Még a nyári szünet előtt benyújtaná a KDNP azt a törvényjavaslatot, ami gátat szabna a főként nyugdíjasokat megkárosító termékbemutatós visszaéléseknek – írja a Napi Gazdaság Rétvári Bencére, a párt alelnökére hivatkozva.
A lépést az utóbbi idők tapasztalatai indokolják: az ellenőrzések azt mutatják, hogy tíz termékbemutatóból hetet valamilyen szabálytalanság kísér, nem ritka, hogy az előadók pszichés eszközökkel gyakorolnak nyomást, a több tízezer áldozat többsége pedig nyugdíjas.
Mint azt Rétvári a lapnak elmondta, a tervezet három fő elemet tartalmaz. Egyfelől a termékbemutatós értékesítést végző vállalkozásoknak kötelezővé tennék az állandó ügyfélszolgálat működtetését. A készülő jogszabály másik lényeges pontja az áruhitel-szerződések megkötésének szigorúbb szabályozása annak érdekében, hogy a fogyasztóknak legyen elég idejük megfelelő körülmények között megfontolni a kötelezettségvállalást. Végül a megtévesztő reklámok ellen is fellépne a normaszöveg, különös tekintettel az ingyenességet sugalló állításokra.
A kereszténydemokrata politikus szerint mihamarabb lépni kell az ügyben, habár azt maga is elismerte, hogy a termékbemutatós átverések évek óta okoznak problémát a fogyasztók körében.
A Napi Gazdaság a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól kapott, a fogyasztóvédelmi hatóság által gyűjtött információk alapján összeírta a leggyakoribb szabálytalanságokat. Újabban például a termékbemutatókat a szolgáltató szűrővizsgálatként, vagy egyéb egészségügyi programként hirdeti meg. Ugyancsak elterjedt módszer, hogy a potenciális vásárlókban azt a hamis látszatot keltik, már megnyertek egy értékes terméket. A fogyasztói panaszokból kiderül: a vásárlók sokszor nem tudják érvényesíteni a szavatossági jogokat.