A szakértők szerint nincs más út: rendészeti megoldásra van szükség Budapesten
Ezt nem lehet szociális vagy egészségügyi kérdésként kezelni.
A fővárosban és Pest megyében eddig nem volt szabályozva, kinek hová kell menni, így a beteg mostanáig „szokás alapján” választott járóbeteg-szakellátó intézményt. A hétfőn életbe lépett határozatok nyomán azonban „egyértelmű, átlátható, átfedés- és hézagmentes” lesz a járóbeteg-irányítási rendszer – ígéri az ÁNTSZ.
Szabályba foglalta a járóbeteg-beutalás rendjét Budapesten és Pest megyében az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) – tájékoztatta az országos tiszti főorvos az MTI-t. Paller Judit elmondta, hogy a fővárosban és Pest megyében a területi ellátási kötelezettség eddig nem volt pontosan meghatározva. Nem volt szabályozva, kinek hová kell menni, így a beteg mostanáig „szokás alapján” választott járóbeteg-szakellátó intézményt. A hétfőn életbe lépett határozatok nyomán „egyértelmű, átlátható, átfedés- és hézagmentes” lesz a járóbeteg-irányítási rendszer – írta az ÁNTSZ közleményében.
A most lezárult eljárás során a hivatal minden, Budapesten és Pest megyében működő közfinanszírozott járóbeteg-szakellátást végző egészségügyi szolgáltató részére ellátási területet határozott meg. Ennek keretében egyértelműen kijelölték, hogy egy-egy megbetegedés esetén a háziorvosnak melyik szolgáltatóhoz kell irányítania az adott településen, illetve kerületben élő embert szakorvosi vizsgálatra. A területi ellátási kötelezettségek megállapításakor az ÁNTSZ figyelmet fordított arra, hogy az adott területen élőket lehetőség szerint a hozzájuk legközelebbi szolgáltatóhoz sorolja be, valamint arra is, hogy az önkormányzatok által fenntartott járóbeteg-ellátók az általuk működtetett szakrendelésekkel az adott települést, illetve kerületet elláthassák. Azt is számításba vették, hogy az uniós fejlesztési forrásból felújított rendelőintézetek a támogatási szerződésben vállalt fenntartási kötelezettségüknek eleget tudjanak tenni.
Az említett követelményeknek a Pest megyei illetve a fővárosi ellátási területek korábban nem tettek eleget – írta az ÁNTSZ, példaként említve, hogy az V. kerületi lakosok gyermekgyógyászati és pszichiátriai vizsgálatát négy-négy szolgáltató, míg a II. kerületben a kardiológiai ellátást öt, az ortopédiait pedig négy különböző szolgáltató végezte. Akadtak olyan települések is, amelyeket korábban egyik szolgáltatóhoz sem soroltak be. A kialakult helyzetet jól jellemzi, több panasz is érkezett amiatt, hogy egyes intézmények betegek ellátását utasították el.
Az ÁNTSZ kiemelte továbbá, nem állapíthattak meg ellátási területet egy-egy adott szakmára annak az intézménynek, amely arra nem rendelkezik ellátási jogosultsággal. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy a betegnek távolabbi szakrendelőt kell felkeresnie. Paller Judit ennek kapcsán elmondta: kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a távolságokat jól becsüljék meg, ne kelljen a betegeknek sokkal messzebbre menniük. Hangsúlyozta továbbá, a szolgáltatók számára továbbra is adott a lehetőség arra, hogy „területen kívülről” érkező betegeket fogadjanak, ezzel együtt pedig a megkezdett kezeléseket folytassák. A beutalási rend mindössze azt határozza meg, hogy mely betegeket kötelesek ellátni. A területi ellátási kötelezettség új rendje nem borítja fel a kialakult betegutakat. Előzetes tájékozódást követően a háziorvosok továbbra is beutalhatják a betegeket ugyanabba járóbeteg-szakellátást végző intézménybe, ahová eddig is küldték őket.
Az ellátási területek és a beutalási rend megtalálható a www.antsz.hu internetes oldalon. Paller Judit kiemelte: várják a szolgáltatók visszajelzéseit, a szakmai észrevételeket a soron következő módosítás során mérlegelni fogják.