Friss kutatás: egy egész társadalmi réteg ellenzi Ursula von der Leyen legújabb tervét
A magyar gazdák ellenzik a brüsszeli javaslatot.
Már június végén, július elején lehet magyar dinnye a piacon a kedvező időjárásnak köszönhetően. A növekvő felvásárlási áraknak köszönhetően újra megéri dinnyét termelni a termelőknek. A hazai dinnyefogyasztás is nőtt az utóbbi években.
A korai tavasz és a kedvező időjárás hatására a szokásosnál két héttel korábban, június végén, július elején már lesz hazai görögdinnye a piacon – mondta el a Magyar Dinnyetermelők Országos Szövetségének elnöke. Oravecz Tamás azt is elmondta, hogy Dél-Békésben az idén tovább nőtt a görögdinnye termesztési kedv, a termelők a tavalyinál tíz százalékkal nagyobb területen ültették el a szántóföldi gyümölcsöt. A vetőmag- és növényvédőszer-forgalmazók adatai és az előzetes becslések szerint a termő terület 2014-ben Dél-Békésben meghaladja a háromezer hektárt. Tavaly a termelők 2800 hektárról tudtak termést betakarítani.
Az elnök a termelési kedv növekedését a kiegyensúlyozott dinnyepiaccal indokolta. A felvásárlási árak 2010 óta jelentősen emelkedtek, kilogrammonként 20-25 forintról 35-40 forintra, ezért érdemes lett ismét dinnyét termelni. Kifejtette: egy hektár dinnye termelési költsége 1,5 – 1,7 millió forint közötti összeg, a realizálható jövedelem 250-400 ezer forint hektáronként.
A FruitVeb Zöldség Gyümölcs Szakmaközi szervezet elnöke elmondta: tavaly országosan 5550 hektárról takarítottak be dinnyét a termelők. Az idei évben van remény arra, hogy a termést hozó terület nagysága hatezer hektár körüli lesz, a területnek az ötven százalékát Dél-Békés adja, Medgyesegyháza és környéke. Dél-Békés mellett összefüggő területeken termelnek dinnyét Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, a hajdúsági, a hevesi, a jászsági és a tolnai tájkörzetekben. Két héttel korábban érik a dinnye, így a kereskedőkkel korábban kezdődnek az egyeztetések annak érdekében, hogy az import és a korai érésű hazai termés nagy mennyiségben ne találkozzon a piacon. A idei évben is lesz dinnye promóció, kóstoltatás és reklám, ami érdemben befolyásolja a hazai dinnye iránti keresletet. Három év alatt az egy főre eső fogyasztás tíz kilogrammról 15 kilogrammra nőtt – tette hozzá az elnök.