Lázár János arról is beszélt, hogy meg kell védeni a rezsicsökkentést az Európai Bizottság „támadásától”, a brüsszeli testület szerint ugyanis – mondta – ellentétes az uniós joggal, érdekekkel az eddigi 25-30 százalékos magyarországi rezsicsökkentés. A kormány a jövő héten első olvasatban tárgyalja a Brüsszelnek az ügyben adandó választ, amellyel megindulhat a párbeszéd a kabinet és a bizottság között – közölte a miniszter.
A politikus a kabinet egyik legfontosabb feladatának nevezte, hogy a következő félévben megvédje és folytathassa a rezsicsökkentést a lakosságnak és az ipari szektornak egyaránt. A nonprofit elveket követő Első Nemzeti Közműszolgáltató felállításáról szólva úgy fogalmazott: az 1990-es évek privatizációja után ez az első olyan valódi lépés, amely a rezsicsökkentés mellett hozzájárulhat ahhoz, hogy az emberek ne legyenek kiszolgáltatottak a közművállalatoknak.
M4-es autópálya: segítséget kér a kormány
Az Európai Bizottság segítségét kéri a kormány, hogy kiderüljön, valóban vizsgálódott-e az Európai Unió csalás elleni hivatala, az OLAF az M4-es autópálya ügyében – mondta el Lázár János. A politikus egy birtokukban lévő levélre hivatkozva azt mondta, hogy az OLAF vizsgálódhat vagy vizsgálódhatott az M4 ügyében, és a kilométerenkénti magas ár miatt kockázatot látott a beruházásnál. Ennek az esetleges OLAF-vizsgálatnak a sorsa azonban egyelőre tisztázatlan – tette hozzá.
Lázár János emlékeztetett, hogy a kormány leállította az M4-beruházást, majd jelezte, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) már tárgyalt is két a kivitelezésben érintett külföldi cég képviselőivel, és ezt mindegyik beruházóval megteszi majd. Eddig minden alvállalkozót kifizettek, és természetesen a fővállalkozókat is kifizetik az elvégzett munka arányában – mondta.
A Miniszterelnökség vezetője a kormány fejlesztési szándékairól szólva közölte: a tervek között van a Szolnokot és az M0-st, vagy a Szolnokot és az M5-öst összekötő útnak, vagy mindkettőnek a megépítése. Emellett – a műszaki tartalom felülvizsgálata és a tételes elszámolás után – meg kell vizsgálni a megkezdett M4-es beruházás folytatásának lehetőségét Fegyvernek irányában. Szolnok és az M0-s összekapcsolására, vagyis a régi 4-es út négysávosítására megvan az építési engedélyes terv, Szolnok és az M5-ös összekötésének, így a 405-ös négysávosításának pedig a kormány kész megteremteni az anyagi feltételeit – ismertette Lázár János.