Az ÁSZ elnökének ismertetése szerint tavaly 112 jelentést hoztak nyilvánosságra, amelyek Magyarország legégetőbb gazdasági és társadalmi problémáival kapcsolatban adtak megalapozott, szakmai és objektív válaszokat. Hozzátette: összesen 213 címzettnek 1117 intézkedési kötelemmel járó javaslatot tettek, amelyre két kivételtől eltekintve intézkedési terv is készült, azaz az ÁSZ ennyi szálon indította el egyszerre a magyar közpénzügyek megújulását. Domokos László ezt nagy előrelépésnek értékelte, utalva arra, hogy az új számvevőszéki törvény hatályba lépése előtt a hivatal javaslatainak csaknem felére még csak intézkedési terv sem készült. Ennek alapján kijelentette: lényegesen javult a közpénzügyi helyzet Magyarországon tavaly.
Az ÁSZ elnöke hangsúlyozta, ellenőrzéseik során a konkrét és egyedi jelzések mellett minden esetben arra hívták fel a figyelmet, hogy Magyarországnak át kell állnia egy olyan növekedési pályára, ami nem jár együtt a jövő felélésével, miközben arra kell berendezkedni, hogy nem lesz lényegesen több közpénz. A számvevőszék 2012-ben kiemelt figyelmet fordított a közpénzügyi fenntarthatóság és az adóssághoz kapcsolódó kockázatok kérdésére. Erre a területre fókuszáltak az ÁSZ költségvetési véleménye és a zárszámadási jelentése mellett, az államadósság alakulását vizsgáló és az önkormányzatok pénzügyi helyzetéről szóló jelentések is, valamint a Magyar Nemzeti Bank és a nemzeti vagyon kezelését és működtetését, illetve az uniós források felhasználását érintő jelentések is.
Közölte, 2012-ben az ÁSZ kiemelt célja volt, hogy a korábbi éveknél megalapozottabb, pontosabb és átláthatóbb képet adjon az államháztartás pénzügyeiről, kilátásairól, ezért megújították a zárszámadási ellenőrzést, és 2012-ben 81 intézménynél végeztek helyszíni ellenőrzést, ami több mint duplája az egy évvel ezelőttinek. Tavaly több területet ellenőriztek, mint korábban, mélyebbre ástak az eddig megszokottnál, erőforrásaikat pedig hatékonyabban használták fel – jelentette ki Domokos László.
Az ÁSZ elnöke úgy értékelte, nagy érték a számvevőszék szakmai tekintélye, ezért 2012-ben is tartották magukat ahhoz az alapvetéshez, hogy az Országgyűlés legfőbb ellenőrző szerveként kizárólag szakmai alapon hoznak döntést mind az ellenőrzési tervvel, mind a követett módszertannal kapcsolatban. Domokos László szerint a döntés helyességét igazolja, hogy az országgyűlési képviselők haszonnal tudták forgatni a jelentéseket függetlenül attól, hogy a parlamenti patkó melyik részén foglalnak helyet.
Domokos László a 2013-as költségvetéssel kapcsolatban kiemelte: az ÁSZ a megszokott őszi időpont helyett már júniusban átadta az Országgyűlésnek a tervezetről szóló véleményét, ugyanakkor a büdzsé tavaly decemberi elfogadásáig számos intézkedés történt a kockázatok kezelése érdekében. Ezek során figyelembe vették az ÁSZ jelzéseit a tartalékok jelentőségével, a bevételi és kiadási kockázatokkal, valamint a jogszabályalkotással kapcsolatban egyaránt. Szerinte komoly előrelépés történt a megalapozottság és az alátámasztottság, illetve a 2012-es költségvetés kézben tartása tekintetében is. Ezt üdvözölte, de felhívta a figyelmet arra, hogy a makrogazdasági bizonytalanságok miatt egyes kockázatok továbbra is fennállnak. Ezért mind a kormány, mind az önkormányzatok részéről fegyelmezett gazdálkodásra van szükség idén is.