Felvilágosította a Fidesz Magyar Pétert: elbújhat a tiszás szégyenében
„Aki azt gondolja, hogy minden nőt megkaphat, az egy nőt sem kap meg igazán” – jegyezte meg a Fidesz-frakció.
A Kúria határozata szerint a TV2 megsértette a politikai reklámok szabályait azzal, hogy közzétette a kormány „Magyarország jobban teljesít” jelmondatú reklámját.
Szigetvári Viktor és Braun Róbert korábban azért nyújtott be panaszt a Nemzeti Választási Bizottságnál, mert szerintük a Fidesz és a TV2 a kormányreklámokkal kijátszották a pártokra vonatkozó politikai reklámok szabályait. Az NVB elutasította a panaszukat, a határozattal szemben azonban kifogást nyújtottak be, így került az ügy a Kúriára. A legfelsőbb bírói fórum megállapította, hogy a kormány „Magyarország jobban teljesít” jelmondatú reklámja a Fideszt is népszerűsíti, ezért a politikai reklám szabályai vonatkoznak rá. A Kúria jogerősen arra kötelezte a TV2-t, hogy az elmarasztaló végzést a kifogásolt reklámmal azonos napszakban tegye közzé és a jövőben tartózkodjon a jogsértéstől.
A Kúria értelmezése szerint kampányidőszakban az a politikai reklám, ami valamely jelölőszervezetet vagy pártot népszerűsít. Ugyan a vitatott reklámot a kormány rendelte meg, azonban a Kúria álláspontja szerint nem a megrendelő személyének, hanem a műsorszám tartalmának van jelentősége.
A végzés indokolása szerint a műsorszám fő üzenete, jelmondata, vizuális kivitelezése, részben színhasználata oly mértékű egyezőséget mutat a kormánypártok, mint jelölő szervezetek saját népszerűsítésüket szolgáló fő üzenetével, és annak megjelenítésével, hogy az nyilvánvalóan alkalmas a Fidesz és a KDNP mint jelölő szervezetek népszerűsítésére. A hirdetés továbbá egyértelműen ezen jelölő szervezetek célját (rezsicsökkentés) és jelszavát (Magyarország jobban teljesít) népszerűsíti, és reklámhoz hasonló módon jelenik meg.
A Kúria szerint a „Magyarország jobban teljesít” szlogen egyértelműen a Fidesz és a kormány népszerűsítésére egyaránt szolgál, tehát politikai reklámnak tekinthető, attól függetlenül, hogy a kormánypártok logója nem jelent meg a hirdetésben.
A Kúria a határozat végén hangsúlyozza, hogy hasonló tartalmú közleményt kampányidőszakon kívül kiadhat a kormány, azonban a kampányidőszakban ez nem lehetséges azért, mert összetéveszthető egy párt politikai reklámjával.
A Kormányzati Információs Központ a határozatra úgy reagált: a kabinet tiszteletben tartja a Kúria „eddigieknél szigorúbb” jogértelmezését, és a parlamenti választásig hátralévő időszakban nem használják a „Magyarország jobban teljesít” szlogent.
A TV2 tiszteletben tartja a döntést, de nem ért egyet vele. A csatorna arra hivatkozik, hogy nem volt tudomása a szóban forgó kampány tartalmáról, és ennek ellenőrzése nem is feladata. A TV2 azonos módon járt el, mint több más médium, köztük az ATV vagy az InfoRádio, amikor befogadta a társadalmi célú reklámot és sugározta – közölték. Ezzel együtt a kérelmező a fenti médiumok közül kizárólag a TV2 ellen indított eljárást – kifogásolta a csatorna.
Az Együtt-PM a végzést úgy kommentálta: a kormánynak papírja van arról, hogy a közpénzek felhasználásával sértette a pártok esélyegyenlőségét, ilyenformán pedig manipulálni próbálta a választást.