A médiaszabályozás legfőbb célja a sajtószabadság biztosítása, ugyanakkor e szabadság korlátait is meg kell húznia – mondta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának tagja a Magyar Tudományos Akadémia Médiatudományi és Médiatörténeti Kutatócsoportja csütörtöki rendezvényén. Koltay András szerint nem bízhatja a piacra ezt az állam, amelynek akár magával szemben is védenie kell a sajtószabadságot.
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem docense arra is rámutatott, hogy az európai irányelv, valamint a tagállamok joganyagai számos ponton egyeznek. Ide sorolta a helyreigazítási jog biztosítását, a közszereplők személyiségvédelmének korlátozását, valamint a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményét. Megjegyezte, hogy a médiával kapcsolatos legfontosabb kérdéseket a jog nem tudja maradéktalanul megoldani, ezért nem a szabályozás a legfontosabb kérdés a sajtóval kapcsolatban.
Koltay András – aki a médiajogot egy folyamatosan változó joganyagnak tekinti – rámutatott azokra a "mítoszokra", amelyek nincsenek alátámasztva, kibeszéletlenségük miatt viszont gátjai lehetnek a médiajog egységes megítélésének. Ide sorolta azt a kijelentést, hogy a média társadalmi szerepe nem jelentős, hiszen nem formálja azt, vagy az, hogy az állami szabályozás hiánya automatikusan sokszínűséget hoz a médiában. Ugyancsak vitatható szerinte a valóságtartalma annak a gondolatnak, hogy a piacorientált média semleges értékrendet képvisel, és annak is, hogy az internet a demokrácia letéteményese.
A médiatanács tagja hivatkozott egy egyesült államokbeli kutatás eredményére, amely megállapította, hogy az internetes felhasználók döntő többsége által használt keresőprogramok nem demokratikusan működnek, ennek eredményeként az internetes tartalompiac is rendkívül koncentrált. Az is kiderült, hogy a véleményformálásban élen járó nagy médiavállalatok vagy bloggerek olyan társadalmi csoportot képviselnek, amelyek nem alulreprezentáltak a médiában.
A külhoni magyaroknak szóló választási kampányok felügyeletének kérdését vetette fel Udvary Sándor, a Károli Gáspár Református Egyetem docense, aki feltette a kérdést: a magyar választásokat megelőző szlovákiai kampányokat a magyar vagy a szlovák jogszabályok alapján bírálja-e el az anyaországi hatóság. Az egyetemi oktató aggályosnak tartotta a kereskedelmi médiumok kizárását a kampányból. Mint mondta: Franciaországban is kizárólag a közszolgálati médiában lehet kampányolni, azonban hiba egy választási eljárási rendszernek csupán egyetlen elemét átvenni.