A kárrendezési törvény alapján megkezdte működését a Quaestor és a Hungária kötvényesek kárrendezését végző Kárrendezési Alap 2016. január elsején - mondta Kiss Krisztina, az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) ügyvezető igazgató-helyettese pénteken háttérbeszélgetésen Budapesten. Hozzátette: azoknak a Quaestor-kötvényeseknek nincs teendőjük, akik korábban a Quaestor Károsultak Kárrendezési Alapjához igényüket határidőben benyújtották. Kérelmük az új alaphoz kerül, erről levélben kapnak tájékoztatást, az új igénylők pedig 2016. február 15-éig nyújthatják be kérelmüket – mondta.
Brókerjelleg
Az Országgyűlés 2015. december 15-én új törvényt fogadott el a Quaestor-károsultak helyzetének rendezésére, amely az Alkotmánybíróság korábbi észrevételei alapján az érintettek körének meghatározása mellett a kártalanítás mértékén is változtatott. A törvény alapján létrejött Kárrendezési Alap azoknak a károsultaknak nyújt segítséget, akiknek olyan befektetési szolgáltató okozott kárt, amelyik a brókerjelleget kihasználó cégcsoport-kötvényt értékesített. A károsultak az új alaphoz nyújthatják be kárrendezés iránti kérelmüket, amelyet azonban a Quaestor-károsultaknak nem kell ismételten benyújtaniuk.
A Kárrendezési Alap 2016. március 31-éig megvizsgálja a kérelmek jogosságát, megállapítja a kárrendezés összegét, erről tájékoztatja az ügyfelet, akinek 30 nap áll majd rendelkezésre az igény visszavonására, ha saját maga akarja érvényesíteni a követelését – ismertette az OBA ügyvezető igazgató-helyettese.
Kiss Krisztina – aki korábban a Befektető-védelmi Alap (Beva) vezető jogtanácsosa volt – kérdésre válaszolva elmondta: a Buda-Cash Brókerház és a Hungária Értékpapír ügyfeleitől tavaly beérkezett igények kifizetése azt követően kezdődhet meg, ha a felszámolótól megérkeznek a kártalanításhoz szükséges tényleges adatok. Ez napokon belül várható.
Egy nehéz év után új feladatok
Fekete-Győr András, az OBA ügyvezető igazgatója úgy értékelte, hogy az OBA-nál a 2015-ös év rendkívüli esztendőnek számított, egyre több feladatot kaptak. A szervezet az idén arra készül, hogy a kártalanítás eddigi tapasztalatai alapján előterjesztést készítsen a kárrendezés egyszerűsítésére – tette hozzá Fekete-Győr András.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy a fogyasztói tudatosság minden esetben elengedhetetlen, az intézmény az ügyfél-tájékoztatás erősítésével kíván ehhez hozzájárulni.