Balog: Minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy sikeres legyen az új tanév

2014. augusztus 26. 10:59

Balog Zoltán miniszter szerint a pedagógusok tiszteletre méltó fegyelmezettséggel küzdik végig a köznevelés megújítását. Az emberi erőforrások minisztere szerint a rendszerszerű változások célja egy erős nemzeti középosztály kiépítése, amely képes „magával húzni azokat”, akik még nem tartoznak oda.

2014. augusztus 26. 10:59

Minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy sikeres legyen a következő tanév – mondta az emberi erőforrások minisztere kedden a fővárosban rendezett szakmai tanévnyitón. Balog Zoltán kiemelte: tiszteletre méltó fegyelmezettséggel küzdik végig a pedagógusok a köznevelés megújítását, amely az elmúlt 25 év legnagyobb átalakítása. Megjegyezte: ugyanakkor minden megújítási folyamat konfliktusokkal jár, és az eredmények nem egy-két év múlva jelentkeznek.

A megújulás nem pont-, hanem rendszerszerű, és a cél egy erős nemzeti középosztály kiépítése, amely képes „magával húzni azokat”, akik még nem tartoznak oda. Hagyomány és modernitás meghatározó stratégiai értékek – vélte Balog Zoltán, aki azt szeretné, ha az intézményi reform a tartalmi kérdések felé fordulna és versenyképes tudást tudnának a diákoknak biztosítani. Jelezte, hogy a lakóhely, régió kultúrájára most először kiemelt hangsúlyt fektetnek.

A pedagógus életpálya-modellről a miniszter azt mondta: a változások közepén járnak, de bízik benne, hogy az előnyöket már érzékelik. Fontos, hogy az intézményfenntartó rendszer és a pedagógusok között itt is erősítsék az együttműködést. Kitért a Klebelsberg ösztöndíjprogramra is, amelynek keretei között majdnem 500 pedagógus képzi magát komoly állami támogatással. Az új tankönyvekről szólva azt mondta: felelősséget éreznek a minőségi javulásért és az elvárt takarékossági szempontokat is megemlítette.

Balog Zoltán szólt arról is: a több mint ezer éves magyar oktatás erős talapzaton áll, alapja az egyik oldalon a hagyományok tisztelete, a másik oldalon az új tudás befogadása. Mindazok az intézkedések, amelyet a kormány a köznevelési rendszer újraszervezése során tett egyszerre épülnek a hagyományainkra és a 21. század új tudására. A magyar oktatás mindig képes volt a megújulásra és tisztelte a hagyományokat. Előbbi a köznevelés egyik legfontosabb képessége – állapította meg. Kiemelte: az átfogó köznevelési stratégia megvalósításához mindenekelőtt bizalom szükséges, a pedagógusok és a szakmai irányítás, a kormány, valamint a pedagógusok és a szülők, a szülők és a kormány között.

Szavai szerint rendelkezésre áll minden ahhoz, hogy sikeres legyen a következő tanév: a hit abban, hogy összefogással meg tudják valósítani a céljaikat, a szándék a partnerségre, az együttműködésre, a bizalom és a szükséges infrastruktúra, taneszközök, tantermek, megfelelő tantervek és a pedagógusok.

Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár azt mondta: a köznevelési rendszernek és iskolának a tudás mellett identitást is kell adnia. A köznevelés megújítása ezt a célt szolgálja – rögzítette. Jelezte: a most induló tanévben osztálytermi gyakorlat során próbálják ki az új tankönyveket, a tananyagfejlesztés ugyanakkor egy több éves folyamat. Azt kérte, a pedagógusok segítsék ezt tapasztalataikkal. A szakmai tanácsadás és tanfelügyelet rendszere megújul, ami fontos biztonságot adó intézkedés – mutatott rá.

A pedagógus életpálya-modellről kiemelte: hosszú idő után először kapnak a minőségi fejlődést is díjazó, egzisztenciális elismerést a pedagógusok, amely a társadalomban helyén kezeli az elvégzett munkájukat. Minden a gyermekekért történik – fogalmazott az államtitkár, aki hozzátette: az iskolában elsősorban a gyermekek a fontosak, értük zajlik a tananyagfejlesztés és az infrastruktúra megújítása is.

Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár a hároméves kortól kötelező óvodáztatás kapcsán kiemelte: az óvónők számát is növelni kell az infrastruktúra fejlesztése mellett. A helyettes államtitkár a korai iskolaelhagyás csökkentését célzó programokat is sürgetett.

Sipos Imre helyettes államtitkár a változásokról elmondta: integrált elektronikus nyomon követő rendszert vezetnek be a sajátos nevelési igényű gyermekek intézményváltásához kapcsolódva. A szakszolgálati intézményekben dolgozóknak is biztosítják a pótszabadság intézményét, és feladatként említette a fizikai állapotfelmérés pontosítását, kiegészítését. Ezt az első négy évfolyamon és felnőttképzésben nem, de egyébként a teljes köznevelési rendszerben elvégzik.

Előkészítés alatt van egy rendeletmódosítás, miszerint a közösségi szolgálat „az otthoni településen” is elvégezhető lesz a jövőben. Idegen nyelveket, testnevelést és művészeti tárgyakat nem csak mesterfokozatú végzettséggel lehet majd tanítani a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokban. Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal elnöke elmondta: az első tanfelügyeleti ellenőrzések 2015. januárjától indulnak, elsősorban annál a 18 ezer pedagógusnál, akik bekerültek a minősítési tervbe, s lesznek intézményvezetői ellenőrzések is.

Összesen 70 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
jenggot
2014. augusztus 26. 20:52
Hol?
küllő
2014. augusztus 26. 18:51
"... Ennyire tehetségtelen, alkalmatlan kormánya még nem volt az országnak. Ellenzékben elhitették, hogy készenlétben állnak a zsenik a tudatlan posztkomcsik helyett. Lebénították a kormányokat a lekicsinylő, becsmérlő és nagyképű szövegeikkel. Aztán kiderült, hogy a zsenik nem tudnak számolni, fogalmuk sincs, hogyan kell egy országot vezetni. Csak lopni tudnak és hazudni, rombolni és pusztítani, közben a saját zsebeiket megtömni. Lejáratnak bennünket, szégyen magyarnak lenni, lassan közmegvetés tárgyai leszünk miattuk. Ilyen gyalázatos híre még soha nem volt a magyaroknak, mert ezzel a sötét társasággal azonosítanak bennünket..."
Mimes
2014. augusztus 26. 15:37
Egyébként pont ma olvastam, indexes hír, hogy nem igazán sikerült ez az e-napló. Kicsit utána számoltam a dolgoknak. Van kb. 100.000 pedagógus, ha iOS köré felépítenének egy ilyen elektronikus rendszert (napló, ekönyvek, ésatöbbi adminisztráció, digitális tábla), akkor csak az eszköz (iPad) kijönne 1 milliárd Ft-ból (bolti kisker áron számolva, természetesen). Még hozzá ugye a program, digitális táblák, az egész project meg lenne pl. a médiadóból beszedett 7 milliárdból az egész országban. (beleszámolva a kb. 1 milliárd forintnyi mutyipénzt is) (Ha android köré építik, akkor fele, vagy harmada) Egy ilyen rendszerrel tizedelni lehetne a pedagógusokat terhelő adminisztrációt, neten keresztül napra készen lehetne tájékoztatni a szülőket mindenről, és amúgy is védd a fákat. Következő lépésként ki lehetne váltani a gyerekek tankönyveit is minden gond nélkül és beköszöntene a teljesen interaktív órák korszaka, amit talán még a gyerekek is jobban élveznének, jobban megragadná a figyelmüket mint most. De ugyanilyen rendszert ki lehetne építeni a közigazgatásban is, hogy egyszerű földihalandó polgárnak minél kevesebb időt kelljen elcsesznie az okmányirodába rohangálással. Bilibe lóg e a kezem? :)
potyka
2014. augusztus 26. 15:09
"Az emberi erőforrások minisztere szerint a rendszerszerű változások célja egy erős nemzeti középosztály kiépítése, amely képes „magával húzni azokat”, akik még nem tartoznak oda." Ez a hülye ennyire le van maradva? A felcsúti hülye kezdte ezt a baromságot hirdetni ami az óta totálisan megbukott. Nem húz itt senki senkit sehova, sőt ha lehet még jobban bele is tapossa a sárba aki már benne van. :DDDDD Itt majdnem mindenki a saját pecsenyéjét sütögeti közben a másikét ha teheti minél jobban elbassza. :DDDD
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!