Az erdélyi püspökök választásra buzdítják az embereket Romániában
Ortodox országról beszélünk, ahol a katolikusok elsöprő többsége a magyar kisebbséghez tartozik.
Idén felbontották az amerikai Bechtel céggel kötött szerződést az észak-erdélyi autópálya megépítéséről, a román kormány vizsgálóbizottsága most büntetőjogi feljelentést tesz a korábbi kormányok miniszterei ellen.
Gheorghe Dobre és Sebastian Vladescu liberális, valamint Radu Berceanu és Monica Macovei demokrata liberális ex-minisztereket azzal gyanúsítja a román kormány vizsgálóbizottsága, hogy törvénysértő módon újratárgyalták a beruházóval kötött eredeti szerződést és több tízmillió eurónyi összeggel károsították meg az államot.
A 415 kilométeres sztráda megépítését eredetileg 2,2 milliárd euróért vállalta az amerikai óriáscég. Költségvetési források híján és a szerződés újratárgyalására tett kísérletek miatt az építkezés nem haladt, amikor mégis újrakezdték a munkát egy-egy szakaszon, a Bechtel a munkagépek felvonultatásáért is jelentős összegeket számolt fel. Tíz év alatt mindössze 52 kilométernyi szakaszt adtak át a forgalomnak, és Románia időközben 1,2 milliárd eurót már kifizetett a Bechtelnek.
A román hatóságok továbbra sem találták meg a Bechtellel kötött szerződés eredeti példányát, annak ellenére, hogy emiatt ismeretlen tettes ellen augusztusban büntetőfeljelentést tett a korrupcióellenes ügyészségen.
Az Adrian Nastase vezette szociáldemokrata kormány 2003-ban sürgősségi rendelettel hagyta jóvá, hogy a román útügyi hatóság versenytárgyalás nélkül szerződést kössön az amerikai céggel. Az Európai Unió által is bírált szerződésről a román lapok azt állították: ez volt az ára Románia NATO-csatlakozásának. Románia ebben arra vállalkozott, hogy uniós támogatás nélkül, kizárólag költségvetési forrásokból finanszírozza a Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Brassó nyomvonalon haladó sztráda megépítését, de erre sosem jutott elegendő pénz.
Azóta a román politikai paletta valamennyi nagy pártjának – összesen nyolc – minisztere váltotta egymást a közlekedési tárca élén, és a román politikai pártok egymásra próbálják hárítani a felelősséget a rendkívül drágán épített, de befejezetlenül maradt észak-erdélyi autópálya ügyében.