a mai Magyarországon alig-alig van olyan alkotó, aki a maga ura, akinek ne számítana a szekértábor véleménye, ahová tartozik. Ez egy nagyon szomorú dolog, azt mondhatjuk, hogy van Magyarországon cenzúra, mégpedig öncenzúra. Nem mersz leírni bizonyos dolgokat, mert akkor a pályatársaid kikezdenek. Nem írhatsz le bizonyos szavakat, tabutémák vannak, és ezáltal a művészi szabadság súlyosan sérül. Nem mehetsz el bizonyos helyekre, nem jelenhetsz meg bizonyos személyek társaságában. Ott van a polkorrektség problematikája is. Egy szabad író nem lehet polkorrekt. Nem lehet az, hogy nem írhatsz le bizonyos dolgokat. Szerintem a művészi szabadság az minden szabadságok legszentebbike kéne legyen, és semmilyen, de semmilyen cenzúra alá nem volna szabad vetni.
Mégis kivárással találkozott?
Többen azt mondták, hogy várjunk pár hónapot, hogy merrefelé alakul ez a dolog. Ez az egész viszonyulás nem nagyon lepett meg. Annak idején, a kilencvenes évek közepén ugyanígy történt Erdélyben is. Az Előretolt Helyőrség mint frissen berobbant és meglehetősen agresszív mozgalom még politikai ellenkezésbe és egyházi kiátkozásba is ütközött. Még a közönség se fogadta egyértelműen, hiszen az akkor még nagyon prűd Erdélyben botrányosan hatott az a szabadszájúság és az a túlfűtött erotika, ami az Előretolt Helyőrség íróinak java részét jellemezte. Úgyhogy még több fronton kellett megküzdenünk, mint itt most Magyarországon. Másfél-két éven belül sikerült bebizonyítanunk, hogy ez egy jó dolog. Az Előretolt Helyőrség a minőség felmutatása révén megkerülhetetlenné vált. Ezért volt az, hogy bármilyen román vagy magyar kormány regnált, az Előretolt Helyőrségnek mindig kijárt a támogatás. Nem azért, mert szerettek vagy nem szerettek, hanem egyszerűen minőségi okokból megkerülhetetlenek voltunk és hát sokan is voltunk. Azért mondom, hogy 45 író, aki most itt ebben az Akadémiában pályakezdőként vagy mentorként részt vesz, nem egy könnyen megkerülhető társaság. Főként, hogy vannak nagyon nagy nevek is és nagyon ígéretes tehetségek a mentorok és az oktatók között. A pályakezdők pedig egy-másfél éven belül bebizonyítják, hogy megérdemelték a beléjük vetett bizalmat.
Folytatódik a program? Kiírják a pályázatot jövőre is?
Jövőre szeretnénk egy kritikusi pályázatot kiírni. Az idei szépirodalmi pályázat volt, de szeretnénk 8-10 fiatal, pályakezdő kritikusnak is ösztöndíjat adni és bevonni őket a munkába. Hogy mikor indul a következő csoport, azt majd eldöntjük. Meglátjuk, mennyien maradnak meg a mostaniak közül. Megtörténhet, hogy néhány hónap múlva esetleg megválunk olyanoktól, akikben csalódtunk, akik nem fejlődnek a kellő iramban, vagy netán kiderül róluk, hogy mégsem gondolták annyira komolyan. Nyilván szalagra sem lehet gyártani az írókat és nincs szükség százakra. Nem az a cél, hogy minden évben húsz pályakezdő elinduljon. Szerintem két-három évenként. Meglátjuk, ez kiderül.
Milyen együttműködést tervez a többi írószervezettel?
Egyelőre nem tervezek semmilyen együttműködést. Nem írószervezetekkel akarok együttműködni, mert egy írószervezettől nem lehet tanulni. Írókkal, vagyis egyénekkel akarok együttműködni. Magyarán a jó írókat, jó kiadóvezetőket, jó szerkesztőket akarom meghívni. A magyar irodalmi szakma legjobbjaival szeretnék együttműködni mesterkurzus, találkozók, akár oktatás erejéig. Anyagi bázisunk megvan, szervezni mi is tudunk, menedzselni mi is tudunk. Nekünk tudásra van szükségünk, nem pedig intézményekre és intézményes keretekre, mert megvan nekünk a sajátunk.
Viszont a rendelkezésre álló keretünkből szeretnénk más irodalmi mozgalmakat és alkotókat is támogatni. Lesznek olyan pályázatok, ahol bármilyen fiatal írószervezet és írók, azaz magánszemélyek is fordulhatnak hozzánk bármilyen projekttel. Mi ezt megfontoljuk, és amennyiben úgy találjuk, hogy ez jót tesz a fiatal magyar irodalom mozgásának, akkor lehetőségeink szerint megfinanszírozzuk. Meg szeretnénk menteni olyan magyar irodalmi értékeket is, amelyek kezdenek kiveszni a köztudatból, vagy visszamenteni a köztudatba elveszett alkotókat, műveket, van bőven ilyen is. Egyáltalán, a fantáziánk elég gazdag. Valószínűleg folyóiratok támogatásába is belevágunk. Szeretnénk felülemelkedni az elpolitizáltságon. Mi, erdélyiek ennek semmiféle értelmét nem látjuk. Erdély a példa rá, hogy lehet ezt különösebb megosztottság nélkül is csinálni. Ott nincs olyan, hogy politikai nézeted különbözősége miatt nem ülsz le egy írókollégával sörözni. Itt sajnos így van ez.