Több száz fogyasztóvédelmi eljárás indult az idén közműszolgáltatók ellen a rezsicsökkentés elmulasztása, hibásan kiküldött számlák és a tájékoztatási kötelezettség megszegése miatt. A cégeket emiatt több száz milliós bírságokkal sújtották – közölte Németh Szilárd, a Fidesz rezsicsökkentésért felelős képviselője.
Németh tételesen felsorolta, hogy miért indult eljárás a szolgáltatók ellen. Hét szolgáltató összesen nyolc esetben szegte meg az idén a számlaképre vonatkozó előírásokat, amiért 56,5 millió forint büntetést szabtak ki. Kilenc szolgáltató ügyében első fokon már lezárult az eljárás amiatt, hogy a rezsicsökkentésből eredő megtakarításról nem adtak megfelelő tájékoztatást. Ha jogerőre emelkedik a döntés, összesen 560 millió forint kötbért kell kifizetniük. Továbbá közel 900 bejelentés érkezett a földgáz– és villamosenergia–szolgáltatás minőségéről, az ezekhez kapcsolódó büntetések összege összesen 330 millió forint volt. Németh Szilárd elmondta, hogy három szolgáltató ellen azért indult vizsgálat, mert nem hajtotta végre a rezsicsökkentést. Közülük a Tigáz volt, a túlszámlázások visszafizetésével megoldotta a problémát, ugyanakkor még jelenleg is eljárás zajlik a Paksi Hulladékgazdálkodási Kft. és a Zöld Híd Régió Kft. ellen.
A fogyasztóvédelmi ügyek mellett a rezsicsökkentésért felelősképviselő ismertette a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál indult eljárásokat is. Példaként említette, hogy az Elmű–Émász az év első felében azt közölte fogyasztóival, átállhatnak online tarifára, azonban „a tájékoztatásban elfelejtették elmondani”, hogy ha ezt elfogadják, azzal kilépnek az egyetemes szolgáltatás köréből, így nem jár nekik a rezsicsökkentés. „Gyakorlatilag azt mondhatjuk, tudatosan csapta be az embereket az Elmű–Émász”, ezért kétmillió forinttal szankcionálták a céget, amelynek át kellett dolgoznia ajánlatát, és fel kellett függesztenie ezeket a szerződéskötéseket is.
Németh hozzátette azt is, hogy 79 víziközmű–szolgáltatóval szemben díjfelügyeleti eljárás indult, ami 113 települést és 425 ezer fogyasztót érintett. Ezek közül 47 esetben meg is állapították a jogsértést a díjakkal kapcsolatos szabályok megszegése miatt - ismertette.