Nem öncélú turisztikai fejlesztés a felcsúti kisvasút

2015. május 15. 15:23

A jövőben nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is egyre erősödő hangsúlyt kapnak a környezetbarát közlekedési módok, melyekkel egészségesebb élet és fenntartható fejlődés biztosítható.

2015. május 15. 15:23
Miniszterelnökség

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak kell elkészíttetnie egy Országos Kisvasúti Koncepciót, melyben felmérik Magyarország keskeny nyomközű vasútvonalainak fejlesztési lehetőségeit.

A részletesebb vizsgálatokhoz pilot projektként elő-megvalósíthatósági tanulmányok készülnek az alábbi kisvasutak fejlesztési lehetőségeiről: 

  • Nyírvidéki Kisvasút (Szabolcs- Szatmár- Bereg megye)
  • Kecskeméti Kisvasút (Bács-Kiskun megye)
  • Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút (Somogy megye)
  • Zsuzsi Erdei Vasút (Hajdú-Bihar megye)

Ezen vonalak többségének korábban komoly ráhordó, illetve közszolgáltatási funkciója volt a térségben betöltött szerepéből adódóan a nagyvasúti rendszerek mellett.

A felcsúti kisvasút-fejlesztés illeszkedik ebbe a koncepcióba. A fejlesztést lehetővé tevő pályázati felhívás célrendszere teljes egészében összecseng a korábbi, hasonló pályázati kiírásokkal. Tehát nem öncélú turisztikai fejlesztésről van szó. Ellenkezőleg, inkább elvárás, hogy a projekt a régió meglevő turisztikai adottságaival összhangban, azokra építve valósuljon meg. A felcsúti kisvasút nem új nyomvonalon valósul meg, hiszen a terület egy részén korábban is volt vasútvonal. A kiemelt felhívás fő célkitűzése a régió turisztikai adottságaival összhangban és azokra építve a turisták igényeihez kapcsolódva innovatív, magas színvonalú, egyedi, önálló vonzerővel bíró turisztikai termékek kialakítása.

A felcsúti kisvasúttal kapcsolatban a híresztelésekkel ellentétben ellenőrzési vizsgálat nincs folyamatban.

A jövőben nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is egyre erősödő hangsúlyt kapnak a környezetbarát közlekedési módok, melyekkel egészségesebb élet és fenntartható fejlődés biztosítható. Valós alternatívát a vasútfejlesztéssel lehet nyújtani a közúti szállítás és személyforgalommal szemben. A távlati cél a vasúti közlekedés, ezen belül a keskeny nyomtávolságú vasutak (kisvasutak), mint környezetbarát közlekedési mód terjedésének ösztönzése a lakosság széles körében.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 75 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ujember
2015. május 20. 15:29
Ui.: Közben felfigyeltem, fenti bejegyzésben a sorrendet megfordították. (Milyen megfontolásból???) Az eredeti szerint az itt kihagyott, hasonló fajsúlyú turisztikai kisvasúti projektekre vonatkozik a mondat: "A felcsúti kisvasút-fejlesztés illeszkedik ebbe a koncepcióba." Így már van értelme, fent az a benyomás, mintha Nyíregyházával, Kecskeméttel, Debrecennel egy sorba állítanák Felcsútot. http://www.kormany.hu/hu/miniszterelnokseg/europai-unios-fejlesztesekert-felelos-allamtitkar/hirek/nem-oncelu-turisztikai-fejlesztes-a-felcsuti-kisvasut
ujember
2015. május 20. 08:38
Igen: ha normálisan foglalkoznának a kisvasúttal, annak főleg Nyírvidéken, de akár Kecskeméten ismét komoly regionális közlekedési funkciója lehet - helyi, elővárosi, helyközi és ráadásul turisztikai funkció. Nem-nem: megértem, miért látnak sokan pirosat. Ebben az esetben a miniszterelnökség érvelése jó esetben erőltetett, rossz esetben hazug. Ebben a formában ezt a turisztikai fejlesztésnek nem lehet összehasonlítani az említett kisvasutakkal. Székesfehérvár–Bicske egy összekötő, fővonalakra ráhordó, helyiérdekű vasútvonal volt. Az eredeti elképzelés arról szólt, hogy normál nyomtávon, egy ilyen jellegű vonalnak megfelelő paraméterekkel építsék vissza a szóbanforgó szakaszt. Csak rábigyeztették a "kisvasút" kifejezést a projektre, valójában nagyvasúti pályaszakasz épült volna vissza --> már "csak" az Alcsútdoboz–Lovasberény szakasz visszaépítése és a meglevő szakasz felújítása hiányozna ahhoz, hogy ismét használhatóvá váljon a félig felszámolt, félig elhanyagolt vonal! Később valóban kisvasútinak tervezték át a projektet, így jelenlegi formájában semmilyen azonnali vagy későbbi hasznát nem lehetne venni a közlekedési hálózaton belül; sőt, kifejezetten útban lenne a vasút esetleges visszaépítésekor. Nem mellesleg a vasutat egy integrált, egymásra hangolt közlekedési rendszer részeként szabadna reaktiválni. Nem a meglevő buszközlekedést szét kell verni, hanem értelmesen egymásra hangolni a két módozat járatszerkezetét --> a végeredmény jobb legyen a jelenlegi állapotnál.
moloy
2015. május 16. 10:19
Most is megvan némely része a régi pályának. Én is mentem az itt közlekedő (Bicske-Székesfehérvár) vonaton. Igaz, hogy csak egyszer, (az is gyerekkoromban volt, 63-ban) így a forgalmi viszonyokat nem ismerem. A régi normál nyomtáv helyetti kisvasút ötlete jó lehet és támogatnám. Ugyanígy fájdalmam Tatabánya-Felsőgalla helyzete, mert amióta megszűnt a vasútállomása, élettelenné vált az egész településrész.
egyetmondok
2015. május 15. 21:01
Szerintem se öncélú...:-) Lehet ott komoly cél is,de mekkora.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!