Az Európai Bizottságtól kérnek kompenzációt a fuvarozók a határzárak miatt

2015. szeptember 18. 18:54

Komoly anyagi veszteségeket okoznak a határzárak, és a schengeni övezeten belül bevezetett határellenőrzések a magyarországi és az ausztriai fuvarozóknak, akik azt szeretnék elérni, hogy a hatóságok enyhítsenek a pihenőidő betartásának ellenőrzésén. A hazai vállalkozók kompenzációt is kérnek az Európai Bizottságtól.

2015. szeptember 18. 18:54

A Magyar Idők azt írja, az Európai Bizottságtól szeretnének kompenzációt a bevezetett határellenőrzések és határzárak miatt keletkezett veszteségeik ellensúlyozására a magyarországi fuvarozók. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete a vezetési idő ellenőrzésének enyhítését is szeretné elérni.

Pencz Zoltán, az egyesület főtitkára elmondta, a veszteségeket jórészt az okozza, hogy a határzárak miatt kerülőutakon kell közlekedniük, és mivel a szerződéses jogviszonyaikban évek alatt kialakult menetidőnormákkal dolgoznak, a késedelem költségeit a fuvarcégeknek kell állniuk.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete is az EB-hez fordul, ők a 18 éves korhatár visszaállítását szeretnék elérni, legalább a belföldi fuvarozásban, mert az szerintük csökkentené a munkaerőhiányt a járművezetők körében. Számításaik szerint 6800-zal kevesebb sofőr van, mint amennyire szükség lenne, az egyedi korhatármódosítás pedig az EU-ban nem lenne példanélküli. A C kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára egyébként 2013-ban változott 18 évről 21-re, a D kategóriás járművezetői engedélyé pedig ugyanakkor 21-ről 24-re emelkedett.

Az osztrák sajtó szerint a helyi teherszállítók arra panaszkodnak, hogy naponta 2,5 millió eurós veszteséggel kell számolniuk a németországi és a Miklóshalmánál (Nickelsdorf) végzett közúti ellenőrzések miatt. Az osztrák gazdasági kamara illetékesének számításai szerint az Ausztria egyéb határszakaszain életbe lépő határellenőrzéssel a napi veszteség akár meg is duplázódhat. A sorban állás miatti időkiesésen túl pluszköltséget jelenthet az is, ha a későn leszállított áru után késedelmi díjat kell fizetniük.

Az osztrák fuvarozók is azt szorgalmazzák, hogy enyhítsenek a vezetési szabályzatokon, és a jelen helyzetben ne kelljen betartaniuk a kötelező pihenőidőt, valamint tíz százalékkal csökkentsék a teherautókra kiszabott útdíj mértékét. Egy osztrák logisztikai vállalkozó a közszolgálati televízió (ORF) híradójában arról beszélt, hogy a várakozás miatt igen jelentős, gyakran harminc százalékos teljesítménykiesés is előfordulhat.

Az ORF beszámolója szerint szintén nehézséget jelent a határellenőrzés az Ausztriában dolgozó, Magyarországról naponta ingázó embereknek. Ők várhatóan a további napokban a kisebb határátkelőket keresik fel, így mérséklődhet az autóforgalom a nagyobb csomópontokon.

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!