A délután Nagy Koppány Zsolt író, az Íróakadémia állandó oktatója szépírói mesterkurzusával folytatódott. Marin Sorescu román költő A két lator című költeményét olvasták közösen, majd az írónövendékeknek és a mentoroknak fél órájuk volt, hogy a vershez kapcsolódva saját szöveget alkossanak. Vacsora után minden alkotó felolvasta a művét, az előadásmódot az Íróakadémia másik oktatója, Szilágyi Tamás dramaturg kommentálta beszédtechnikai szempontból. Mivel Nagy Koppány Zsolt várakozása, sőt elvárása ellenére sem veszekedés, sem verekedés nem alakult ki az írásművek kapcsán, az est második felében minden felolvasóhoz kijelöltek tartalmi kommentátort is. Így végül beindultak a viták. Meddig tartson egy négysoros? Degradáló-e „leslampoetryzni” egy művet? Beszélhetünk-e blaszfémiáról, ha a versben az irodalom Jézusa jelenik meg, és nem a vallásé vagy a történelemé? Szerencsére nem kellett ott helyben eldönteni az összes kérdést.
Az ízes székely anekdotától a bökversig, a regényrészletté emelhető prózától a már említett slam poetryig hallhattunk mindent. Leginkább Pilinszky alvó szögeire, Brian életére és az olimpiára asszociáltak Sorescu átírt Golgota-jelenetéről. Az máris megmutatkozott, milyen sokszínű csapat jött össze egyéniségre, stílusra és előadásmódra nézve egyaránt. Egy műből minden befogadó mást hall ki, hát még ha a tökéletlen hangosítás is rásegít. Olyankor előfordul, hogy „a bánat fogának vászna fehér”, vagy „tevék a kereszten” a szöveg zárósora.
Dante és a midlife crisis
A következő nap délelőttje az írónövendékek igényei szerint alakult. Egyénileg és csoportosan is megkereshették a mentorokat, oktatókat szakmai kérdéseikkel. Ugron Zsolna például a történelmi regény írásának rejtelmeibe avatott be egy csoportot. A Mandiner pedig Kubiszyn Viktor workshopján vett részt, aki arról beszélt, hogy használhatók fel önéletrajzi elemek fikciós művekben úgy, hogy az olvasó számára (is) élvezetes legyen. Meghallgattuk, hogyan jutott el netnapló bejegyzésektől két önéletrajzi ihletésű kötetéig, és hogy hidalta át az ihletmentes időket a free writing technikával.
Máris folytatódott a program Nényei Pál író-tanár előadásával. Akárcsak nemrég megjelent, diákoknak szóló könyvét (Az irodalom visszavág), ezt az előadást is az a probléma mozgatta, miért nem tudunk közel kerülni az irodalmi klasszikusokhoz, ha ezek a művek éppen attól klasszikusok, hogy nagyon jók. Szemléltetésül Dante Isteni színjátékából elemezte a két legismertebb részletet, amit mindenki érteni vél, valójában azonban kevesen értelmezik helyesen. Mert melyikünknek villan be „emberélete útjának felén” a gimnáziumban tanult sorral hogy basszus, mennyire értette Dante a midlife crisist ezzel a sötét erdővel? És hogy tudott valamit az életről ez az olasz fickó, amikor úgy alakította a bolyongástörténetet, hogy a Poklon át visz a Paradicsomba vezető út. Aki ezek után rohanna a könyvesboltba, annak ajánljuk, hogy siessen, mert a vadonatúj Nádasdy Ádám-féle fordítást rendesen elkapkodták. Ami azt mutatja, hogy tananyaggá válás ide, hétszáz év oda, a klasszikusokban érzünk valamit.