Nincs visszataszítóbb...
...mint amikor egy politikust vagy közszereplőt kinézetével, származásával, családjával, rokonságával, magánéletével karaktergyilkolnak.
Az iskolák államosítása politikailag hasznos lehet egy olyan pártnak, amely hosszú időre kíván berendezkedni.
„Teljesen érthető, hogy a miniszterelnök évtizedes álma volt az iskolák államosítása.Politikailag nézve a döntés rendkívül racionális. Az egyik legjelentősebb, legnagyobb hatással rendelkező közszolgáltatás, az oktatás, s a magyar politikai rendszerben hagyományosan nagy a tanárok véleményformáló ereje. Egy önkormányzati alapú rendszerben pedig szükségszerűen mindig vannak ellenzéki önkormányzatok is, s azok így, az általuk irányított oktatási intézményekkel a kormányzattal szembeni végvárat képezhetnek. Így ez a rendszer egyfajta "fegyverként" is bevethető a mindenkori kormányzattal szemben, amit 2006-2010 között gyakran alkalmazott is a Fidesz az akkori baloldali kormánnyal szemben.
Mindezekre figyelemmel az iskolák államosítása politikailag hasznos lehet egy olyan pártnak, amely hosszú időre kíván berendezkedni a központi államigazgatás irányításában, s az oktatás maga alá rendelésével, pacifikálásával politikai helyzetét erősíti.
Egy centralizált rendszer a könnyű (politikai és adminisztratív) irányíthatóság mellett számos problémát is felvet. Így az információk áramlása lassabb, a döntéseket a tényleges feladatot ellátótól távolabb hozzák meg olyanok, akik kevéssé ismerik a helyi viszonyokat és igényeket. Amennyiben az információáramlást gyorsabbá akarják tenni, akkor az igazgatási szervezetet kell növelni, ami viszont a szakmai munkától vonja el a forrásokat.
Éppen ezért még a centralizált rendszerű államokban is megjelentek a helyi viszonyokra történő reagálást elősegítő eszközök. Magyarország viszont a leginkább központosított megoldást választotta: minden feladatot a központba utalt, amelynek a járásokban csak kirendelétségei működnek.”