Csepreghy Nándor szerdán jelentette be, hogy az Európai Bizottság (EB) felfüggeszti a gazdaságfejlesztési operatív program első három prioritástengelyét, ahová az innovációs pályázatok, gazdaságfejlesztés, üzleti infrastruktúra fejlesztése tartozik. A Miniszterelnökség államtitkára szerint azért, mert a „Gyurcsány-Bajnai-korszakban” felállított, 2014-ben felülvizsgált rendszer nem volt alkalmas arra, hogy a legjobb projekteket juttassa támogatáshoz.
A 444 információi szerint azonban nem általános, hanem konkrét problémái voltak az Európai Bizottságnak: például az, hogy rendszeresen olyan pályázatokat írtak ki, melynek megnyerésére egyetlen cég volt alkalmas. A lap kezébe jutott vizsgálati anyag szerint Brüsszel a novemberi vizsgálat folyamán más programoknál is talált hibákat. Azért kezdtek vizsgálódni, mert a kormány megváltoztatta tavaly az elosztás rendszerét. A novemberi vizsgálat folyamán 55 pályázatból 16 bukott meg, 4 milliárd forintnyi büntetést szabtak ki emiatt.
A 444 felsorolt pár esetet a 2007-2014 között kiosztott pénzek vizsgálata során talált szabálytalanságokból. Az egyik esetben például az Emmi 1,8 millióért vett meg egy szoftvert, de a frissítéskor már egy másik cég rendelkezett a forráskóddal, amiért 77 millió forintot kértek. Fennakadt a szűrőn a csepeli szabadkikötő fejlesztésére adott 3,3 milliárd is, mely pályázaton a Bizottság szerint túlzottan szigorú követelmények miatt kizárólag a Közgép tudott indulni.
A 444 idéz egy nem nyilvános bizottsági jelentést, mely szerint „a nagy állami beruházásoknál indokolatlanul korlátozzák azok körét, akik képesek lehetnek elindulni a pályázatokon, nincs igazi verseny a munkákért, a hozzáférés az EU-s pénzekhez csak néhány cégnél koncentrálódik. Emiatt a beruházások sokkal drágábban készülnek el, mint a többi országban a hasonló nagyságrendű építkezések.”