Tényleg indulhat-e Varju az időközi választáson és hogyan taktikázhatnak a pártok? – megkérdeztük az elemzőket
Szikra Levente szerint Gyurcsány Ferenc és pártja végtelenül lenézi a választókat.
A használatarányos útdíjfizetési rendszer (e-útdíj) a hónap eleji bevezetése óta több mint 5,5 milliárd forintos bevételt termelt, az utakon zavartalan a forgalom, ezért semmi sem indokolja a leállítását – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) pénteken az MTI-vel.
A minisztérium a Demokratikus Koalíció (DK) pénteki sajtótájékoztatóján elhangzottakra reagált. A párt az e-útdíj rendszer azonnali leállítását követelte. Varju László, a DK politikusa szerint a rendszert felelőtlenül vezették be, ezért el kell végezni a kihagyott teszteket, hogy ne okozzanak további károkat a fuvarozóknak és a gazdaságnak.
A DK véleménye szerint a kormány mérhetetlenül magas és indokolatlan árat állapított meg, amely be fog épülni a szállított termékek árába. Varju László emellett arról érdeklődött a tárca épülete előtt tartott sajtótájékoztatón, hogy mikorra kívánják rendezni a több mint 3000, a rendszer működésével kapcsolatos reklamációt. Az NFM közleményében azt írta, hogy „az utakon zavartalan a forgalom, az üzembiztosan működő rendszer leállítását, visszavonását” ezért semmi sem indokolja. Az induláskor óhatatlanul jelentkező, viszonylag kisszámú panaszt folyamatosan kezelik, javítják a felmerülő problémákat.
Hangsúlyozták, az e-útdíj bevezetése a szakmai közmegegyezés szerint hosszú évek óta halaszthatatlan feladat. Július 1-je óta a jelentős részben külföldi fuvarozók az utak állapotában okozott károk és a környezetszennyezés ellentételezéseként a korábbinál nagyobb mértékű útdíjat fizetnek a nehéz tehergépkocsik után. A nemzetközi kamionforgalom számára így nem lehet többé a szomszédos országok fizetős szakaszainak olcsó elkerülő útja Magyarország – írták.
Az új díjszedés az indulás óta több mint 5,5 milliárd forint bevételt termelt. A többletforrások a közlekedési ágazatban, elsősorban a díjas úthálózat fejlesztésében, felújításában hasznosulhatnak – tették hozzá. A használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége főtitkára egy hétfői sajtótájékoztatón azért kérte, mert tapasztalataik szerint a rendszer rosszul számláz. Völner Pál, a NFM infrastruktúráért felelős államtitkára aznap azt közölte, hogy a 300 ezer úthasználónak csak egy százaléka reklamált. Csütörtök Jávor Benedek, az Együtt-PM elnökségi tagja követelte közleményben a rendszer felfüggesztését.