Óriásit lépett Magyarország: Ausztria már mögöttünk, Románia a kirakatban sincs
„Az osztrákokra még várni kell, mi már megvagyunk” – írta a magyar miniszterelnök.
A korábban a rövid ajánlattételi határidő miatt visszalépett Hungarian Motorway Konzorcium ismét versenybe száll az elektronikusútdíj-tenderen, ezt a szándékát szombaton írásban jelezte az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek.
A társaság októberben azt követően lépett vissza, hogy az ÁAK a többi pályázóval egyetemben hiánypótlásra szólította fel, s a konzorcium nem látta biztosítottnak a szükséges igazolások időben történő megszerzését.
Miután a tenderen nyertes Getronics Magyarország Kft. szombaton jelezte, hogy visszalép, a Hungarian Motorway Konzorcium még aznap írásban tájékoztatta a kiírót, hogy szándékában áll újból versenyre kelni és ajánlatot tenni. A cég a levélben azt kérte, hogy a tisztességes verseny jegyében biztosítsák számára az ajánlattételi lehetőséget.
Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős államtitkára múlt szerdán jelentette be, hogy egy hónappal eltolódik az e-útdíj tender aláírása, miután a nyertes Getronics január 14-én 30 napos haladékot kért és kapott az ajánlatkérőtől, hogy tovább tárgyalhasson az alvállalkozójával. Az államtitkár hangsúlyozta: a nyertes ajánlattevő ajánlati kötöttsége fennáll ez idő alatt, és nem változnak a szerződési feltételek, így az sem, hogy július elsején indulnia kell az elektronikus útdíj fizetési rendszernek.
A másik érvényes ajánlatot benyújtó T-Systems-et nem jelölte ki második helyen végzettnek az ajánlatkérő, mivel az ajánlott ár meghaladta a rendelkezésére álló keretet. Így ha végül meghiúsulna a tender, a T-Systems nem lép automatikusan a nyertes helyébe – közölte az államtitkár.
Ezt követően szombaton a tendert kiíró ÁAK közölte, hogy a nyertes cég visszalépett az elektronikusútdíj-tendertől, a döntést az ÁAK tudomásul vette.
A Getronics szombati közleményében arról írt, hogy a piacon „eddig nem tapasztalt mértékű és formájú nyomásgyakorlás következtében olyan bizonytalan üzleti és jogi helyzet alakult ki, amely jogi helyzet tisztázásáig nem áll módjában a szerződést aláírni és a teljesítést megkezdeni”. A tenderen nyertes vállalat kifejtette: a Q-Free ASA visszalépésével kapcsolatban információik szerint „az egyik versenytársuk az elmúlt időszakban szinte az összes, a projektben részt vevő alvállalkozó partnerünket megkereste, és nyomást gyakorolt rájuk annak érdekében, hogy az együttműködésből visszalépjenek az elektronikus útdíjrendszer tervezett határidőre történő megvalósításának ellehetetlenítése érdekében”.
Hozzátették: a Getronics Magyarország Kft. vizsgálja a szükséges jogi lépések megtételét, azok részleteiről a későbbiekben ad tájékoztatást.
Giró-Szász András kormányszóvivő szerint nincs érdemi befolyással az elektronikus útdíjszedési rendszer idei hazai bevezetésére az, hogy visszalépett a Getronics. A Kossuth Rádió 180 perc című műsorában hétfőn a kormányszóvivő azt mondta, a miniszterelnök és a szaktárca világossá tette, hogy a közbeszerzést elnyert cég nem tudott megfelelni bizonyos feltételeknek, nem tudta a határidőket garantálni.
„Ugyanakkor azt is világossá tették, hogy ez érdemben nem lesz befolyással arra, hogy az elektronikus útdíj beinduljon Magyarországon 2013-ban” – fogalmazott, hozzátéve: ez egy olyan részletkérdés, amelyet a szaktárca állítása alapján át lehet hidalni.
Az ÁAK még szeptember végén hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer hazai kiépítésére.
A társaság ezt követően december 15-én jelentette be, hogy a Getronics Magyarország Kft. nyerte a tendert, miután a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljáráson a legjobb ajánlatot tette nettó 34,89 milliárd forintos áron.
Az eredeti tervek szerint a szerződést december 27-én írták volna alá, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer tervezett indulási időpontja 2013. július 1.